Annons

Fågelidentifikation

Med smala vita vingband, och antydan till mer jämt vitfärgade tertialspetsar så skulle min slutsats av denna korsnäbb vara att det är den mindre sorten. Bändel visar upp mycket mer breda vingband och större fläckar på tertialernas spetsar.

// Daniel
 
Tack Daniel, då lutar det kanske mer åt Mindre korsnäbb trots allt. Jag har inte har sett så många korsnäbbar och har bara haft Fågelguiden som referens. Jag tyckte dock att bilden på den juvenila Bändelkorsnäbben i den också hade ganska smala vingband och jämna tertialspetsar.

/Cicci
 
svårt att avgöra eftersom mindre också kan ha vingband, och dessa vingband tycker jag ter sig relativt tunna i jämförelse med de bändlar jag sett
 
En kluring pga extremt dålig bild.

Fick en förfrågan idag från en vän som tagit en riktigt usel bild på en fågel. Jag vill ha det till en ormvråk modell ljus, alternativt fjällvråk. Har ni några åsikter?

(Bilden tagen i Halland, i dagarna)
 

Bilagor

  • fagel.jpg
    fagel.jpg
    98.5 KB · Visningar: 603
Hur ser man skillnad på en fjällvråk och en
ljus ormvråk på en sådan dålig bild? *nyfiken*

Den fjällvråks-karaktär som framgår på denna bild, är det mörka (mörkbruna) blafforna på nederdelen av kroppssidorna. Typiskt för fjällvråk, men ses aldrig(?) på ormvråk, inte med denna placering på kroppen.

/Oscar
 
Dessa cirklade i timmar (i somras) på hög höjd ovanför torpet. Torpgrannen påstår att allt är havsörn. Men borde det inte snarare vara t.ex. ormvråk?? Vilka vråkar är vanliga och/eller finns det andra alternativ? Plats: Södermanland, jordbruksbygd. Dom ropade då och då ett kort nedåtklingande lite klagande ljud. Ibland var dom 5-6 st, här är det två nära varandra i en 100% crop på 300mm. Ursäkta kvaliten, men dom var verkligen högt och bildbehandling gör det inte bättre, jag försökte åtminstone underexponera lite för att få med lite teckning :)
 

Bilagor

  • IMG_2711 copy 400.jpg
    IMG_2711 copy 400.jpg
    57.2 KB · Visningar: 706
Dessa cirklade i timmar (i somras) på hög höjd ovanför torpet. Torpgrannen påstår att allt är havsörn. Men borde det inte snarare vara t.ex. ormvråk?? Vilka vråkar är vanliga och/eller finns det andra alternativ? Plats: Södermanland, jordbruksbygd. Dom ropade då och då ett kort nedåtklingande lite klagande ljud. Ibland var dom 5-6 st, här är det två nära varandra i en 100% crop på 300mm. Ursäkta kvaliten, men dom var verkligen högt och bildbehandling gör det inte bättre, jag försökte åtminstone underexponera lite för att få med lite teckning :)

Det är mycket riktigt två ormvråkar, årsungar dessutom. Lätet du hörde kan väl bäst beskrivas som ett lite gnälligt, utdraget jamande...?

/Oscar
 
Det är mycket riktigt två ormvråkar, årsungar dessutom. Lätet du hörde kan väl bäst beskrivas som ett lite gnälligt, utdraget jamande...?

/Oscar

Tack Oscar. Ja, lite pipigt jamande kan man nog säga. Årsungar, är det då såna som föddes "nyss" eller för ett år sedan? Har bara haft en vettig kamera sen i våras, men misstänker dom håller till (bor) på en bergknalle (m träd) i närheten, så jag tänkte ta mig ditåt med kameran nästa sommar. Vet du om det är troligt att dom bebor samma ställe år efter år?, dom nämligen seglat tillbaka åt samma håll varje år.
 
Tack Oscar. Ja, lite pipigt jamande kan man nog säga. Årsungar, är det då såna som föddes "nyss" eller för ett år sedan? Har bara haft en vettig kamera sen i våras, men misstänker dom håller till (bor) på en bergknalle (m träd) i närheten, så jag tänkte ta mig ditåt med kameran nästa sommar. Vet du om det är troligt att dom bebor samma ställe år efter år?, dom nämligen seglat tillbaka åt samma håll varje år.

Med årsungar (även kallat för 1K-fåglar) avses det år du såg dom, samma år som dom kläcktes.

Ormvråks-paret (eller endera honan/hanen) brukar återkomma varje år till samma område, därmed inte sagt samma bo.

/Oscar
 
ormfjäll?

Nu är det ju säsong för fjällvråkar även i skåne och denna gynnare ryttlade rejält över vombs ängar idag. Jag har verkligen lusläst mina fågelböcker och tycker att för första gången lutar det åt fjällvråk, eller är det som vanligt en ormvråk?
 

Bilagor

  • vrak12.jpg
    vrak12.jpg
    25.3 KB · Visningar: 662
Nu är det ju säsong för fjällvråkar även i skåne och denna gynnare ryttlade rejält över vombs ängar idag. Jag har verkligen lusläst mina fågelböcker och tycker att för första gången lutar det åt fjällvråk, eller är det som vanligt en ormvråk?
Det är mycket riktigt en fjällvråk.

Mvh/ Ola
 
igen...

Den här var jag helt övertygad om att jag sett en börringevråk, fick sedan frågan om det var en fjäll eller börringe... Då måste jag givetvis använda experterna igen :)
 

Bilagor

  • vrak2.jpg
    vrak2.jpg
    57.8 KB · Visningar: 833
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.