Annons

Fågelidentifikation

Ingen fågel på bild :-(. Men gick och klippte gräset i torpet (Sörmland) idag och en liten grå (möjligen gråbrun) fågel av gråsparvstorlek kastade sig iväg från samma snår flera gånger. Tittade efter och hittade ett bo med 4 ägg på marken. Fågeln är så snabb och rädd att jag inte lyckats fota den. Däremot boet. Här ligger 4 ägg. Ett är mycket större och vitt.

1) Är ägget som inte riktigt passar in ett gökägg (gök hörs här varje dag)?
2) Vad kan det vara för liten fågel som lagt sina ägg såhär?

Uppdatering. En bild till, lite sisådär, men här ligger hon och ruvar och man kan se ett huvud med gult på sidorna. Hon stirrar rakt in i kameran, om 1/10 sek lyfte hon och stack. Något förslag på vad det kan vara? Och äggen var flera såg jag senare, kanske 6-7.

Hej igen! Är det ingen som kan lösa detta mysterium? Vad finns för vanliga fåglar med gult huvud och grå/gråbrun kropp? Det är säkert inte någon ovanligt, men jag är så nyfiken.
 

Bilagor

  • IMG_3606 copy 400.jpg
    IMG_3606 copy 400.jpg
    96.1 KB · Visningar: 1,563
  • IMG_3599 copy.jpg
    IMG_3599 copy.jpg
    86.2 KB · Visningar: 2,517
Jag föreslår rödhake och att det som ser gult ut på bilden i själva verket är "rödhakerött"

Tack för svar! Gör jag bildsök på google med "rödhake" så ser rödhaken dels knubbigare ut och inte lika gul som på bilden. Det finns inga andra vanliga fåglar som möjligen är slankare och mer gula tro? Annars är det säkert rätt.
 
Tack för svar! Gör jag bildsök på google med "rödhake" så ser rödhaken dels knubbigare ut och inte lika gul som på bilden. Det finns inga andra vanliga fåglar som möjligen är slankare och mer gula tro? Annars är det säkert rätt.
Det är nog bara en lätt överexponering som gör att det kanske kan se lite gult ut. Men visst är det en rödhake det bör det inte råda någon tvivel om.

Mvh/ Ola
 
Här kommer 2 jag inte fixar id på: Första gissar jag på ängspiplärka?
Som alltid tacksam för hjälp!
 

Bilagor

  • 2010_0624_083226.jpg
    2010_0624_083226.jpg
    11.5 KB · Visningar: 1,274
  • 2010_0623_163013.jpg
    2010_0623_163013.jpg
    24.7 KB · Visningar: 1,358
Tack Ola, Anders T och Jocke som nu förmår mig förstå att det nog är Rödhake trots det gula. Hoppas ni förstår hur mycket det ger för oss amatörer att få fåglar vi ser identifierade (även om dom är vanliga). Jättetack!

Ingen som vågar uttala sig om det vita ägget (bland de brunprickiga), är det normalt? (bild finns längst upp på denna sida, inlägg #5581)

Uppdatering ang. redet. Har hittat på en annan internetsida att (normal) äggläggningstid är fram till slutet på maj. Ruvningstid ca 2 v. Så här lär det bli ungar vilken dag som helst. Kom tillbaka idag och såg att äggen ligger kvar under lika nervös fågelmamma som förut. Ska bli väldigt spännande när de kläcks och försöka få något foto (på behörigt avstånd). Någon som vet hur länge ungarna matas i boet (ungefär) innan de ger sig av ut i skogen?
 
Går det att identifiera den ljusa rovisen?
Den flög ganska högt och "tjafsade" med en glada vid varje möte.
Första bilden visar storleken jämfört med gladan, och andra visar... kanske inte så mycket mer... :)
Vingarna var smala som på bilderna hela tiden.
 

Bilagor

  • 2010_0624_111248.jpg
    2010_0624_111248.jpg
    60.9 KB · Visningar: 1,236
  • 2010_0624_111248-2.jpg
    2010_0624_111248-2.jpg
    9.2 KB · Visningar: 1,220
Går det att identifiera den ljusa rovisen?
Den flög ganska högt och "tjafsade" med en glada vid varje möte.
Första bilden visar storleken jämfört med gladan, och andra visar... kanske inte så mycket mer... :)
Vingarna var smala som på bilderna hela tiden.

Jag skulle säga pilgrimsfalk... vad säger proffsen?

// Tobbe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.