Annons

Fågelidentifikation

Vad är detta för rovfågel?. Stjärten såg lite gråvit ut.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    44.1 KB · Visningar: 303
  • 2.jpg
    2.jpg
    38.7 KB · Visningar: 302
Senast ändrad:
otroligt vilken kunskapskälla!

den här fågeln dök upp idag vid fågelbordet, har aldrig sett förut.

storlek som en domherre kanske.
fågelbordet ligger 8 mil norr om östersund.

får man höra några förslag!
 

Bilagor

  • 20090104_2147.jpg
    20090104_2147.jpg
    80.7 KB · Visningar: 288
fjällvråk? eller är den en ormvråk i en annan dräkt. tagen i östergötland.
 

Bilagor

  • fjallvrak1.jpg
    fjallvrak1.jpg
    5.6 KB · Visningar: 244
  • fjallvrak3.jpg
    fjallvrak3.jpg
    17.8 KB · Visningar: 243
Blå kärrhök

/Oscar

På vilka drag tar du det? Hur ser du skillnaden blå/brun? Jag funderade på kärrhök just för det, som jag tycker, karaktiriska "hänget" i luften men har för liten erfarenhet av dem för att gå ut här och våga mig på att artbestämma - och även så tyckte jag att vingarnas teckning inte riktigt stämde med fågelguidens.
 
På vilka drag tar du det? Hur ser du skillnaden blå/brun? Jag funderade på kärrhök just för det, som jag tycker, karaktiriska "hänget" i luften men har för liten erfarenhet av dem för att gå ut här och våga mig på att artbestämma - och även så tyckte jag att vingarnas teckning inte riktigt stämde med fågelguidens.

Brunhöken är aldrig bandad på vingundersidan t.ex. Detta är en hona blåhök eller möjligen en 2K-fågel. Det är bara ad hane blåhök som är blågrå i dräkten. Brunhöken är alltid mer eller mindre enfärgat brun i lite olika nyanser (beroende på ålder och kön). Gammal hane har dessutom delar av vingen blågrå, men kroppen alltid enfärgat brun.

Slutligen, så här års är sannolikheten att se en brunhök långt mindre än att se en blåhök.

/Oscar
 
tack allihopa. här kommer hen till på den oscar tror är blå kärrhök . så man ser lite på ovansidan .
 

Bilagor

  • rovfagel2.jpg
    rovfagel2.jpg
    11.7 KB · Visningar: 400
Oscar tror inte, han vet ;) Ja det där är en blå kärrhök. Förväxlingsrisker är med ängshök och stäpphök men de har bara 4 handpennor (fyra fjädrar syns längst ut) denna har fem. Vit övergump är en bra karaktär för blå kärrhök.
 
tack allihopa. här kommer hen till på den oscar tror är blå kärrhök . så man ser lite på ovansidan .

Den vita övergumpen är vidare en karaktär som brunhöken aldrig har.

Beträffande ängs- och stäpphök (som är de arter som närmast liknar blåhöken), så kan dessa i stort sett helt uteslutas så här års.

/Oscar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.