Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Paodi
Aktiv medlem
Tackar killar! Jag var inne på ung stare, men lät mig bli övertalad att det nog var en lärka.
Okej, här kommer två som är så dåliga att det känns löjligt, men jag har en liten tävling att fota så många fågelarter som möjligt och det räcker med att de kan identifieras utifrån bilden.
1 = Smålom? Med motiveringen att den ligger lågt med näsan i vädret.
2 = Silltrut? Med motiveringen för mörk för gråtrut och för liten för havstrut. Svårt att avgöra avståndsskillnad till skarven, men den känns bra mycket mindre.
Okej, här kommer två som är så dåliga att det känns löjligt, men jag har en liten tävling att fota så många fågelarter som möjligt och det räcker med att de kan identifieras utifrån bilden.
2 = Silltrut? Med motiveringen för mörk för gråtrut och för liten för havstrut. Svårt att avgöra avståndsskillnad till skarven, men den känns bra mycket mindre.
Bilagor
Osquar
Aktiv medlem
Tackar killar! Jag var inne på ung stare, men lät mig bli övertalad att det nog var en lärka.
1. Storskarv (det går bl.a att skönja en ljus haka). Ligger oxå med näbben snett uppåt riktad. Det är även en storskarv som står å torkar vingarna på bild 2.
2. Havstrut. Ser ut att ha väl mycket vitt på vingen jämfört med en silltrut, men säkrast är att se benfärgen och/eller i flykten. Denna bild är på gränsen.
/Oscar
Osquar
Aktiv medlem
Satt en 5-6 st sådana här fåglar i ett och samma träd i Arica, Chile. Någon som vet vad det är för fågel - häger?
Det är en ung Black-crowned Night-Heron (samma art som europas natthäger) eller ung Yellow-crowned Night-Heron. Ungfåglarna är mycket lika varandra. Vet dock ej om båda arterna finns i Chile. Om inte, så blir ju artbestämningen lättare... ;-)
/Oscar
Tonyeagle
Aktiv medlem
blackcrowned...
Ung natthäger - Black crowned night heron! Ganska vanlig i Chile. Ses ofta vid stenar och klippor i närheten av sandstränder (stämmer det med din obs?)
Satt en 5-6 st sådana här fåglar i ett och samma träd i Arica, Chile. Någon som vet vad det är för fågel - häger?
Ung natthäger - Black crowned night heron! Ganska vanlig i Chile. Ses ofta vid stenar och klippor i närheten av sandstränder (stämmer det med din obs?)
Osquar
Aktiv medlem
Tack Oscar för snabbt svar!
Har kollat nu och Yellow-crowned Night-Heron finns inte i Chile, varför du med gott samvete kan rubricera bilden som ung Black-crowned Night-Heron /Natthäger.
Försök hitta bilder på nätet på de adulta fåglarna, så ser du hur mycket enklar dom är att särskilja åt samt hur läckert snygga de båda arterna är som fullvuxna. Ingen (synbara) skillnad mellan könen.
/Oscar
Piabobacka
Aktiv medlem
Osquar
Aktiv medlem
Vad är det här för fågel? Sågs över en åker uppe i skogen.
Är det bara solen som gör att huvudet ser vitt ut?
Bivråk. Det "vita" huvudet är ett resultat av det solbelysta gråa huvudet.
/Oscar
Piabobacka
Aktiv medlem
Bivråk. Det "vita" huvudet är ett resultat av det solbelysta gråa huvudet.
/Oscar
Aha, tack för svaret! Bivråk har vi inte sett här förr vad jag vet.
dokido
Aktiv medlem
Ja dom kan tidigt på säsongen samlas i grupper, men dom skruvar inte på hög höjd tillsammans på det viset mig veterligen..
aha, de var strax ovanför trädtopparna, så jättehögt var de inte direkt, nej
linusohman
Medlem
Fiskmås, 2K-fågel (andra som.dr.)
/Oscar
Tack så mycket för hjälpen. - Linus