Annons

Fågelidentifikation

och jag kan bara konstatera att det är fräckt av vadarna att inte ha namnskylt på sig... Jättesvårt, verkligen... Tycker dock benen ser för lite röda ut för att vara rödbena... (Det betyder att någon inom 10 minuter talar om att det ÄR en rödbena...)
 
Jag tycker det ser ut som en grönbena på t.ex. hållning, näbbform och benfärg. Näbbfärgen utesluter rödbena och svartsnäppa, benfärgen, storleksförhållandet kropp-huvud och näbblängden talar emot mosnäppa.

Jag kan förstås ha helt fel, men jag tror inte det :)
 
Här kommer en lärka, eller piplärka. Den var ganska liten, inte alls stor och tjock som en (adult...) sånglärka. Är det en sådan, eller är det en piplärka av någon sort kanske? Får inte strecket mellan ögat och näbben att stämma med någon i min fågelbok.
 

Bilagor

  • rufslärka1.jpg
    rufslärka1.jpg
    55.2 KB · Visningar: 339
yens skrev:
Här kommer en lärka, eller piplärka. Den var ganska liten, inte alls stor och tjock som en (adult...) sånglärka. Är det en sådan, eller är det en piplärka av någon sort kanske? Får inte strecket mellan ögat och näbben att stämma med någon i min fågelbok.

Ängspiplärka.
 
Nej varken grönbena eller mosnäppa.
Klart större.
En ny bild (på samma fågel) kan det vara en juvenil Rödbena?
 

Bilagor

  • img_7107.jpg
    img_7107.jpg
    84.9 KB · Visningar: 664
Vigg? Är de på väg ur praktdräkt nu, för jag tycker den ser så färglös ut... och det är inte bilden, jag såg den nära, men detta var bilden med bäst skärpa.
 

Bilagor

  • svarvigg-1.jpg
    svarvigg-1.jpg
    47.8 KB · Visningar: 850
Vad kan det här vara?.
Trodde jag tog en bild på en pilfink men såg sen att den ser annorlunda ut...har kollat på sparvar/finkar i Fågelguiden men inte hittat nån som ser ut som denna.
 

Bilagor

  • img_2418sparv.jpg
    img_2418sparv.jpg
    78.4 KB · Visningar: 1,319
Vet någon vad denna guling kan vara för en fågel...har tyvärr ingen bild från sidan...
 

Bilagor

  • img_2423guling.jpg
    img_2423guling.jpg
    53.6 KB · Visningar: 584
Den första är en svartvit flugsnappare. Den andre ser ut att vara en grönfink men väldigt gul var den.
 
Ola(Auberg)
Tackar för ett jättesnabbt svar...inte undra på att jag inte hittade den flugsnapparen under sparvar o finkar :)

ja den gula var väldigt gul...man la märke till den direkt...tror att det var en mycket ung fågel(är nybörjare när det gäller fåglar)
 
Lövsångare?
Benen syns inte på bilden men är relativt ljusa.

Mvh
Ulf
 

Bilagor

  • sång-1-2.jpg
    sång-1-2.jpg
    73.4 KB · Visningar: 498
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.