Annons

Fågelidentifikation

Lite OT, men svårt att inte fundera på din fjällvråk som flyger mot kameran... Den dagen jag tar en sådan bild lägger jag kameran på hyllan... :)

Njaaa... flyger emot mig är nog en sanning med modifikation. Fjällan hänger stilla i motvinden inte alltför högt upp samt inte så värst långt ifrån mig, ivrigt spanande efter byte på marken och bryr sig nada om min närvaro (sitter f.ö i bilen och plåtar).

Under höststräcket på Öland så ges faktiskt flera goda chanser till bra fotolägen av bl.a fjällvråk. Man ska dock ha lite flyt när det gäller ljuset och bakgrunden, men så värst omöjligt är det definitivt inte! Tvärtom...

/Oscar
 
tjenare, har lite små funderingar bara.
denna tornfalk har ett "öga" på vingsidan, varför? är det någon av täckarna som spelar ett spratt kanske.

och denna kricka, som ni kan se har en märkning i näbben, kan man se vart den blivit märkt?

bilderna är tagna här i trakten.

//jonas
 

Bilagor

  • krickafs.jpg
    krickafs.jpg
    16.8 KB · Visningar: 287
  • krickafs2.jpg
    krickafs2.jpg
    82.6 KB · Visningar: 284
  • tornffs.jpg
    tornffs.jpg
    86 KB · Visningar: 286
Vad är detta för fågel? ung fiskgjuse kanske?
 

Bilagor

  • IMG_0221.jpg
    IMG_0221.jpg
    7.8 KB · Visningar: 269
  • IMG_0233.jpg
    IMG_0233.jpg
    9.5 KB · Visningar: 261
  • IMG_0237.jpg
    IMG_0237.jpg
    5.3 KB · Visningar: 263
  • IMG_0223.jpg
    IMG_0223.jpg
    5.7 KB · Visningar: 266
Senast ändrad:
Kolla var jag bor. ;)

//jonas

Det underlättar ju om du själv talar om vad du bor och varför skulle vi leta efter det? Kolla med ringmärkningscentralen om krickan och tornfalken men om du inte har bättre bilder på tornfalken kan de förmodligen inte säga någonting. Krickan kan man åtminstone se märkningen så det borde inte vara några problem.Birdland
 
Det underlättar ju om du själv talar om vad du bor och varför skulle vi leta efter det? Kolla med ringmärkningscentralen om krickan och tornfalken men om du inte har bättre bilder på tornfalken kan de förmodligen inte säga någonting. Krickan kan man åtminstone se märkningen så det borde inte vara några problem.Birdland

Okej, Malung i västra Dalarna är fotoplatsen.
du menar alltså att ögat på Tornfalken är en märkning?
japp ska kolla upp det med dom.

//jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.