ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

Var mest näbben och vingrörelserna som förbryllade.

Försökte köra om fågeln, men så fort jag kom för nära vek den av mot skogen men seglade tillbaks när jag ökade avståndet. Såg en korp vid vägkanten några kilometer innan denna pippi, men kan inte låta bli att fundera över näbben och de märkliga vingslagen.

Kanske är för att man oftast ser korp med mer luft under vingarna. Och på denna höjd får fågeln inget lyft från uppvindar...

Var mest näbben och vingrörelserna som förbryllade.

Försökte köra om fågeln, men så fort jag kom för nära vek den av mot skogen men seglade tillbaks när jag ökade avståndet. Såg en korp vid vägkanten några kilometer innan denna pippi, men kan inte låta bli att fundera över näbben och de märkliga vingslagen.

Kanske är för att man oftast ser korp med mer luft under vingarna. Och på denna höjd får fågeln inget lyft från uppvindar...

Råka är ingen liten fågel..den har ca 90cm mellan vingspetsarna.. Jag tycker också detta helt klart ser ut att vara en råka och ingen korp!

Det var i Muddus(Lappland) och Råkor är ingen vanlig syn.

Låt säga så här då. Jag tycker den såg betydligt större ut än Korp, och korp ser jag nästan varje dag på arbetet och då på nära håll. Denna fågel var absolut inte mindre än en Korp. Vingslagen påminde mer om örnarnas, fast vingarna såg lite smalare ut, precis som de havsseglande flygfäna.

Råkans vingbredd stämmer inte alls med pippin jag såg.

Hona av svarthätta? Kommer inte på så mkt annat som stämmer in med den röda hjässan.

Bilagor

• hätta.jpg
    hätta.jpg
    20 KB · Visningar: 340
Hallå! Var ute och fotade vid en skog i södra sandby, då denna började cirkulera ovanför oss. Först på avstånd trodde vi att det var en glada, när den kom närmare ändrade vi oss till en ormvråk. Efter ett par bilder och inzoomingar blev vi förrvirrade, lite för vit för att vara en ormvråk? Påminner nästan lite om en fiskgjuse, men här? Tvivlar på det.
Någon som är sugen på att berätta vad det är för rovfågel vi såg?

http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/9048vafan e detta.jpg

(lite kass kvalitet pga 300mm, 10mpx på ett rejält avstånd)

Ung kungsörn, Ormvråk har ej så bred sjärt.

Fick syn på denna pjäs seglandes längs efter trädkanten med mycket långsamma vingslag. Visst ser det ut som en korp, men med ljusa partier på vingarna och stjärt. Vingarna kändes dessutom mycket långsmalare än korpens.

Vinglade fram i bilen och försökte komma nära och hitta den i sökaren. Avbröt dock "stalkningen" när jag fick se en polisbil i backspegeln.

Vet inte om/vad pippin har i näbben heller.

Ser korpar dagligen på jobbet och detta kändes inte riktigt rätt. Möjligen om kvällssolen spelade ett spratt?

Gåtfull och spännande bild.

Näbben utesluter rovfågel även om annat som ex högervingens spretande handpennorna antyder sådan.
De ljusa fälten k a n vara reflexer i en blank fjäderdräkt men nog finns det ytor långt ut på vingarna, även på ovansidan, som verkligen är ljusa.
Den ljusa delen kan man ana även på bilden som visats som storleksreferens.
Någon ramsvart fågelart är det väl knappast.
Den art som jag själv direkt associerade till är storlabben som verkligen gör ett mäktigt intryck. Det som talar emot den är förstås att den normalt inte uppträder i Sverige - den finns närmast på norska fågelöar.
Den storlabb jag visar här fotograferade jag på Runde vid Ålesund.
Annat som stör storlabbs-teorin är storleken och även formen på näbben.
Ja, mitt inlägg är ett hugskott som kan hålla liv i en diskussion om en fågelbild som verkligen avviker och sätter myror i huvudet.
mvh
accipiter

Bilagor

• storlabb.jpg
    storlabb.jpg
    29.1 KB · Visningar: 313
Jag är inte säker på om detta är en Gulhämpling eller Gulsparv??
Mvh Thomas

Bilagor

• _MG_4103liten kop1.jpg
    _MG_4103liten kop1.jpg
    45.4 KB · Visningar: 321

Näbben utesluter rovfågel även om annat som ex högervingens spretande handpennorna antyder sådan.
De ljusa fälten k a n vara reflexer i en blank fjäderdräkt men nog finns det ytor långt ut på vingarna, även på ovansidan, som verkligen är ljusa.
Den art som jag själv direkt associerade till är storlabben som verkligen gör ett mäktigt intryck. Det som talar emot den är förstås att den normalt inte uppträder i Sverige - den finns närmast på norska fågelöar.
Ja, mitt inlägg är ett hugskott som kan hålla liv i en diskussion om en fågelbild som verkligen avviker och sätter myror i huvudet.
mvh
accipiter

Tack för din synvinkel, mina tankar har också gått till havsfåglarna!

Kikade nu i en bok och ser att stjärten kan vara ljusare med en mörkare bakkant och att de ljusa partierna ute på vingarna stämmer med min iaktagelse.
Tycker storlabbebs teckning stämmer perfekt, sånär som på att jag uppfattade min pippi som aningen mörkare än illistrationen jag kikat på.

Vingarnas nästan obefintliga men kraftfulla rörelse och den enorma spännvidden kändes helt galet för att vara en korp. Och kalle ankanäbben klär inte en rovfågel.

Nej lite spännande är det allt och platsen var bara några kilometer från Stora Lulevattnet och den dalgången leder ut mot Atlanten. Samt ger lite vind under vingarna för "flygintresserade" fåglar.

mvh
accipiter

Skickar ut en bild till...

Bilagor

• labben.jpg
    labben.jpg
    42 KB · Visningar: 350
Förstärker kontrasten så de ljusa fälten kommer fram lite.

Bilagor

• labb_teckning.jpg
    labb_teckning.jpg
    37.5 KB · Visningar: 326
Och en till visar att vingarna inte ser homogent svarta ut och att formen är lite udda. Fantiserar att leden på vingen ser lite "labbig ut"...

Men jag har svamlat förr!

Bilagor

• labb_vingar.jpg
    labb_vingar.jpg
    20.1 KB · Visningar: 327
Förstorat för att visa att näbben ser inte lika kraftig ut som korpens och sitter lite längre ner.

Bilagor

• labb_nabb.jpg
    labb_nabb.jpg
    34.2 KB · Visningar: 332
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar