ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

Skogssnäppa eller grönbena? Det var flera individer på lokalen. Vissa hade tydligt ögonbrynsstreck vad jag såg i tuben. Kan det "garantera" grönis?
MEN...En individ jag såg hade även grovt bandat på stjärten. Det har ju skogsnäppan...
Kan det varit både grönis och skogis?

Det var ganska långt, mina ögon var trötta och min tub är usel.

Bilagor

• 20090428-DSC_9470.jpg
    20090428-DSC_9470.jpg
    56.2 KB · Visningar: 321
Vad är detta för rovfågel? Är det månne en ormvråk?
Den är större än en mås :)

Oidentiferad_fagel.jpg

Häftigt! Fjällvråken håller väl till i de norra delarna av norden?
är det månne nån som yrat bort sig?

Nu är jag rätt långt ifrån expert, men de är helt klart vanligare norrut, dock har jag inte exakt koll på tiden, det är kanske någon eftersläntrare på väg norrut... Fast en och annan stannar nog kvar och häckar söderut, jag vet inte riktigt var du tagit bilden.

Det är kanske bäst att någon som är bättre än jag bekräftar, men jag tycker den uppfyller alla fjällvråkskaraktärer jag känner till, och tro mig, jag provade förra sommaren att få ett dussintal ormvråkar till fjällvråk, men lyckades inte...

Nu är jag rätt långt ifrån expert, men de är helt klart vanligare norrut, dock har jag inte exakt koll på tiden, det är kanske någon eftersläntrare på väg norrut... Fast en och annan stannar nog kvar och häckar söderut, jag vet inte riktigt var du tagit bilden.

Det är kanske bäst att någon som är bättre än jag bekräftar, men jag tycker den uppfyller alla fjällvråkskaraktärer jag känner till, och tro mig, jag provade förra sommaren att få ett dussintal ormvråkar till fjällvråk, men lyckades inte...

Det är mycket riktigt en fjällvråk som är på väg norrut, om än lite försenad...

/Oscar

Trut-Mysteriet löst. Helt vanlig gråtrut. Hade hoppats på en Kaspisk, men det det är,det är det. Min fågelexpert till lärare fick hjälpa mig.

För er som undrar så såg man att det var en gråtrut på näbben, Kaspisk hade smalare näbb.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar