Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Behöver hjälp med denna

Har sett den i flera dagar men kommer aldrig riktigt nära, är den värd att vänta på eller är det en helt vanlig Suddmes?

//RF
 

Bilagor

  • _MG_5010.jpg
    _MG_5010.jpg
    16 KB · Visningar: 302
När man tror att man börjar kunna rovfåglarna som man har runt omkring sig så får man problem :)
Såg den här idag(eller snarare två tillsammans). Intrycket var att den var ordentligt stor med långa vingar och lång stjärt. första reflektionen var att det var en av fjällvråkarna som håller till här men jag slängde iväg en bild trots avståndet för jag tyckte inte det stämde helt. Det brukar kunna passera kungsörn här men oftast lite senare på året och då oftast unga med tydliga vita fält på vingarna.

Mvh
ulf
 

Bilagor

  • vetej-1.jpg
    vetej-1.jpg
    28.2 KB · Visningar: 337
Nu gillar jag att få mina gissningar bekräftade av experterna. Men det mörka huvudet och den ljusare underisdan tycker jag tyder på ormvråk. En inverterad fjällvråk så att säga...

Edit: Alltså underisdan på kroppen, vingarna ser ju ut att vara mörka/ljusa på klassiskt ormvråksmanér...
 
Nu gillar jag att få mina gissningar bekräftade av experterna. Men det mörka huvudet och den ljusare underisdan tycker jag tyder på ormvråk. En inverterad fjällvråk så att säga...

Edit: Alltså underisdan på kroppen, vingarna ser ju ut att vara mörka/ljusa på klassiskt ormvråksmanér...

Inte behöver du få det bekräftat...du har helt rätt!

// Daniel
 
Tack!
Ja se vad man kan lura sig på utseendet ibland. Ormvråkarna är ju här hela tiden men i det här fallet såg de så långvingade och stora ut. Annars brukar de se mycket mer kompakta och mindre ut än tex. fjällvråkarna.

Mvh
Ulf
 
Igår på Stenöorn Söderhamn såg jag dessa fåglar som jag är osäker på.
Bild 3 gissar jag är en ung Havstrut..
 

Bilagor

  • bild1.jpg
    bild1.jpg
    94.4 KB · Visningar: 302
  • bild2.jpg
    bild2.jpg
    85.5 KB · Visningar: 306
  • bild3.jpg
    bild3.jpg
    90.2 KB · Visningar: 308
Tack!
Ja se vad man kan lura sig på utseendet ibland. Ormvråkarna är ju här hela tiden men i det här fallet såg de så långvingade och stora ut. Annars brukar de se mycket mer kompakta och mindre ut än tex. fjällvråkarna.

Mvh
Ulf

Rovisar har lite annorlunda proportioner när det gäller juvenila kontra adulta fåglar. Ungfåglarna, med sina nya och fräscha fjädrar, ger ofta ett lite längre och slankare intryck än de adulta. Härav kan exempelvis en ung ormvråk te sig mer lång/smalvingad resp. långstjärtad ut än dito adult. Helt normalt!

/Oscar
 
En utrikisk fågel....

Var en vecka och semestrade nyss i Marmaris, Turkiet. Hyrde en scooter och gav mig upp i dom relativt öde bergen när jag körde på en ganska stor, vitaktig rovfågel. bilden är ju (såklart) inte av kanonkvalite då jag knappt hann få upp kameran. Men det hade varit kul att veta vad man såg. Annars vimlade det av Härfåglar uppe i bergen. Det var kul att se eftersom jag aldrig fått äran att se en i Sverige. Hursomhelst så räcker inte mina fågelböcker till Turkiet så jag skickar in en fråga om den här:
 

Bilagor

  • IMG_2070.jpg
    IMG_2070.jpg
    84.7 KB · Visningar: 296
  • IMG_2066.jpg
    IMG_2066.jpg
    16.4 KB · Visningar: 296
Var en vecka och semestrade nyss i Marmaris, Turkiet. Hyrde en scooter och gav mig upp i dom relativt öde bergen när jag körde på en ganska stor, vitaktig rovfågel. bilden är ju (såklart) inte av kanonkvalite då jag knappt hann få upp kameran. Men det hade varit kul att veta vad man såg. Annars vimlade det av Härfåglar uppe i bergen. Det var kul att se eftersom jag aldrig fått äran att se en i Sverige. Hursomhelst så räcker inte mina fågelböcker till Turkiet så jag skickar in en fråga om den här:

Bivråk, modell ljus.
... eller kan det vara en ormörn? Var den stor?
Ju mer jag kollar på bilderna, desto mer lutar jag åt ormörn faktiskt.

/Oscar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.