Annons

Fågelidentifikation

Nu har jag inga bilder tyvärr, bara en beskrivning. Vi såg idag en märklig syn.. Det var, om vi räknade rätt, 12 stycken fåglar som cirklade i flock högt uppe i skyn. Två av dom var lite avsides, resten i en stor klunga. Vi kollade på dom i kikare, och formen på vingarna och det faktum att dom såg ganska mörka ut fick oss att tro att det var Aftonfalkar vi sett. Jag har läst att de jagar i flock, men inte särskilt stora flockar. Kan det vara Aftonfalkar trots att de var så många? I så fall, är det troligt att de häckar i närheten, eller kan de ha kommit långväga ifrån?
Jag är nybörjare på fågelfoto, så lite falkar vore ju inte fel.
 
Nu har jag inga bilder tyvärr, bara en beskrivning. Vi såg idag en märklig syn.. Det var, om vi räknade rätt, 12 stycken fåglar som cirklade i flock högt uppe i skyn. Två av dom var lite avsides, resten i en stor klunga. Vi kollade på dom i kikare, och formen på vingarna och det faktum att dom såg ganska mörka ut fick oss att tro att det var Aftonfalkar vi sett. Jag har läst att de jagar i flock, men inte särskilt stora flockar. Kan det vara Aftonfalkar trots att de var så många? I så fall, är det troligt att de häckar i närheten, eller kan de ha kommit långväga ifrån?
Jag är nybörjare på fågelfoto, så lite falkar vore ju inte fel.

Nej det är inte särskilt troligt, aftonfalkar ses i sverige ganska ofta, men inte i dom antalen och inte på det sättet.. men du beskriver över huvud taget ingenting om hur fåglarna såg ut! Du måste ge lite beskrivning på utseendet för att kunna få hjälp med vad du såg.. Min första tanke var tranor då dom ofta skruvar på hög höjd. Även diverse rovfåglar brukar bete sig så när dom är på sträck, men det känns inte som om det är rätt årstid för det.. ett annat alternativ är att det var måsfåglar som också kan skruva ganska högt ibland. Kom nu på en art till det kan vara med tanke på att du blandade ihop dom med falkar och det är tornseglare..

/Magnus
 
Nej det är inte särskilt troligt, aftonfalkar ses i sverige ganska ofta, men inte i dom antalen och inte på det sättet.. men du beskriver över huvud taget ingenting om hur fåglarna såg ut! Du måste ge lite beskrivning på utseendet för att kunna få hjälp med vad du såg.. Min första tanke var tranor då dom ofta skruvar på hög höjd. Även diverse rovfåglar brukar bete sig så när dom är på sträck, men det känns inte som om det är rätt årstid för det.. ett annat alternativ är att det var måsfåglar som också kan skruva ganska högt ibland. Kom nu på en art till det kan vara med tanke på att du blandade ihop dom med falkar och det är tornseglare..

/Magnus

Aha okej. Jo, jag vet att jag kommer med bristande information nu, men fåglarna var så väldigt högt uppe så det var omöjligt att se något annat ens med kikare än hur många de var, att de cirklade runt som rovfåglar, vilken form de hade, och att de var mörka. I alla fall blev vi fascinerade av synen, så det hade varit kul att veta vad det var. Tranor var det absolut inte, det vet jag. Tornseglare har för smala vingar.. Formen på vingarna och stjärten var precis som de bilder jag sett på Aftonfalkar, men alla falkar är väl ganska lika på så hög höjd kan jag tänka mig.

Denna vingform hade dom:
http://www.spov.se/Foton/2006-10-01_Aftonfalk-2.jpg
 
Aha okej. Jo, jag vet att jag kommer med bristande information nu, men fåglarna var så väldigt högt uppe så det var omöjligt att se något annat ens med kikare än hur många de var, att de cirklade runt som rovfåglar, vilken form de hade, och att de var mörka. I alla fall blev vi fascinerade av synen, så det hade varit kul att veta vad det var. Tranor var det absolut inte, det vet jag. Tornseglare har för smala vingar.. Formen på vingarna och stjärten var precis som de bilder jag sett på Aftonfalkar, men alla falkar är väl ganska lika på så hög höjd kan jag tänka mig.

