Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Rovfågeln är en klockren ormvråk som Oscar skriver. Storleksskillnader kan bero på mkt, men det var säkert ett par och bland rovisar är honan mer eller mindre alltid märkbart större.

Den andra fågeln är en ung stare.

// Daniel

Tackar killar! Jag var inne på ung stare, men lät mig bli övertalad att det nog var en lärka. :)

Okej, här kommer två som är så dåliga att det känns löjligt, men jag har en liten tävling att fota så många fågelarter som möjligt och det räcker med att de kan identifieras utifrån bilden.

1 = Smålom? Med motiveringen att den ligger lågt med näsan i vädret.
2 = Silltrut? Med motiveringen för mörk för gråtrut och för liten för havstrut. Svårt att avgöra avståndsskillnad till skarven, men den känns bra mycket mindre.

Bilagor

• lom.JPG
    lom.JPG
    4.2 KB · Visningar: 322
  • trut.JPG
    trut.JPG
    33.1 KB · Visningar: 307
Tackar killar! Jag var inne på ung stare, men lät mig bli övertalad att det nog var en lärka. :)

Okej, här kommer två som är så dåliga att det känns löjligt, men jag har en liten tävling att fota så många fågelarter som möjligt och det räcker med att de kan identifieras utifrån bilden.

1 = Smålom? Med motiveringen att den ligger lågt med näsan i vädret.
2 = Silltrut? Med motiveringen för mörk för gråtrut och för liten för havstrut. Svårt att avgöra avståndsskillnad till skarven, men den känns bra mycket mindre.

1. Storskarv (det går bl.a att skönja en ljus haka). Ligger oxå med näbben snett uppåt riktad. Det är även en storskarv som står å torkar vingarna på bild 2.
2. Havstrut. Ser ut att ha väl mycket vitt på vingen jämfört med en silltrut, men säkrast är att se benfärgen och/eller i flykten. Denna bild är på gränsen.

/Oscar

Hehe. Tack.
Ja, jag hinner förhoppningsvis fixa bättre bilder på både havs- och silltrut snart i vilket fall. :)

Satt en 5-6 st sådana här fåglar i ett och samma träd i Arica, Chile. Någon som vet vad det är för fågel - häger?

Bilagor

• x.jpg
    x.jpg
    18.4 KB · Visningar: 313
Satt en 5-6 st sådana här fåglar i ett och samma träd i Arica, Chile. Någon som vet vad det är för fågel - häger?

Det är en ung Black-crowned Night-Heron (samma art som europas natthäger) eller ung Yellow-crowned Night-Heron. Ungfåglarna är mycket lika varandra. Vet dock ej om båda arterna finns i Chile. Om inte, så blir ju artbestämningen lättare... ;-)

/Oscar

blackcrowned...

Ung natthäger - Black crowned night heron! Ganska vanlig i Chile. Ses ofta vid stenar och klippor i närheten av sandstränder (stämmer det med din obs?)

Tack Oscar för snabbt svar!

Har kollat nu och Yellow-crowned Night-Heron finns inte i Chile, varför du med gott samvete kan rubricera bilden som ung Black-crowned Night-Heron /Natthäger.

Försök hitta bilder på nätet på de adulta fåglarna, så ser du hur mycket enklar dom är att särskilja åt samt hur läckert snygga de båda arterna är som fullvuxna. Ingen (synbara) skillnad mellan könen.

/Oscar

Vad är det här för fågel? Sågs över en åker uppe i skogen.
Är det bara solen som gör att huvudet ser vitt ut?

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    10 KB · Visningar: 291
Tack Oscar och Tony, för era svar. Fåglarna sågs nära hamnen, i ett träd i en park. Och Oscar - jag ska titta efter bilder på vuxna fåglar.
Tack igen!

Någon som hjälpa till med att identifiera denna för mig okända art... /Lasse

Bilagor

• IMG_1294.jpg
    IMG_1294.jpg
    21.2 KB · Visningar: 320
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar