Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Alexandersson
Aktiv medlem
Har en taskig bild till från igår... Gissar på Blå Kärrhök (lite svårt skilja från Brun Kärrhök)/Lasse
Om du gissade på den andra hade du haft rätt, brun kärrhök hane.
Hans_J
Aktiv medlem
Den här lilla fågeln fastnade på sensorn idag, men jag har inte lyckats artbestämma den. Kan det vara en Svartmes, Entita, Talltita eller något annat? En större bild finns här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1734750&target=_blank
Bilagor
Graylingman
Aktiv medlem
Med viss osäkerhet säger jag, i väntan på experterna, att det är en entita.
Korpkraxarn
Aktiv medlem
Och jag säger, också i väntan på experterna, att på grund av den ljusa vingpanelen att det är en talltita.
Kraxabraxa
Aktiv medlem
Kraxabraxa
Aktiv medlem
H_W
Aktiv medlem
Är ganska säker på att det är hornuggla.Fotade den här ugglan och hans/hennes partner idag. I trädet bredvid satt en liten unge. Skulle gärna vilja ha svar på vilken art det är.
Ögonfärgen och täckningen i ansiktet tyder på det. Hade varit lättare om "hornen" varit framme
Kraxabraxa
Aktiv medlem
Hornuggla
Tack för svar, men när jag tittar på bilder på hornugglor tycker jag inte att det liknar alls. Hornugglan är ju mycket smalare i ansiktet. Nu ska jag inte argumentera med er om detta eftersom jag är totalamatör. Men kolla bilder på hornuggleungar jämfört med min unge så är de inte lika alls, tycker jag alltså...
Tack för svar, men när jag tittar på bilder på hornugglor tycker jag inte att det liknar alls. Hornugglan är ju mycket smalare i ansiktet. Nu ska jag inte argumentera med er om detta eftersom jag är totalamatör. Men kolla bilder på hornuggleungar jämfört med min unge så är de inte lika alls, tycker jag alltså...
Graylingman
Aktiv medlem
Och jag säger, också i väntan på experterna, att på grund av den ljusa vingpanelen att det är en talltita.
Var är experterna?
Osquar
Aktiv medlem
Var är experterna?
Je, ente fan vet ja varom är, men min 99% gissning på bilden är en talltita. Ljus vingpanel, relativt stabbig nacke, ganska kall gråbrun färg samt en hakklapp med diffusa kanter.
/Oscar
Birdman
Aktiv medlem
Nä, och så kan det vara i fåglarnas värld. Allt stämmer inte med vad man ser i fågelböcker och på bilder. Fåglar ändrar uttryck likväl som oss människor, beroende på vilken situation man befinner sig i. Annat som spelar in är ljus, årstid, väder, vind, biotop etc etc...
// Daniel
Osquar
Aktiv medlem
Nä, och så kan det vara i fåglarnas värld. Allt stämmer inte med vad man ser i fågelböcker och på bilder. Fåglar ändrar uttryck likväl som oss människor, beroende på vilken situation man befinner sig i. Annat som spelar in är ljus, årstid, väder, vind, biotop etc etc...
// Daniel
Exakt! Försök själv att leka med tanken att du med ett par tre målningar ska fånga världens alla människor utseenden..........
/Oscar
Graylingman
Aktiv medlem
Du ska nog stryka "troligtvis" och lita på Oscar
Kraxabraxa
Aktiv medlem
Hornuggla
Ja, det har du ju rätt i. Tyckte bara att de hade så runda fina huvuden och inte en tillstymmelse till horn...
//Ulrika
// Daniel
Ja, det har du ju rätt i. Tyckte bara att de hade så runda fina huvuden och inte en tillstymmelse till horn...
//Ulrika
HeadToToe
Medlem
Havsörnar
Jag är helt ny på det här, både med fotografering och fågelskådning. Igår var jag och min väldigt fågelintresserade 8-åriga dotter vid Näsbyholmsjön (Skåne). Vi såg två större fåglar på andra sidan sjön, och jag vill gärna få det till att det var två havsörnar vi såg. I allla fall den ena. Någon kunnig som kan bekräfta min gissning, eller rätta mig? Jag tycker att siluetten påminner väldigt mycket om havsörn, ialla fall i min fågelbok.
Bilderna är usla, har endast ett 200mm objektiv, så bilderna är kraftigt beskurna. Första gången jag är ute och fotograferar dessutom, har bara haft kameran i knappt en vecka.
Jag är helt ny på det här, både med fotografering och fågelskådning. Igår var jag och min väldigt fågelintresserade 8-åriga dotter vid Näsbyholmsjön (Skåne). Vi såg två större fåglar på andra sidan sjön, och jag vill gärna få det till att det var två havsörnar vi såg. I allla fall den ena. Någon kunnig som kan bekräfta min gissning, eller rätta mig? Jag tycker att siluetten påminner väldigt mycket om havsörn, ialla fall i min fågelbok.
Bilderna är usla, har endast ett 200mm objektiv, så bilderna är kraftigt beskurna. Första gången jag är ute och fotograferar dessutom, har bara haft kameran i knappt en vecka.
Senast ändrad: