Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Hej här kommer e till jag funderar över!
Kan det vara en dubbeltrast?

Mvh
Ulf
 

Bilagor

  • trast-1.jpg
    trast-1.jpg
    78.8 KB · Visningar: 407
Tack Daniel!
En fråga angående trädgårdssångaren som var mycket irriterad på mig och varnade för fulla muggar.
Vad skiljer den från näktergalen förutom storleken Jag tycker att trädgårdssångare jag känt igen tidigare har varit gråare på ovnsidan än den här för jag fick intrycket att den här var mer rödbrun på ryggen(se bigogad bild). Har tittat på lite bilder och i många av dessa tycker jag de är snarlika varandra.
jag har nämligen haft en näktergal sjungit i de aktuella buskarna hela försommaren.
Jag blir alldeles snurrig på de här busklevande fåglarna de är ju så lika varandra :)

P.S Brukar taltrastarna vara så grå på huvudet eller varierar det mycket?


Mvh
Ulf
 

Bilagor

  • trädgårdssångare-1.jpg
    trädgårdssångare-1.jpg
    56.9 KB · Visningar: 391
Jo den ser lite brun ut, men det tror jag beror på ljuset. Näktergal är bra mycket mer brunt på huvud, nacke, rygg och vingar än trädgård på bilden. Den blir mer kontrastrik på det sättet, medans trädgård ser blek och färgfattig ut i jämförelse. Vidare har näkter en bjärt roströdfärgad stjärt.

Under sommaren blir fåglars dräkter inte lika bjärt färgade som under våren när de kommer hit till oss i Norden. Detta beror på att fjäderdräkten slits mer och mer under de stressiga sommarmånaderna i jakt på insekter och annat gått att mata ungar med. Vilket är något som vi ser att denna trast gör då den har några godsaker i näbben. Därför kan fåglar ibland se gråa och dassiga ut under sommaren. Annars ser det ut som en helt normaltecknad taltrast.

// Daniel
 
Annan fågel

Den lilla hättan på fågeln gjorde mig inte riktigt klok..
 

Bilagor

  • dsc_7490.jpg
    dsc_7490.jpg
    65.8 KB · Visningar: 334
Jag låter någon annan berätta sanningen, men den påminner mycket om en liten törnsångare som vi hade på besök för ett par år sedan.
 
jag vill också att någon talar om vad det är för fåglar, men det första påminner om en juv. hämpling och det andra om en törnsångare. Törnsångaren är jag tämligen säker på, hämplingen ett rejält långskott...
 
Ska bli kul att få "facit" av de som är kunniga. Jag tror nämligen att det är törnsångare på båda bilderna vilket kan vara helt uppåt väggarna.

Detta är en kul och lärorik tråd!
/Arne
 
Kan avslöja att bilderna är tagna ca 4 km fågelvägen från varandra.
"Törnsångaren" satt i buskar ca 50 meter från vatten och vassrugg.
"Juvenilen" satt i sina buskar på en båtuppläggningsplats/soptipp i Västerås.
 
Den första är en juvenil stenskvätta, märk den svart- och vittecknande stjärten.

Den andra är mycket riktigt en törnsångare. Bra jobbat både Jens och Arne ;)

// Daniel
 
Tack för hjälpen Birdman, Arne och yens.

Törnsångaren blev ett nytt kryss för dagen, Stenskvätta kryssade jag för några veckor sen men det var en adult fågel och betydligt enklare att artbestämma.
 
Tack för det svaret Daniel, kul att du också talar om hur du särskiljer dem. Du är en klippa på på detta! /Arne
 
Underbart att jag hittade den här tråden! Jag kom tillbaka igår från en fjällvandring och hörde en fågel på vägen som jag inte kände igen. Lyckades dock spela in sången. Någon som kan identifiera denna fågel?
Den inspelade sången hörs två gånger, första gången svagt, andra gången starkare. Inspelad mitt på dagen i tämligen tät, risig och blöt björk-/vide-/myr-terräng strax norr om östra hörnet av Torne träsk. I bland hördes ett trastlikt tjatter efter den sångstrof som hörs inspelad.

Lyssna här: http://harr.se/filer/okand_fagel.mp3
 
Visst är det ett tjatter från en trast, nämligen en rödvingetrast. Den låter lite olikt från de rödvingar man hör längre söderut...man kan säga att de har dialekt. Sången och tjattret är alltså från samma fågel.

// Daniel
 
Vad är detta för liten en? Fotad i Rynningeviken/Hjälmarens strand. Den var helt tyst så jag vet inte hur den låter.
 

Bilagor

  • img_3714_.jpg
    img_3714_.jpg
    96.8 KB · Visningar: 524
Det där är en trastsångare. Märk den kraftiga näbben och storleken i en annars sångarlik kropp/dräkt. Årlig men sparsam häckfågel i vassarna vid Oset/Rynningeviken. Trevliga fågellokaler vill jag lova, bodde i Örebro under 3,5 år så man var där rätt så frekvent. Den ser lite dassig ut i fjädrarna så det är säkerligen en årsunge.

// Daniel
 
Birdman skrev:
Visst är det ett tjatter från en trast, nämligen en rödvingetrast. Den låter lite olikt från de rödvingar man hör längre söderut...man kan säga att de har dialekt. Sången och tjattret är alltså från samma fågel.

// Daniel


Jag vill inte verka snorkig, men det har jag väldigt svårt att tro. Jag har hört åtskilliga varianter av rödvingetrast, men det detta är ju en helt annan sångton. För övrigt var det gott om rödvingar runt omkring som förvisso hade en särpräglad diaklekt, men inget liknande denna. Den inspelade fågeln sjöng dessutom med betydligt högre volym som hördes vida omkring.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.