Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Vilka fåglar

Vänder mig till expertisen som vanligt när jag inte fixar att artbestämma själv.
Bild 1 tror jag är någon sångare??
Bild 2 tror jag är någon lärka??
Rätt eller fel?
 

Bilagor

  • IMG_7115.jpg
    IMG_7115.jpg
    12.9 KB · Visningar: 309
  • IMG_7202.jpg
    IMG_7202.jpg
    100 KB · Visningar: 308
Nån sångare antar jag. Räcker den här bilden för artbestämning? Rödbrun hätta och grå i övrigt. Verkar som skägget är lite ljusare och ryggen lite mörkare. Stockholm.
 

Bilagor

  • 090502 064521.jpg
    090502 064521.jpg
    20.9 KB · Visningar: 286
Lika bra jag slänger in en bild från sidan också.
 

Bilagor

  • 090502 064523.jpg
    090502 064523.jpg
    20.5 KB · Visningar: 289
Vad kan den här blåhuvan heta? Förstår att det inte är ngt exotiskt, men vill lära mig mer om fåglarna runt mitt sommartorp. Tror att den "sjunger" fantastiskt vackert. Men den här var tyst när jag tog bilden. (har stärkt färgerna något, solen var så stark)
 

Bilagor

  • IMG_6916 copy.jpg
    IMG_6916 copy.jpg
    72.1 KB · Visningar: 258
Gulhämpling?

Fotad idag i Lasarettsparken i Falun
 

Bilagor

  • gulh6525fs.jpg
    gulh6525fs.jpg
    82.7 KB · Visningar: 637
  • gulh6528fs.jpg
    gulh6528fs.jpg
    80.8 KB · Visningar: 618
  • gulh6553fs.jpg
    gulh6553fs.jpg
    80.9 KB · Visningar: 639
Eftersom jag vet att det häckar :) så många duktiga ornitologer i den här tråden passar jag på att ställa ett par andra fågelrelaterade frågaor. Hoppas ni ursäktar.

Hur gammal måste en havsörn vara innan den får helgul näbb?

Hur gammal måste en havsörn vara innan den får helvit stjärt?
 
Eftersom jag vet att det häckar :) så många duktiga ornitologer i den här tråden passar jag på att ställa ett par andra fågelrelaterade frågaor. Hoppas ni ursäktar.

Hur gammal måste en havsörn vara innan den får helgul näbb?

Hur gammal måste en havsörn vara innan den får helvit stjärt?

inte helt hundra.. men har för mig att dom i stort sett har helgulnäbb från tredje året (kan dock finnas lite skit kvar på näbben) och helvit stjärt från fjärde-femte året..
 
Kan rufspellen vara en grönfink och kan den andra vara en sävsparv?

Den första fotat idag i mellansverige. Grönfinkar fanns i närheten men varken hanen eller honan var riktigt lik denna.

Den andra fotad för tre veckor sedan i mellansverige.
Trodde först att det var en flugsnappare men såg sedan att det inte stämde. Tycker inte det stämmer med sävsparv heller :S
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    80.7 KB · Visningar: 599
  • 2.jpg
    2.jpg
    74.7 KB · Visningar: 591
Kan rufspellen vara en grönfink och kan den andra vara en sävsparv?

Den första fotat idag i mellansverige. Grönfinkar fanns i närheten men varken hanen eller honan var riktigt lik denna.

Den andra fotad för tre veckor sedan i mellansverige.
Trodde först att det var en flugsnappare men såg sedan att det inte stämde. Tycker inte det stämmer med sävsparv heller :S


Grönfink och sävsparv stämmer bra..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.