Denna vingform hade dom:
http://www.spov.se/Foton/2006-10-01_Aftonfalk-2.jpg

Falkar beter sig inte på det viset.. var vingformen sådan så vågar jag sätta en peng på att det var måsfågel ni såg.. anledningen till att dom såg mörka ut är antagligen att dom var på hög höjd och att ljuset spelade ett spratt..

Vart var det någonstans som fågalarna sågs förresten? Det kan ju spela in på vilka fåglar det kan ha varit..
 
Jag såg för några veckor sedan ett antal lärkfalkar som jagade tillsammans, jagade el lekte kanske. De var minst 5 st. Något mer kan jag inte bidra med :)
 
Falkar beter sig inte på det viset.. var vingformen sådan så vågar jag sätta en peng på att det var måsfågel ni såg.. anledningen till att dom såg mörka ut är antagligen att dom var på hög höjd och att ljuset spelade ett spratt..

Vart var det någonstans som fågalarna sågs förresten? Det kan ju spela in på vilka fåglar det kan ha varit..

Hmm.. Ja det är ju fullt möjligt, även om det inte såg ut som "vanliga" måsar. Då vi först fick syn på dom cirklade dom runt ovanför ett antal nysådda åkrar en bra bit uppe i skogen. Efter kanske 1 minut där (medans pappa sprang efter kikaren) seglade dom vidare ut över skogen och passerade till sist över vårt hus och vidare ut över vår lilla by tills vi tappade bort dom.
 
Jag måste säga att jag håller med Friberg om måsteorin.. Första tanken jag fick var tornseglare, men de "seglar" inte på det vis som jag får intrycket att de observerade fåglarna gjorde, vilket däremot måsar kan göra. Har ni sett måsar i området tidigare? Måsar rör sig mycket, jag hörde senast igår en gråtrut flyga förbi mitt i djupa skogen, långt från närmaste "normala" tillhåll. Hörde du något läte från fåglarna? Jag har en ganska långsökt teori, som ändå ståmmer in lite, det är att fåglarna var biätare som hamnat lite fel. De observeras med jämna mellanrum den här tiden och även i större flockar, för någon månad sen sågs 18 samtidigt (!) i skåne. Vart i sverige sågs de? De ses nämligen nästan uteslutet i södra sverige. Biätarna har spetsiga vingar och lång stjärt och näbb, men på långa avstånd är det inte säkert att man ser näbben och spröten från stjärten.

Här är två bilder:

http://www.hawar-islands.com/blog/media/blogs/kuwait/BC-Bee-eater.jpg

http://www.artportalen.se/birds/gallery_imageinfo.asp?imageID=36013

Den senare tog jag förra året, den är inte lika bra, men den ger lite mer känsla för hur man ser dem på lite håll..

Det är ganska långsökt men du kan ju fundera på det iallafall! :)

M.v.h Marcus
 
Hmm.. Ja det är ju fullt möjligt, även om det inte såg ut som "vanliga" måsar. Då vi först fick syn på dom cirklade dom runt ovanför ett antal nysådda åkrar en bra bit uppe i skogen. Efter kanske 1 minut där (medans pappa sprang efter kikaren) seglade dom vidare ut över skogen och passerade till sist över vårt hus och vidare ut över vår lilla by tills vi tappade bort dom.

Jag får bara två vibbar av det här o det är måsfågel eller tranor.. att det skulle vara falkar känns helt uteslutet!
 
Jag får bara två vibbar av det här o det är måsfågel eller tranor.. att det skulle vara falkar känns helt uteslutet!

Okej, jag VET hur tranor ser ut. :p Dom var det inte. Jag skulle uppskatta att fåglarna var 70-80 cm i vingbredd. (Kan vara fel, svårt att säga på sånt avstånd, men något ditåt skulle jag tippa). Synd att vi inte fick se dom på lägre höjd, hade nog redan identifierat dom i så fall.. Ska se till att ha kameran framme om vi ser dom igen.

Fåglarna sågs faktiskt i Finland, jag bor där, i kustområdet mitt emot Umeå ungefär. Självklart har vi både trutar, måsar och tärnor som flyger omkring varje dag, eftersom vatten alltid finns nära, så därför tycker jag att jag borde känt igen dom ifall det var den "vanliga" sortens måsar..
 
Okej, då känns biätare uteslutet också. Svårt att komma på något mer som beter sig så i de trakterna. Måste säga att måsar/trutar känns rimligast, men om ni ser de ofta så borde de ju inte skapa någon speciell uppståndelse heller så.. Du får sitta och spana med kameran i högsta hugg så kan vi kanske hjälpa dig om du får några bilder! :)
 
Nu jäklar ska ni få något att bita i. :) Vad tror ni?

Plats: Blekinge

Den såg "tillsammans" med två glador och en ormvråk och den var märkbart mindre än dem, men ändå ganska stor. Terrängen var åker/skog och den höll sig alltid ganska tätt ovanför trädtopparna.

Min egen gissning skulle vara duvhök, men det är kanske omöjligt att säga utifrån bilderna.
 

Bilagor

  • hawkie.JPG
    hawkie.JPG
    4.6 KB · Visningar: 302
Nu jäklar ska ni få något att bita i. :) Vad tror ni?

Plats: Blekinge

Den såg "tillsammans" med två glador och en ormvråk och den var märkbart mindre än dem, men ändå ganska stor. Den höll sig alltid ganska tätt ovanför trädtopparna.

Min egen gissning skulle vara duvhök, men det är kanske omöjligt att säga utifrån bilderna.

Lägger nog ändå ett tips på ormvråk. Den översta bilden uppvisar en klockren silluett av ormvråk i snabb glidflykt. Andra bilden uppvisar svagt, men ändå fullt synligt, art-typiskt ljust bröstband. På den tredje bilden kan man skönja ljust täckarband samt brun färg, oxå bra för ormvråk.

Det där med storlekar är bara en av många karaktärer som inte är Amen i kyrkan. Storlek skiljer sig ganska kraftigt mellan könen bland rovisar. Beroende på hur rovisen flyger (glid, krets, aktiv mm mm) påverkar oxå intrycket av dess storlek.

/Oscar
 
Aight, det låter troligt. Den ser ju rätt brun ut också. Jag tyckte bara att stjärten såg så lång ut, men jag är väl bara vad vid att se dem med stjärten utbredd.

Här kommer en till som jag inte kan knäcka. En ung lärka av någon sort?

Samma ställe här. Åker/skog i Blekinge.
 

Bilagor

  • lärk1.jpg
    lärk1.jpg
    9.1 KB · Visningar: 299
  • lärk2.jpg
    lärk2.jpg
    9.4 KB · Visningar: 304
  • lärk3.jpg
    lärk3.jpg
    9.9 KB · Visningar: 294
Aight, det låter troligt. Den ser ju rätt brun ut också. Jag tyckte bara att stjärten såg så lång ut, men jag är väl bara vad vid att se dem med stjärten utbredd.

Här kommer en till som jag inte kan knäcka. En ung lärka av någon sort?

Samma ställe här. Åker/skog i Blekinge.

Ung stare.

Att stjärten ser längre ut ibland på rovisar, är för att stjärten är hoppslagen. Utbredd är den endast när dom kretsar eller ryttlar, men i glidflykt och aktiv flykt är stjärten hopfälld.

/Oscar
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.