Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Någon som kan hjälpa mig med dessa två:

1. Fotade jag vid en insjö i skogen i inre västerbotten
2. Samma ställe, men den var orädd och satt vid väggen på en gammal ängslada inne i en by.

Bilagor

• _DSC9619-1.jpg
    _DSC9619-1.jpg
    96.9 KB · Visningar: 406
  • _DSC9884-1.jpg
    _DSC9884-1.jpg
    89.9 KB · Visningar: 406
Snösparv, snöfink eller ?

Enligt bilder i diverse fågelböcker borde det här vara en snöfink. Men eftersom den är fotad i Pastavagge i Sarek den sista juli kan det inte vara finken. Återstår sparven - eller något helt annat.

Bilagor

• 2009_07_31-12_59_18-2839lrs.jpg
    2009_07_31-12_59_18-2839lrs.jpg
    41.1 KB · Visningar: 426
  • 2009_07_31-12_59_17-2837lrs.jpg
    2009_07_31-12_59_17-2837lrs.jpg
    40.2 KB · Visningar: 409
Enligt bilder i diverse fågelböcker borde det här vara en snöfink. Men eftersom den är fotad i Pastavagge i Sarek den sista juli kan det inte vara finken. Återstår sparven - eller något helt annat.

Definitivt en ung snösparv, en klassisk art i de svenska fjällen, om än relativt fatalig.

Finken är inte obsad i Sverige och skulle därigenom vara första ggn i riket, men da den arten är en extremt stationär fagel sa kommer det troligtvis inte heller bli ngt fynd...men man ska aldrig säga aldrig.

// Daniel

Definitivt en ung snösparv, en klassisk art i de svenska fjällen, om än relativt fatalig.

Finken är inte obsad i Sverige och skulle därigenom vara första ggn i riket, men da den arten är en extremt stationär fagel sa kommer det troligtvis inte heller bli ngt fynd...men man ska aldrig säga aldrig.

// Daniel

Tack Daniel! Det var det jag misstänkte. Ungfåglar är luriga till utseendet.

/Göran

Jag hade trädpiplärka som min andra gissning.
Alla dom där lärkorna ser likadana ut för mig...
Jag litar på dig...det får vara en trädpip ;-)
Tack för ett snabbt svar Stefan

Vid en första anblick så är lärkor och piplärkor väldigt lika varandra. Men generellt gäller att lärkor ofta är knubbigare, lite stabbigare och har grövre näbb än de mer slanka, utdragna (har längre stjärt) och högbentare piplärkorna. När det gäller trädlärkan, så har den en rent löjligt kort stjärt! Ser ut som en fladdermus i flykten i det avseendet.

/Oscar

Vid en första anblick så är lärkor och piplärkor väldigt lika varandra. Men generellt gäller att lärkor ofta är knubbigare, lite stabbigare och har grövre näbb än de mer slanka, utdragna (har längre stjärt) och högbentare piplärkorna. När det gäller trädlärkan, så har den en rent löjligt kort stjärt! Ser ut som en fladdermus i flykten i det avseendet.

/Oscar

Tackar så jättemycket för den fina infon...det ska jag komma ihåg...

Stenskvätta?

Jag misstänker att det här är en ung stenskvätta. Fotad i Pastavagge, Sarek den sista juli. Den är inte speciellt lik fågelguidens stenskvättor men framförallt näbben visar att det inte är en snösparv i alla fall??

Bilagor

• 2009_07_31-17_02_14-2918lrs.jpg
    2009_07_31-17_02_14-2918lrs.jpg
    41.4 KB · Visningar: 453
Någon som kan hjälpa mig med dessa fåglar?:)

Bilagor

• IMG_7140.jpg
    IMG_7140.jpg
    31.8 KB · Visningar: 395
  • IMG_7084.jpg
    IMG_7084.jpg
    12.9 KB · Visningar: 392
  • IMG_6851.jpg
    IMG_6851.jpg
    18.6 KB · Visningar: 397
Fotade utomlands? I fangenskap? Fageluppvisning?

Den första kan kanske vara en brun glada, men det är lite svart att fa kläm pa...

// Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar