Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Fotad idag i Lasarettsparken i Falun
Såg du baksidan av fågeln? Jag är absolut ingen expert, men jag vet i alla fall att den sällsynta gulhämplingen har gult på övergumpen. (På ryggen, ska jag väl säga så att all förstår) medan den betydligt vanligare gulsparven har rödbrunt där. Av bilderna ka inte ajg säga vad det är, men det finns säkert någon expert som kan skilja den framifrån också...

Edit: Kollade lite bilder, jag satsar nog faktiskt på grönfink.
 
Såg du baksidan av fågeln? Jag är absolut ingen expert, men jag vet i alla fall att den sällsynta gulhämplingen har gult på övergumpen. (På ryggen, ska jag väl säga så att all förstår) medan den betydligt vanligare gulsparven har rödbrunt där. Av bilderna ka inte ajg säga vad det är, men det finns säkert någon expert som kan skilja den framifrån också...

Edit: Kollade lite bilder, jag satsar nog faktiskt på grönfink.
Grönfink är en utmärkt satsning. :)

Mvh/ Ola
 
Såg du baksidan av fågeln? Jag är absolut ingen expert, men jag vet i alla fall att den sällsynta gulhämplingen har gult på övergumpen. (På ryggen, ska jag väl säga så att all förstår) medan den betydligt vanligare gulsparven har rödbrunt där. Av bilderna ka inte ajg säga vad det är, men det finns säkert någon expert som kan skilja den framifrån också...

Edit: Kollade lite bilder, jag satsar nog faktiskt på grönfink.

Gulsparv är det inte. Den här är gul på övergumpen. Jag tvekar själv mellan grönfink och gulhämpling. Det som får mig att tro på gulhämpling är det gula bandet i pannan över ögonen samt att den har observerats på denna plats i år.
 

Bilagor

  • gulha6538fs.jpg
    gulha6538fs.jpg
    94 KB · Visningar: 623
Kommer inte ihåg exakt formuleringen och har inte boken tillgänglig nu, men enl Fågelguiden har gulhämplingen påfallande liten näbb. Det tycker inte jag att denna verkar ha. Därmed inte sagt att det inte kan vara gulhämpling.
 
Gulsparv är det inte. Den här är gul på övergumpen. Jag tvekar själv mellan grönfink och gulhämpling. Det som får mig att tro på gulhämpling är det gula bandet i pannan över ögonen samt att den har observerats på denna plats i år.

Det är en ad hane grönfink.

Gulhämplingen har en betydligt mindre näbb, mer streckad på överbröstet och ffa flankerna. Den är dessutom klart (citron)gul, medan grönfink är grön.

Gulhämplingen är dessutom betydligt mindre än grönfinken samt har ett helt annorlunda läte, både lock och sång. På din bildserie ovan, så visar sista bilden att fågeln sjunger, varför jag utgår i från att du hörde dess sång. Grönfinken låter mest som en hes leksakstrumpet i plast. Gulhämplingen har däremot en "glaskrossgnisslig" sång.

Den enda art som egentligen påminner om gulhämpling, är grönsiskan (dock ej lätet).

/Oscar
 
Eftersom jag vet att det häckar :) så många duktiga ornitologer i den här tråden passar jag på att ställa ett par andra fågelrelaterade frågaor. Hoppas ni ursäktar.

Hur gammal måste en havsörn vara innan den får helgul näbb?

Hur gammal måste en havsörn vara innan den får helvit stjärt?

Har visserligen fått ett svar, men eftersom Friberg inte var hundra säker knuffar jag upp mina frågor.

//A
 
Det är en ad hane grönfink.

Gulhämplingen har en betydligt mindre näbb, mer streckad på överbröstet och ffa flankerna. Den är dessutom klart (citron)gul, medan grönfink är grön.

Gulhämplingen är dessutom betydligt mindre än grönfinken samt har ett helt annorlunda läte, både lock och sång. På din bildserie ovan, så visar sista bilden att fågeln sjunger, varför jag utgår i från att du hörde dess sång. Grönfinken låter mest som en hes leksakstrumpet i plast. Gulhämplingen har däremot en "glaskrossgnisslig" sång.

Den enda art som egentligen påminner om gulhämpling, är grönsiskan (dock ej lätet).

/Oscar

Gulhämplingens sång hördes i närheten. Dock osäker på om det var den fotade individien som lät på det sättet. Fotade en hel del presumtiva gulhämplingar. Många visade sig vara solklara grönsiskor. Den här blev jag mer tveksam på. Jag har ytterligare en kandidat som jag tyvärr inte fick mer än en bild på.
 

Bilagor

  • gulh6457fs.jpg
    gulh6457fs.jpg
    88.9 KB · Visningar: 577
Gulhämplingens sång hördes i närheten. Dock osäker på om det var den fotade individien som lät på det sättet. Fotade en hel del presumtiva gulhämplingar. Många visade sig vara solklara grönsiskor. Den här blev jag mer tveksam på. Jag har ytterligare en kandidat som jag tyvärr inte fick mer än en bild på.


DETTA är däremot en klockren gulhämpling!

/Oscar
 
Vad är detta för fågel? Jag har kollat min fågelbok, men kan inte hitta något svar. För det är väl någon sorts hök eller vråk?
 

Bilagor

  • okandfågel.jpg
    okandfågel.jpg
    6 KB · Visningar: 485
En något annorlunda fågelbild.

Troligen har någon av katterna hittat denna på marken och släpat hem den, kanske utkastad av sina syskon, vad är det för något? Skata, duva eller någon annan lite större fågel. Det ser ju ut som att den lille krabaten nyss krypit ur ett ägg. Totallängd c:a 10cm.
 

Bilagor

  • IMG_0595.jpg
    IMG_0595.jpg
    55.6 KB · Visningar: 640
Senast ändrad:
Troligen har någon av katterna hittat denna på marken och släpat hem den, kanske utkastad av sina syskon, vad är det för något?....

Svårt att bestämma. Hmm tio cm, ganska stort ägg alltså. Då är det en ganska stor fågel, de som du nämde eller Kaja alt. Kråka.

Det är alltid lite lättare att bestämma om man vet i vilken miljö/biotop/omgivningar det hela utpelade sig i.

Mvh // Ulf A.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.