Annons

Fågelidentifikation

Var ute och hittade lite spännande pippiar idag, och några jag behöver hjälp med, först den här klumpen, som jag gissar är en rördrom, mest för att det inte skulle kunna vara något annat?! Flög upp ur vassen när jag gick förbi på stigen. Tyvärr ingen höjdarbild, men den verkade inte intresserad av att visa upp sig direkt...
 

Bilagor

  • rordrom.jpg
    rordrom.jpg
    31.1 KB · Visningar: 437
Var ute och hittade lite spännande pippiar idag, och några jag behöver hjälp med, först den här klumpen, som jag gissar är en rördrom, mest för att det inte skulle kunna vara något annat?! Flög upp ur vassen när jag gick förbi på stigen. Tyvärr ingen höjdarbild, men den verkade inte intresserad av att visa upp sig direkt...

Visst är det en rördrom. Grattis!

/Oscar
 
Jaha, det var en rördrom, det var ju kul! Jag misstänker att jag hört dem i vassen många gånger, men aldrig fått äran att se någon. Men idag så :)

Nu kommer det ett gäng till här, först tre stycken förmodade doppingar, jag gissar att det är två gråhakedoppingar och en smådopping, men jag är osäker på gråhakarna för jag tycker de har så mycket mörkt på huvudet i förhållande till de i fågelboken...

Därefter följer en förmodad rödvingetrast, följt av en förmodad gåshybrid, kanske en vitkindad grågås? :)

Till sist en som jag inte har en suck, usel bild, 100 mil till fågeln, men vad är det?? :)
 

Bilagor

  • dopping1.jpg
    dopping1.jpg
    17.9 KB · Visningar: 362
  • dopping2.jpg
    dopping2.jpg
    37.6 KB · Visningar: 364
  • dopping3.jpg
    dopping3.jpg
    32.3 KB · Visningar: 367
  • rodvinge.jpg
    rodvinge.jpg
    36.5 KB · Visningar: 372
  • skumgas1.jpg
    skumgas1.jpg
    46.1 KB · Visningar: 377
Jaha, det var en rördrom, det var ju kul! Jag misstänker att jag hört dem i vassen många gånger, men aldrig fått äran att se någon. Men idag så :)

Nu kommer det ett gäng till här, först tre stycken förmodade doppingar, jag gissar att det är två gråhakedoppingar och en smådopping, men jag är osäker på gråhakarna för jag tycker de har så mycket mörkt på huvudet i förhållande till de i fågelboken...

Därefter följer en förmodad rödvingetrast, följt av en förmodad gåshybrid, kanske en vitkindad grågås? :)

Till sist en som jag inte har en suck, usel bild, 100 mil till fågeln, men vad är det?? :)

Har väldigt dålig skärm här på jobbet o kan inte riktigt se detaljer på dom flesta bilder. men bild 3 är smådopping, bild 4 är rödvingetrast o den sista är någon form av gåshybrid.. vilka arter det är som är inblandade vågar jag dock inte svära på då flera olika hybrider kan bli väldigt lika..

ska ta en bättre titt på dom andra bilderna när jag kommer hem senare om ingen annan hunnit svara innan dess..
 
Har väldigt dålig skärm här på jobbet o kan inte riktigt se detaljer på dom flesta bilder. men bild 3 är smådopping, bild 4 är rödvingetrast o den sista är någon form av gåshybrid.. vilka arter det är som är inblandade vågar jag dock inte svära på då flera olika hybrider kan bli väldigt lika..

ska ta en bättre titt på dom andra bilderna när jag kommer hem senare om ingen annan hunnit svara innan dess..

Jag tackar och bugar, det var en mycket bra start :)
 
Fåglarna är i nummerföljd:

1. Smådopping
2. Salskrake (hona)
3. Smådopping
4. Rödvingetrast
5. Gåshybrid

// Daniel
 
denna var klurig.. men min första spontana tanke är en hona salskrake.. får dock inte riktigt ihop det med det vita på fågelns sida.. men det kanske är någon reflex av något slag..

men jag sätter nog mina pengar på salskrake hur som helst..!


Salskrake. Det vita på sidan kan vara en reflex eller så är det en hane i eklips.

/Oscar
 
Nån som kan artbestämma detta långskott taget vid Fysingen, Upplands Väsby i september? Hittar ingen med just denna vita teckning i Fågelguiden.
 

Bilagor

  • DSC03326 XS 2.JPG
    DSC03326 XS 2.JPG
    42.5 KB · Visningar: 415
Är det nån som törs sig på en gissning vad de här kan vara??
Trodde först att det var fiskgjusar men tror mig se att de har gula fötter o gula näbbar..
Gissar att det möjligen kan vara havsörnar...
Bilden är jättedålig....mitt korta telezoom räckte ju naturligtvis inte fåglarna är säkert 200m bort
 

Bilagor

  • Untitled_eagles.jpg
    Untitled_eagles.jpg
    31.9 KB · Visningar: 366
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.