Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Dåliga bilder, men ett par stycken av dem borde väl gå att identifiera. :) Bilderna är tagna i Umeå.

Bilagor

• a.jpg
    a.jpg
    24.7 KB · Visningar: 305
  • b.jpg
    b.jpg
    22.5 KB · Visningar: 305
  • c.jpg
    c.jpg
    51.5 KB · Visningar: 300
  • d.jpg
    d.jpg
    20.9 KB · Visningar: 321
  • e.jpg
    e.jpg
    46.4 KB · Visningar: 305
?

Fick syn på denna pjäs seglandes längs efter trädkanten med mycket långsamma vingslag. Visst ser det ut som en korp, men med ljusa partier på vingarna och stjärt. Vingarna kändes dessutom mycket långsmalare än korpens.

Vinglade fram i bilen och försökte komma nära och hitta den i sökaren. Avbröt dock "stalkningen" när jag fick se en polisbil i backspegeln.

Vet inte om/vad pippin har i näbben heller.

Ser korpar dagligen på jobbet och detta kändes inte riktigt rätt. Möjligen om kvällssolen spelade ett spratt?

Bilagor

• bird_e45_20090420.jpg
    bird_e45_20090420.jpg
    14.7 KB · Visningar: 287
Fick syn på denna pjäs seglandes längs efter trädkanten med mycket långsamma vingslag. Visst ser det ut som en korp, men med ljusa partier på vingarna och stjärt. Vingarna kändes dessutom mycket långsmalare än korpens.

Vinglade fram i bilen och försökte komma nära och hitta den i sökaren. Avbröt dock "stalkningen" när jag fick se en polisbil i backspegeln.

Vet inte om/vad pippin har i näbben heller.

Ser korpar dagligen på jobbet och detta kändes inte riktigt rätt. Möjligen om kvällssolen spelade ett spratt?

Råka
Det ljusa du såg i fjäderdräkten är solreflexer.

/Oscar

Nu ser jag sällan korp flygandes så nära och i kvällsljus, men spännvidden på vingarna kändes fel.

Var kanske ljuset som skojjades med proportionerna.

Inte Råka, förmodligen korp men något kändes fel.

Kika in Gällivare Naturskyddsförenings fina fågeltorn förresten:
http://www.gallivare.snf.se/

Senast ändrad:
Haha... vet vad råka är, men tack för länken. Nej detta var ingen liten "pippifågel", utan betydligt mycket större.

Notera den ljusgråa delen vid näbben. Adulta råkor är fjäderlösa vid näbbroten och därför gråa där. Korpen är korpsvart från stjärtspets till näbbspets.

Stor resp. liten pippi är ett synnerligen högst relativt begrepp, i synnerhet på bild utan referenspunkter. Jag vet t.ex att vissa trillar av stolen när dom ser en ormvråk på en stolpe på 20 meters avstånd. Dom har aldrig sett en havsörn på samma avstånd...

Fridens
Oscar

Men jag har Korpar som "arbetskompisar" och är ganska familjär vid storleken på pippifåglarna. Ingen Råka altså, men en märklig korp. ;-)

Slänger in en suddig bild med nån form av referens.

Vingspannet uppskattar jag vara en god bit över metern....

Bilagor

• raven_e45.jpg
    raven_e45.jpg
    43.4 KB · Visningar: 273
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar