Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Osquar
Aktiv medlem
Är detta en brun kärrhök???
Är fotad i Hillesjön,Gävle i somras. Och jag vet att det fanns flera br kärrhökar där då.
Gissar att det är en sådan men vill gärna att nån bekräftar det.....om nu bilden inte är alldeles för kass.
Är fotad från långt håll...för långt för min 70-200mm.
Svårt att säga utifrån denna bild, men troligtvis en stenfalk. Det är definitivt ingen brun kärrhök i alla fall.
/Oscar
Osquar
Aktiv medlem
Fann denna vid Krankesjön idag, kan det vara en grönsiska?
Yepp
/Oscar
Osquar
Aktiv medlem
Var på La Gomera och hittade ett gäng vadare i en vattensamling. Tror att den största är en storspov, men blir glad åt bekräftelse och hjälp med de andra.
Kustpipare
Drillsnäppa
Småspov
/Oscar
Osquar
Aktiv medlem
Hittade en till....vad kan nu detta vara?????
Koltrast
/Oscar
Stuge
Aktiv medlem
Kustpipare
Drillsnäppa
Småspov
/Oscar
Tack Oscar, lika snabb som vanligt.
Arne S
Aktiv medlem
Hej Curt!
Ska egentligen lämna detta till de som kan det bättre, men jag måste ju gissa lite.
Jag tycker att den har många drag av en ängspiplärka, samtidigt så stämmer ju inte färgerna riktigt tycker jag. Men den ljusa, tydliga ögonringen, ögonbrynsstrecket, teckningen och näbben tycker jag stämmer. Gissar på det i avvaktan på bättre vetande.
Fin bild.
(Har du sett tråden om nyårsdagen?)
/Arne
Ska egentligen lämna detta till de som kan det bättre, men jag måste ju gissa lite.
Jag tycker att den har många drag av en ängspiplärka, samtidigt så stämmer ju inte färgerna riktigt tycker jag. Men den ljusa, tydliga ögonringen, ögonbrynsstrecket, teckningen och näbben tycker jag stämmer. Gissar på det i avvaktan på bättre vetande.
Fin bild.
(Har du sett tråden om nyårsdagen?)
/Arne
Curt L
Aktiv medlem
Hej Arne,
tack för din gissning, den skulle kunna stämma. Fågeln är fotograferad idag på morgonen när den födosökte i strandtången vid Hittarps rev.
Jo, jag såg tråden, men får svårt att hinna vara på plats i Ängelholm så tidigt (!) på nyårsdagen. (Övernattar i Malmö efter nyårsfest där.)
//Curt
tack för din gissning, den skulle kunna stämma. Fågeln är fotograferad idag på morgonen när den födosökte i strandtången vid Hittarps rev.
Jo, jag såg tråden, men får svårt att hinna vara på plats i Ängelholm så tidigt (!) på nyårsdagen. (Övernattar i Malmö efter nyårsfest där.)
//Curt
Osquar
Aktiv medlem
Någon som kan hjälpa mig med denna?
Det är en skärpiplärka. Mer olivfärgad, murrig samt kraftigare tecknad i dräkten än ängspiplärkan.
/Oscar
Curt L
Aktiv medlem
Det är en skärpiplärka. Mer olivfärgad, murrig samt kraftigare tecknad i dräkten än ängspiplärkan.
/Oscar
Hej Oscar, biotopen stämmer bra för skärpiplärkan, men den skall ha mörka ben enligt fågelboken !?.
yens
Aktiv medlem
För någon dag sedan satt denna pippi på en stängselstolpe vid vägen. Jag var helt övertygad om att det var en ormvråk (som vanligt...) men när jag kollar på den nu i efterhand är jag inte lika säker. Jag har rotat igenom mina och andras bilder på ormvråk och inte hittat någon som har den här färgen. Jag är ju van vid Börringevråkar dagligen men de är ju mer vita. Nästa gissning var fjällvråk, en skarp förstoring och uppljusning så ser den ut att ha ganska "lurviga" ben, (den nedre delförstoringen) Men fortfarande är jag osäker, dock får jag nog gissa på fjällvråk? Eller?
Bilagor
Osquar
Aktiv medlem
Hej Oscar, biotopen stämmer bra för skärpiplärkan, men den skall ha mörka ben enligt fågelboken !?.
Helt korrekt, men jag har ändå oerhört svårt att tro att detta är en ängspip mot bakgrund av fågelns utseende i fjäderdräkten.
Man ska dock ha i minnet att färg- och ljusförhållanden kan återges på många märkliga vis i en enstaka bild. I synnerhet digitalabilder på datorskärmar. Skärpipens benfärg vintertid är heller inte kolsvart som i somnardräkt, utan har en lite ljusare nyans med dragning åt det brunröda hållet. Inte helt lätt detta...
/Oscar
Osquar
Aktiv medlem
För någon dag sedan satt denna pippi på en stängselstolpe vid vägen. Jag var helt övertygad om att det var en ormvråk (som vanligt...) men när jag kollar på den nu i efterhand är jag inte lika säker. Jag har rotat igenom mina och andras bilder på ormvråk och inte hittat någon som har den här färgen. Jag är ju van vid Börringevråkar dagligen men de är ju mer vita. Nästa gissning var fjällvråk, en skarp förstoring och uppljusning så ser den ut att ha ganska "lurviga" ben, (den nedre delförstoringen) Men fortfarande är jag osäker, dock får jag nog gissa på fjällvråk? Eller?
Yepp, ett stycke fjällvråk. De lurviga benen är f.ö en karaktär för fjällvråk.
/Oscar
yens
Aktiv medlem
Hittade en nyhet utanför fönstret.Har bara sett dem ett par dagar. Någon som vet?
Stjärtmes, trevliga små gynnare
pallep
Aktiv medlem
Stjärtmes, trevliga små gynnare
Tack tack, ja de gör ju skäl för namnet.
Birdman
Aktiv medlem
Yepp, ett stycke fjällvråk. De lurviga benen är f.ö en karaktär för fjällvråk.
/Oscar
Som Oscar skriver är de lurviga en karaktär och detta blir än tydligare när vi tittar på det engelska namnet på denna art; rough-legged buzzard.
// Daniel
Birdman
Aktiv medlem
Helt korrekt, men jag har ändå oerhört svårt att tro att detta är en ängspip mot bakgrund av fågelns utseende i fjäderdräkten.
Man ska dock ha i minnet att färg- och ljusförhållanden kan återges på många märkliga vis i en enstaka bild. I synnerhet digitalabilder på datorskärmar. Skärpipens benfärg vintertid är heller inte kolsvart som i somnardräkt, utan har en lite ljusare nyans med dragning åt det brunröda hållet. Inte helt lätt detta...
/Oscar
Skulle också vilja ha detta till en skär...man ska inte alltid titta sig blind på en karaktär. Fåglar kan variera i dräkter.
// Daniel