Annons

Fågelidentifikation

Fågel??

Såg denna fågel idag under dåliga ljusförhållanden. Har aldrig sett en sådan förut, men den kan ju vara vanlig ändå men kanske inte i Sundsvallstrakten. Är ju lite fram och tillbaks med vädret så den kanske hade förirrat sig från normala trakter?

mvh/jan
 

Bilagor

  • _B3X2231.jpg
    _B3X2231.jpg
    55.9 KB · Visningar: 525
Någon som sett en liknande gräsand? Albino? Verkar inte så eftersom den väl borde varit helvit då?

Skall väl lägga till att jag såg den i Husqvarnaån idag.
FW
 

Bilagor

  • _DSC1799_liten.jpg
    _DSC1799_liten.jpg
    13.3 KB · Visningar: 509
Kan detta vara en svarthakad busksvätta?

Såg denna nere i Halland idag. Jag tror ganska säkert att det är en svarthakad busksvätta, troligen hanne men skulle gärna vilja ha det bekräftat.
 

Bilagor

  • Rödhakad busksvätta 400.jpg
    Rödhakad busksvätta 400.jpg
    45.1 KB · Visningar: 520
Visst är det en svarthakad busk. Hane av västlig ras, dessutom. Har varit ett tag på den lokalen.

Anden ovan är en gräsand med fel i färgpigmenteringen, vilket inte är så himla ovanligt. Den är dock inte albino då den har kvar mörka inslag i fjäderdräkten.

// Daniel
 
Visst är det en svarthakad busk. Hane av västlig ras, dessutom. Har varit ett tag på den lokalen.

Anden ovan är en gräsand med fel i färgpigmenteringen, vilket inte är så himla ovanligt. Den är dock inte albino då den har kvar mörka inslag i fjäderdräkten.

// Daniel

Man tackar! Jag tror det var mer än en fågel i området. /Gunnar
 
Fågeln till vänster...är det en Entita eller Talltita??
Jag gissar på en Entita men jag kan absolut inte se någon skillnad på dem.
 

Bilagor

  • entita.jpg
    entita.jpg
    55.7 KB · Visningar: 624
Fortsatta titfrågor...

Haha, det var ju ett roligt inlägg ovan, jag har nämligen precis samma fråga, jag bifogar två bilder på den lille gynnaren, någon som kan upplysa mig om det är en tall eller en? Tyvärr ingen hjälp av ljudet.

edit: tagna i Skåne idag, 6/12.
 

Bilagor

  • tita1.jpg
    tita1.jpg
    36.3 KB · Visningar: 591
  • tita2.jpg
    tita2.jpg
    44.7 KB · Visningar: 577
Entita

Haha, det var ju ett roligt inlägg ovan, jag har nämligen precis samma fråga, jag bifogar två bilder på den lille gynnaren, någon som kan upplysa mig om det är en tall eller en? Tyvärr ingen hjälp av ljudet.

edit: tagna i Skåne idag, 6/12.

Entita! Föregående fågel vågar jag inte säga till 100% då inte vingpanelen syns riktigt. 95% på entita dock.
 
Det kanske syns bättre på denna bild????

PS: Är det nån som kan tala om hur man kan skilja en entita från en talltita??
 

Bilagor

  • 3938entita.jpg
    3938entita.jpg
    14.4 KB · Visningar: 565
Ormvråkar?

Jag satt nyss och gick igenom tidigare års fågelbilder. När jag skulle rensa gamla dåliga bilder, hittade jag dessa två fåglar som jag är aningen osäker på. Är bägge ormvråkar tro?
 

Bilagor

  • rovis1.jpg
    rovis1.jpg
    7.3 KB · Visningar: 596
  • rovis2.jpg
    rovis2.jpg
    8.1 KB · Visningar: 556
100%

Det kanske syns bättre på denna bild????

PS: Är det nån som kan tala om hur man kan skilja en entita från en talltita??

Det är en entita! En talltita har en vit/ljus vingpanel som brukar synas väldigt tydligt (se närmaste fågelbok). Har ingen bra bild för tillfället tillgänglig). Talltitan brukar upplevas något kallare i färgtonen också men det är små skillnader som inte alltid syns på foton.
 
Jag satt nyss och gick igenom tidigare års fågelbilder. När jag skulle rensa gamla dåliga bilder, hittade jag dessa två fåglar som jag är aningen osäker på. Är bägge ormvråkar tro?

Bivråk (bandad stjärt mm) och duvhök (bred stjärtrot, mörk hätta i skarp kontrast till ljus kind mm).

/Oscar
 
Jag satt nyss och gick igenom tidigare års fågelbilder. När jag skulle rensa gamla dåliga bilder, hittade jag dessa två fåglar som jag är aningen osäker på. Är bägge ormvråkar tro?

Bivråk + sparvhök, enligt mig. Tycker höken ser för klen ut och har för litet huvud/hals för att vara duvhök.
 
Tack så mycket!
Då vet jag åtminstone att det ena är en bivråk. Duv- eller sparvhök vore ju förstås också intressant att säkerställa, men tyvärr har jag ingen mer bild.
 
Sibirisk nötkråka?
Jag har f n två ex på fågelbordet och jag lutar nog åt att det
den sibiriska smalnäbbade varianten. Jag kan inte avgöra det på det som anges som karaktärer: det bredare vita bandet på stjärten eller på näbbens utseende utan bara på det faktum att de är så orädda.
 

Bilagor

  • IMG_5287_400.jpg
    IMG_5287_400.jpg
    49.9 KB · Visningar: 483
Hej

Här är två fåglar jag inte känner igen. Den större av dem kunde va en havsörn men jag tyckte den var för liten för det. Är den mindre en falk av något slag?

mvh,
Edvard
 

Bilagor

  • faglar  004.jpg
    faglar 004.jpg
    23.5 KB · Visningar: 436
  • faglar  005.jpg
    faglar 005.jpg
    48.7 KB · Visningar: 421
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.