Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Tycker snarare det ser ut som en ljus bivråk, den ser ut att vara streckad på undersidan av vingarna och jag tycker man kan se en antydan till det inre bandet på stjärten som jag tycker mig ha lärt mig är speciellt för bivråkarna.

Men som vanligt så får gärna någon bekräfta eller dementera.

Edit: Där var man efter en av experterna, men vi var ju tydligen överens, kanske... :)
 
Fiskljuse törs jag med min ringa erfarenhet utesluta. Den avr definitivt större än en fiskljuse, men den var inte i storlek med kungs/havsörn.
Jag har fler bilder (som är lika usla iof) om det är någon vinkel som underlättar identifikation.

edit Jag uppfattade den som stor faktiskt, större än en "normal" vråk iaf
 
Fiskljuse törs jag med min ringa erfarenhet utesluta. Den avr definitivt större än en fiskljuse, men den var inte i storlek med kungs/havsörn.
Jag har fler bilder (som är lika usla iof) om det är någon vinkel som underlättar identifikation.

Ormörn är en s.k "liten" örn (ormörn, dvärgörn, hökörn), när det gäller de faktiska måtten. Men till sitt uppträdande och utstrålning, så är det definitivt en örn (tung flykt/vingslag, loja rörelser i luften, vida cirklar vid kretsflykt mm).

På bilderna framträder exempelvis det intensivt gula och stora(!) ögat, vilket är en av flera karaktärer för ormörn. De ljust grå övre vingtäckarna är oxå en bra karaktär. Sedan kan ljusheten/mängden mörka spots i fjäderdräkten variera nästan allt från "0 till 100". Jag är 99% säker på att du har plåtat en ormörn, f.ö en hyfsat vanlig rovis i bl.a Turkiet.

/Oscar
 
Ormörn är en s.k "liten" örn (ormörn, dvärgörn, hökörn), när det gäller de faktiska måtten. Men till sitt uppträdande och utstrålning, så är det definitivt en örn (tung flykt/vingslag, loja rörelser i luften, vida cirklar vid kretsflykt mm).

På bilderna framträder exempelvis det intensivt gula och stora(!) ögat, vilket är en av flera karaktärer för ormörn. De ljust grå övre vingtäckarna är oxå en bra karaktär. Sedan kan ljusheten/mängden mörka spots i fjäderdräkten variera nästan allt från "0 till 100". Jag är 99% säker på att du har plåtat en ormörn, f.ö en hyfsat vanlig rovis i bl.a Turkiet.

/Oscar

Jag vågade knappt yppa orden själv, men faktum är att jag med min ringa erfarenhet ändå uppfattade den som väldigt örnlik som du säger, just flyktmässigt.
Tack för ditt alltid lika snabba svar :)
Annars måste jag säga att det var ganska glest med fåglar överlag i Turkiet, vilket var lite tråkigt ( I dom trakter jag rörde mig då)
 
Fiskljuse törs jag med min ringa erfarenhet utesluta. Den avr definitivt större än en fiskljuse, men den var inte i storlek med kungs/havsörn.
Jag har fler bilder (som är lika usla iof) om det är någon vinkel som underlättar identifikation.

edit Jag uppfattade den som stor faktiskt, större än en "normal" vråk iaf

Hmm, jag menade att den var lik en fiskgjuse (i mina oerfarna ögon)
men om den definitivt är större än fiskgjusen men mindre än havs och kungsöhrn måste det ju vara marginellt^^ är inte Fiskgjusen 4:e största i sverige?
Proffsigt o kunna se det på den bilden menar jag =)

Roger
 
Hmm, jag menade att den var lik en fiskgjuse (i mina oerfarna ögon)
men om den definitivt är större än fiskgjusen men mindre än havs och kungsöhrn måste det ju vara marginellt^^ är inte Fiskgjusen 4:e största i sverige?
Proffsigt o kunna se det på den bilden menar jag =)

Roger

Förutom en rad olika dräktskaraktärer hos gjusen som ormörnen saknar, så är gjusens vingar löjligt smala i jämförelse med ormörnens breda och stabbigare vingformel.

Det är missvisande att tro att ju fler centimetrar en fågel har, desto "större, tyngre, maffigare" intryck ger den. Funkar inte riktigt så...

Exempelvis så har jag flera gånger låtit mig luras av fjällvråk på håll att vara en ung kungsörn, men ytterst sällan att en gjuse har lurat mig till att vara en örn (men däremot en trut!!). Fåglarnas röresle sätt mm gör massor för helhetsintrycket, där då det faktiska centimetrarna många gånger får en underordnad betydelse.


/Oscar
 
Absolut =) lite fel forum för mig (ha ha). Tyckte bara att den var lik vid första ögonkastet, men tex näbben är ju inte ett dugg lik.

sry, Roger
 
Hjälp med dessa

Det här var vad jag sprang på idag.
 

Bilagor

  • _MG_5048.jpg
    _MG_5048.jpg
    21.5 KB · Visningar: 325
  • _MG_5094.jpg
    _MG_5094.jpg
    19.4 KB · Visningar: 329
  • _MG_5031.jpg
    _MG_5031.jpg
    4 KB · Visningar: 323
  • _MG_5123.jpg
    _MG_5123.jpg
    23.4 KB · Visningar: 327
Är fågeln bredvid Strandpiparen en Brushane???
Den gick tillsammans med Brushannar o Kustsnäppor...men den var betydligt mycket mindre än Brushannarna.
 

Bilagor

  • birdie.jpg
    birdie.jpg
    88.1 KB · Visningar: 474
extremt dåliga bilder men..

en vän till mig tog dessa med en mobiltelefon. Den hade tagit en Duva.
Någon som kan gissa i alla fall?

Mvh//Roger
 

Bilagor

  • DSC00197.jpg
    DSC00197.jpg
    5.7 KB · Visningar: 423
  • DSC00206.jpg
    DSC00206.jpg
    7.1 KB · Visningar: 421
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.