Annons

Fågelidentifikation


Dina bestämningsförslag är korrekta. Bild nr är havstrut och bild nr 4 är skäggdopping.
 
Bara jag som tycker detta är en talltita?

Grå i färgen, matt-svart på huvudet, ljust stråk på vingen och det svarta går ner något framför ögat!


Jag vidhåller ändå att det är en entita. Kroppsformen och det proportionellt lilla huvudet är för mig typiskt för entita. Att ryggen ser grå ut tror jag mest har med vitbalanseringen att göra, och kinden verkar aningen överexponerad, vilket gör den talltitevit. Även entita uppvisar ibland ett svagt ljust stråk på vingen som denna individ. Detta brukar var betydligt tydligare på talltita.
 
Jag upptäckte att jag har ändrat vitbalansen lite. Men inte alls mycket bara lite varmare. Hade även ändrat skugga/högdager och brusreducerat. Laddar upp en ny bild som kommer direkt från original RAW filen. Inte ens skärpt. Får se om det är någon skillnad så man lättare kan se vad det kan vara!
 

Bilagor

  • IMG_3245.jpg
    IMG_3245.jpg
    74.4 KB · Visningar: 312
Jag vidhåller ändå att det är en entita. Kroppsformen och det proportionellt lilla huvudet är för mig typiskt för entita. Att ryggen ser grå ut tror jag mest har med vitbalanseringen att göra, och kinden verkar aningen överexponerad, vilket gör den talltitevit. Även entita uppvisar ibland ett svagt ljust stråk på vingen som denna individ. Detta brukar var betydligt tydligare på talltita.


Jag är nu helt säker på att det är en Talltita.. var jag nästan innan också, men gick o hämtade boken för säkerhets skull.. det finns inget som pekar på entita.. att du inte ser tjurnacken är för att den inte sitter i profil utan har vridit på huvudet..
 
Kanske är denna en fågel alla utom jag kan placera, men just därför så tar jag tacksamt not hjälp.
 

Bilagor

  • Fågel-1.jpg
    Fågel-1.jpg
    83.5 KB · Visningar: 277
Är det här en mindre korsnäbb eller är det möjligen en juvenil bendel? Har kikat i Fågelguiden men inte blivit klokare. Är tacksam för hjälp!

/Cicci
 

Bilagor

  • Korsnäsa.jpg
    Korsnäsa.jpg
    84.5 KB · Visningar: 876
  • Korsnäsa_2.jpg
    Korsnäsa_2.jpg
    69.6 KB · Visningar: 881
  • Korsnäsa_3.jpg
    Korsnäsa_3.jpg
    69.7 KB · Visningar: 859
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.