Graylingman
Aktiv medlem
Föreslår törnsångare
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Föreslår törnsångare
Stämmer bra med törn. Dock en rätt sandfärgad individ med lite kontraster i dräkten.
// Daniel
Graylingman, Föreslår törnsångareTack för snabba svar. Efter en titt i min fågelbok så tror jag det är en ungfågel.
Mvh Göran
Någon som kan hjälpa mig med dessa två:
1. Fotade jag vid en insjö i skogen i inre västerbotten
2. Samma ställe, men den var orädd och satt vid väggen på en gammal ängslada inne i en by.
Enligt bilder i diverse fågelböcker borde det här vara en snöfink. Men eftersom den är fotad i Pastavagge i Sarek den sista juli kan det inte vara finken. Återstår sparven - eller något helt annat.
Definitivt en ung snösparv, en klassisk art i de svenska fjällen, om än relativt fatalig.
Finken är inte obsad i Sverige och skulle därigenom vara första ggn i riket, men da den arten är en extremt stationär fagel sa kommer det troligtvis inte heller bli ngt fynd...men man ska aldrig säga aldrig.
// Daniel
Är det en Trädlärka??
Njaaeee, ser mer ut som en piplärka, en trädpiplärka.
/Oscar
Jag hade trädpiplärka som min andra gissning.
Alla dom där lärkorna ser likadana ut för mig...
Jag litar på dig...det får vara en trädpip ;-)
Tack för ett snabbt svar Stefan
Vid en första anblick så är lärkor och piplärkor väldigt lika varandra. Men generellt gäller att lärkor ofta är knubbigare, lite stabbigare och har grövre näbb än de mer slanka, utdragna (har längre stjärt) och högbentare piplärkorna. När det gäller trädlärkan, så har den en rent löjligt kort stjärt! Ser ut som en fladdermus i flykten i det avseendet.
/Oscar
Jag misstänker att det här är en ung stenskvätta. Fotad i Pastavagge, Sarek den sista juli. Den är inte speciellt lik fågelguidens stenskvättor men framförallt näbben visar att det inte är en snösparv i alla fall??
Någon som kan hjälpa mig med dessa fåglar?
Någon som kan berätta vilken fågel detta är
http://www.pbase.com/larsjohnsson/image/116311770/original