ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

Är det nån som törs sig på en gissning vad de här kan vara??
Trodde först att det var fiskgjusar men tror mig se att de har gula fötter o gula näbbar..
Gissar att det möjligen kan vara havsörnar...
Bilden är jättedålig....mitt korta telezoom räckte ju naturligtvis inte fåglarna är säkert 200m bort

Ser helt klart ut som havsörnar! Din beskrivning stämmer oxå bra in på (gamla) havsörnar. Grattis till obsen!

/Oscar

Är det nån som törs sig på en gissning vad de här kan vara??
Trodde först att det var fiskgjusar men tror mig se att de har gula fötter o gula näbbar..
Gissar att det möjligen kan vara havsörnar...
Bilden är jättedålig....mitt korta telezoom räckte ju naturligtvis inte fåglarna är säkert 200m bort

Klockrena havsörnar.

En myskand som har blivit genetiskt misshandlad..... Normalt har dom en svart fjäderdräkt.

/Oscar

Har myskänder på min gård och har gjort lite efterforskningar. De lär komma från Kina och har klor på fötterna för att kunna sitta i träd. Någon påstod att de saknade glykol i fötterna så de kan ha svårt på vintern, fötterna fryser av. Ursprungligen var de svarta men numera avlar man på de vita för de svarta är oaptitliga när de blivit plockade. Har försökt att själv få fram den ursprungliga färgen. Den på bilden är en hane. Honorna har slätt ansikte.

Vad är detta som jag såg i Rönneå (Ängelholm) idag?
Dessa 2 satt i åkanten och när en tredje flög förbi så hängde en av dessa på, sas.

(Ursäkta bildkvaliten...)

Bilagor

• Birds.jpg
    Birds.jpg
    83 KB · Visningar: 664
Vad är detta som jag såg i Rönneå (Ängelholm) idag?
Dessa 2 satt i åkanten och när en tredje flög förbi så hängde en av dessa på, sas.

(Ursäkta bildkvaliten...)

En annan genetisk variant av myskand, som f.ö är en art som har sitt ursprung i Mellan- och Sydamerika, inte Asien.

/Oscar

En annan genetisk variant av myskand, som f.ö är en art som har sitt ursprung i Mellan- och Sydamerika, inte Asien.

/Oscar

Tack för upplysningen om ursprunget! Du har ingen referens så att jag kan slå min fågelmålande kompis på fingrarna (det var han som påstod Kina!)? De två på bilden ser ut som honor.
Är det någon som vet om de finns uppåt landet också? Eller år det en skånsk företeelse?
Har aldrig sett någon helt svart utan de flesta här nere är tecknade ungefär så som på bilden.

Tack för upplysningen om ursprunget! Du har ingen referens så att jag kan slå min fågelmålande kompis på fingrarna (det var han som påstod Kina!)? De två på bilden ser ut som honor.
Är det någon som vet om de finns uppåt landet också? Eller år det en skånsk företeelse?
Har aldrig sett någon helt svart utan de flesta här nere är tecknade ungefär så som på bilden.

Det är ju förrymda individer det handlar om så dom kan dyka upp lite var stans i Sverige. Men vanligast är det alla gånger i söder då det finns mest tamankor o fågelparker där.

här har du en liten referens på ursprunget, http://sv.wikipedia.org/wiki/Myskand

Rackelhane?

Detta skall enligt rapporterna vara en s.k rackelhane (korsning mellan tjädertupp och orrhöna). Jag lägger upp fyra bilder. Kan någon bekräfta arten? Jag tycker inte stjärtfjädrarna går isär som de tydligen kan göra????

Bilagor

• Rackelhane 400.jpg
    Rackelhane 400.jpg
    50 KB · Visningar: 1,045
Visst är det en rackelhane. Det är alltså en korsning mellan tjänder och orre och inte någon egen art. Det där är väl hösten -08s mest plåtade fågelindivid...iaf här på FS ;) Sök bland bilderna så får du se...

Cheers

// Daniel

Referens:
Boken "Wildfowl - An identification guide to the ducks, geese and swans of the world. Steve Madge and Hilary Burn".
Så smäll på du... ;-)

/Oscar

Hej,
Dom här är två gamla bilder som jag inte riktigt fått svar på vad det är för fåglar.

Den första är någon form av Duva jag fotade med en gammal engångskamera (tror jag det var) år 2000

Den andra är fotad i Hudiksvall i våras. Någon form av anka?

Bilagor

• 103-0343_IMG_800.jpg
    103-0343_IMG_800.jpg
    19.6 KB · Visningar: 542
  • IMG_3922.jpg
    IMG_3922.jpg
    81.4 KB · Visningar: 706
Hej,
Dom här är två gamla bilder som jag inte riktigt fått svar på vad det är för fåglar.

Den första är någon form av Duva jag fotade med en gammal engångskamera (tror jag det var) år 2000

Den andra är fotad i Hudiksvall i våras. Någon form av anka?

Ankan är gräsand som troligtvis har lite tamankegener i sig och kan se ut så där då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar