Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Hej

Här är två fåglar jag inte känner igen. Den större av dem kunde va en havsörn men jag tyckte den var för liten för det. Är den mindre en falk av något slag?

mvh,
Edvard

Den större tycker jag ändå ser ut som havsörn, med sina långa fingrar och antydan till vit stjärt. Den mindre fåglen får jag till en sparvhökshane.

Hälsningar
Danne H
 
Tack för snabba svar. Örn var inte helt otänkbart men att den mindre var en sparvhök var lite förvånande. Tyckte den såg så himla liten ut.

Tack än en gång!

mvh,
Edvard
 
Det skulle inte möjligen kunna vara en stenfalk? Jag håller med om att den ser "falkliknande" ut.

Det är en sparvhökshane. Man kan se antydan till rostfärg på strupe/bröst samt att den är förhållandevis liten till storleken. Honorna är större och kraftigare hos många rovfåglar.

// Daniel
 
Det är en sparvhökshane. Man kan se antydan till rostfärg på strupe/bröst samt att den är förhållandevis liten till storleken. Honorna är större och kraftigare hos många rovfåglar.

// Daniel

sorry, tittade lite slarvigt, höken är självfallet en accipiter nisus möjl 2k hane
 
varken det ena eller andra, vråken är en bivråk hona, den andre är nog en sparvhökshona


Vilka karaktärer hittar du som talar för bivråk på den bilden?

Jag tycker det ser mer ut som havsörn med bla antydan till vitt på stjärt samt jizz kring kropp och vinge samt att den ser spräcklig ut på kropp och vinge (mer en gissning här). Om fotografen har ytterligare någon bild på den stora rovfågeln så kan du väl skicka upp en till.
 
Titta vilken bild det är han svarat på.. det är inte den senast upplagda!

Vilka karaktärer hittar du som talar för bivråk på den bilden?

Jag tycker det ser mer ut som havsörn med bla antydan till vitt på stjärt samt jizz kring kropp och vinge samt att den ser spräcklig ut på kropp och vinge (mer en gissning här). Om fotografen har ytterligare någon bild på den stora rovfågeln så kan du väl skicka upp en till.
 
Mycket förvirrande, men om jag förstått rätt är det alltså:

Första två: bivråk - sparvhök
Andra två: havsörn - sparvhök
 
För att inte krångla till det så ska jag nu be att få hjälp med två dagsfärska fångster som inte har ett dugg med havsörnar och bivråkar att göra. Min gissning är att det rör sig om en blå kärrhök och sedan är det lurigare. Skulle det kunna vara en gråsiska kanske? Det var ett 50-tal individer som flög mellan träden nära vasskanten vid krankesjön idag. Ber om ursäkt för bildkvaliteten, hoppas någon kan komma till undsättning.

Dessutom inleder jag nu indexering. Mina bilder heter:

1. Förmodad blå kärrhök
2. Förmodad gråsiska(?)
 

Bilagor

  • blakarr.jpg
    blakarr.jpg
    18.3 KB · Visningar: 271
  • siska1.jpg
    siska1.jpg
    37.7 KB · Visningar: 269
...och så en gammal bild från i september, var säker på att det var en sparvhök, men nu blev jag osäker, är det kanske en duvhök istället, den såg så "fet" ut :)

3: Trolig sparvhök
 

Bilagor

  • sparvduva1.jpg
    sparvduva1.jpg
    52.6 KB · Visningar: 482
Senast ändrad:
För att inte krångla till det så ska jag nu be att få hjälp med två dagsfärska fångster som inte har ett dugg med havsörnar och bivråkar att göra. Min gissning är att det rör sig om en blå kärrhök och sedan är det lurigare. Skulle det kunna vara en gråsiska kanske? Det var ett 50-tal individer som flög mellan träden nära vasskanten vid krankesjön idag. Ber om ursäkt för bildkvaliteten, hoppas någon kan komma till undsättning.

Dessutom inleder jag nu indexering. Mina bilder heter:

1. Förmodad blå kärrhök
2. Förmodad gråsiska(?)

Dina förmodningar stämmer!
 
Är detta en sånglärka?

Fotat på en strandäng i Halland.
 

Bilagor

  • Sannolikt sånglärka beskuren 400.jpg
    Sannolikt sånglärka beskuren 400.jpg
    60.4 KB · Visningar: 397
Spovsnäppa?

Kan detta var en spovsnäppa (i sommardräkt)? Vet någon något om föregående pippi?
 

Bilagor

  • Trolig spovsnäppa 400.jpg
    Trolig spovsnäppa 400.jpg
    40 KB · Visningar: 367
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.