Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

gräsand

är detta ett fall av leucism (stavas=?) eller annat färgfel?
uppehöll sig ett par dagar tillsammans med en hona och en hane med friska fighter.

//jonas
 

Bilagor

  • gräsandfs.jpg
    gräsandfs.jpg
    72.4 KB · Visningar: 387
En gräsand till!

Hej
Kan inte låta bli att lägga in denna bild på en gräsand(?), som jag tog analogt för några år sedan. Kanske någon kan svara på om detta är leucism eller en blandning mellan olika arter av andfåglar??
Bilden är inscannad!
 

Bilagor

  • Gräsand.jpg
    Gräsand.jpg
    23.9 KB · Visningar: 446
Dessa gräsänder är inte lätta.. dom har väldigt ofta pigmentsfel, om det sedan är leucism eller tamankagener är svårt att avgöra..
 
Hej,

Är detta en Trädpiplärka? Jag tycker det är svårt att se skillnad på dessa små krabater.

mvh,
Edvard
 

Bilagor

  • tradpiplarka1.jpg
    tradpiplarka1.jpg
    48.1 KB · Visningar: 360
Javisst är det en Storspov (liknar väldigt mycket iaf).

Där är det ojämlikt så det förslår! Så fort äggen är kläckta sticker honan söderut och lämnar hanen med ungarna för att uppfostra dem. Vad sägs om det?

I allmänhet när en fågelskådare "har" (observerar) en fågel gör man det med hörseln. I de allra flesta fall hör man den först och ser den sedan, i vissa biotoper förvisso.

Vid en artbestämning på "håll" i efterhand eller via hörsägen (eller på Fs) är det av stort intresse i vilken typ av omgivning, biotop fågeln har befunnit sig, det underlättar.

Hälsar Ulf

(Som har alla SR:s fågelskivor på vinyl, som polarna tyckte var kul att spela på festerna, särskilt ugglorna.)
 
Hej
Kan inte låta bli att lägga in denna bild på en gräsand(?), som jag tog analogt för några år sedan. Kanske någon kan svara på om detta är leucism eller en blandning mellan olika arter av andfåglar??
Bilden är inscannad!
Jag satsar nog på en förrymd "Khaki Campbell". Dvs en form av domesticerad anka. Dock brukar de inte ha vit där framme, men kan kan ju korsa och sånt med sådana ankor. Ankan över tror jag nog att det är en gräsand med lite leusinism.
 
Trodde först det var svarthättan för den hade samma storlek och satt på samma ställe som svarthättan häromdagen. Men den här var så ljus på huvudet så jag skulle gissa på lövsångare. Kan det vara rätt?
 

Bilagor

  • 090511 063939.jpg
    090511 063939.jpg
    23.4 KB · Visningar: 436
  • 090511 063939_01.jpg
    090511 063939_01.jpg
    20.9 KB · Visningar: 398
Trodde först det var svarthättan för den hade samma storlek och satt på samma ställe som svarthättan häromdagen. Men den här var så ljus på huvudet så jag skulle gissa på lövsångare. Kan det vara rätt?

Lövsångare, med reservation för gransångare (ser för lite av fågeln för att kunna avgöra).

/Oscar
 
Tack!
Nej de verkar vara lika, vet inte hur man skiljer dem, är väl lätet antar jag. Jag har en bild till men jag tror inte den hjälper så mycket. Bara ryggslutet och vingarna som syns tydligare.
 

Bilagor

  • 090511 063940.jpg
    090511 063940.jpg
    22 KB · Visningar: 384
Tack!
Nej de verkar vara lika, vet inte hur man skiljer dem, är väl lätet antar jag. Jag har en bild till men jag tror inte den hjälper så mycket. Bara ryggslutet och vingarna som syns tydligare.

Sången är ju det enklaste. En karaktär som annars är användbar är att titta efter om den har mörka eller ljusa ben. Syns inte på din bild, tyvärr.
 
Såg detta "andpar" ikväll. Eller är det hannar av Årta (v) o Kricka (h) som vilar medans respektive maka ruvar äggen? Ser iaf lite udda ut.
Tack på förhand.
/Lars
andar_8423.jpg
PS
Vid en annan del av vattenspegeln låg en hanne av vardera bulland och skedand.DS
 
Tack!
Nej de verkar vara lika, vet inte hur man skiljer dem, är väl lätet antar jag. Jag har en bild till men jag tror inte den hjälper så mycket. Bara ryggslutet och vingarna som syns tydligare.

Lätet sa Bull, Gransångaren har en mycket typisk lite hårt tillhuggen ramsa; silt, salt, silt salt, salt silt.....
Lövsångarens sång är mycket mer av det mjukare visslande slaget.

/janne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.