Annons

Fågelidentifikation

Birdman skrev:
Det där är en trastsångare. Märk den kraftiga näbben och storleken i en annars sångarlik kropp/dräkt. Årlig men sparsam häckfågel i vassarna vid Oset/Rynningeviken. Trevliga fågellokaler vill jag lova, bodde i Örebro under 3,5 år så man var där rätt så frekvent. Den ser lite dassig ut i fjädrarna så det är säkerligen en årsunge.

// Daniel

Tack för svaret. Jag såg nu att jag hade använt fel vitbalans, så den ser gråare ut på bilden än vad den var. Och ja, det finns mycket fint att se i Oset & Rynningeviken.
 
Hackkaja?

Hackkycklingar har man ju sett några gånger men hackkajor!? För det är väl "kajkompisarna" denna fågel har råkat ut för?
 

Bilagor

  • närbild kaja2.jpg
    närbild kaja2.jpg
    55 KB · Visningar: 476
Är det någon som kan se vad det är för änder trots dålig bildkvalite´???
Det ser då inte ut som gräsänder tycker jag..
 

Bilagor

  • img_2557andfamilj.jpg
    img_2557andfamilj.jpg
    42.9 KB · Visningar: 471
Matte_J skrev:
Jag vill inte verka snorkig, men det har jag väldigt svårt att tro. Jag har hört åtskilliga varianter av rödvingetrast, men det detta är ju en helt annan sångton. För övrigt var det gott om rödvingar runt omkring som förvisso hade en särpräglad diaklekt, men inget liknande denna. Den inspelade fågeln sjöng dessutom med betydligt högre volym som hördes vida omkring.

Jag tror fortfarande dock på rödvinge, mycket beroende på just det där tjattret efter sångstrofen som jag bedömer kommer från samma fågel (jag var ju inte på plats så det är svårt för mig att helt säkert veta). Mig veterligen finns det inte någon annan art som sjunger med ett sådant tjatter efter strofen. Likväl som fåglar kan avvika i dräkt kan de avvika i sång, men jag blir gärna överbevisad.

// Daniel
 
Birdman skrev:
Jag tror fortfarande dock på rödvinge, mycket beroende på just det där tjattret efter sångstrofen som jag bedömer kommer från samma fågel (jag var ju inte på plats så det är svårt för mig att helt säkert veta). Mig veterligen finns det inte någon annan art som sjunger med ett sådant tjatter efter strofen. Likväl som fåglar kan avvika i dräkt kan de avvika i sång, men jag blir gärna överbevisad.

// Daniel

Jo, sången kan ju variera friskt - särskilt hos rödvingarna. Det som talar för rödvinge i detta fall är ju bristen på andra kandidater. Jag funderade på Blåstjärt ett tag, men har lagt ned den tesen efter att ha lyssnat på en inspelning av den.

Ingen med andra uppslag?
 
Matte_J skrev:
Jo, sången kan ju variera friskt - särskilt hos rödvingarna. Det som talar för rödvinge i detta fall är ju bristen på andra kandidater. Jag funderade på Blåstjärt ett tag, men har lagt ned den tesen efter att ha lyssnat på en inspelning av den.

Ingen med andra uppslag?

Du kan ju alltid försöka med de fågelforum som finns på nätet.

// Daniel

PS. Om du får napp så återkom gärna med svaret DS.
 
Matte_J skrev:
Jo, sången kan ju variera friskt - särskilt hos rödvingarna. Det som talar för rödvinge i detta fall är ju bristen på andra kandidater. Jag funderade på Blåstjärt ett tag, men har lagt ned den tesen efter att ha lyssnat på en inspelning av den.

Ingen med andra uppslag?

Jag är också tämligen säker på att det är en rödvingetrast. Har bott i Abisko i två år och hört hur de låter där uppe. De kan variera väldigt, ett år var det en som lät tillräckligt likt en Nordsångare, (som sjöng 500 meter därifrån) så att någon rapporterade den som en sådan.

Här finns en ljudupptagning från en annan rödvingetrast:
http://www.liran.se/ljudsida.htm
 
Birdman skrev:
Du kan ju alltid försöka med de fågelforum som finns på nätet.

// Daniel

PS. Om du får napp så återkom gärna med svaret DS.


Patrik Bylund skrev:
Jag är också tämligen säker på att det är en rödvingetrast. Har bott i Abisko i två år och hört hur de låter där uppe. De kan variera väldigt, ett år var det en som lät tillräckligt likt en Nordsångare, (som sjöng 500 meter därifrån) så att någon rapporterade den som en sådan.


Ja, nu har jag frågat på SOF:s forum och fått samma svar där, så nu får jag nog böja mig... Att rödvingar kunde variera visste jag, men inte så till den milda grad. Kul att lära sig något nytt, även om det hade varit mer spännande med något "sensationellt" fynd... :)
Tack för engagemang och svar!
 
Har provat på att identifiera några vadare. Osäker på dessa två.
Den övre tror jag är en Gluttsnäppa. Kan det stämma?
Den undre är på längre avstånd och förmodligen i liknande mått som den första. Kan det vara en rödbena? Tycker den är så brun på bröstet.
 

Bilagor

  • untitled.jpg
    untitled.jpg
    27.5 KB · Visningar: 1,012
Detta är en fiskgjuse, eller..? Och om, hur vanliga är de egentligen? Jag såg en i april och lyckades få den på bild och så nu idag lyckades jag igen, kanske samma? Önskar man hade lite mer bränvidd bara.. Brukar de hålla till vid nästan samma område fast det är ganska centralt?
 

Bilagor

  • gjuse.jpg
    gjuse.jpg
    32.3 KB · Visningar: 996
Två lärkor (?!) från igår, eller i alla fall en lärka och en piplärka är gissningen. Först piplärkan, ängspip?
 

Bilagor

  • larka1.jpg
    larka1.jpg
    26.3 KB · Visningar: 4,523
och därefter fågeln som lät konstigt, det var därför jag såg den sittande på tråden. Först tyckte jag det såg ut som en sånglärka, och det brukar ju vara det man tror om det är vanligt, men den lät konstigt och var väldigt röd.
 

Bilagor

  • larka2.jpg
    larka2.jpg
    18.4 KB · Visningar: 953
Usel liten stackars bild, men dock en uggla, frågan är vilken? Jag har liten (ingen...) erfarenhet av ugglor och tycker det var supersvårt att titta i fågelboken. Fotograferad vid vombs ängar.
 

Bilagor

  • uggla1.jpg
    uggla1.jpg
    17.8 KB · Visningar: 928
yens skrev:
och därefter fågeln som lät konstigt, det var därför jag såg den sittande på tråden. Först tyckte jag det såg ut som en sånglärka, och det brukar ju vara det man tror om det är vanligt, men den lät konstigt och var väldigt röd.

sånglärka
 
BempaS skrev:
Detta är en fiskgjuse, eller..? Och om, hur vanliga är de egentligen? Jag såg en i april och lyckades få den på bild och så nu idag lyckades jag igen, kanske samma? Önskar man hade lite mer bränvidd bara.. Brukar de hålla till vid nästan samma område fast det är ganska centralt?

Helt klart fiskgjuse
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.