Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Hallå Thomas!

Enligt min fågelbok (Fågelguiden) så stämmer din fågel bra in på staren.
Det verkar som om den får gul näbb först i vuxen ålder och den raka näbben stämmer bra överens med bilderna i boken.

Skickar med en bild på en stare jag fotograferat och enligt fågelguiden skulle denna vara en juvenil stare 1:a vinter.

// Tobbe
 

Bilagor

  • stareliten.jpg
    stareliten.jpg
    95.7 KB · Visningar: 283
boxen skrev:
Hallå Thomas!

Enligt min fågelbok (Fågelguiden) så stämmer din fågel bra in på staren.
Det verkar som om den får gul näbb först i vuxen ålder och den raka näbben stämmer bra överens med bilderna i boken.

Skickar med en bild på en stare jag fotograferat och enligt fågelguiden skulle denna vara en juvenil stare 1:a vinter.

// Tobbe

Hej Tobbe,
På din bild syns tydligt att den är på väg att bli en stare och om min bild är tagen i ett tidigare staium så är jag benägen att hålla med dig.
Svårt nog med vuxna fåglar. Önskar att ungarna var lik far eller mor!!!
Tack för ditt utmärkta inlägg.
Thomas
 
VicR skrev:
Ingen fågelidentifikation här inte, men undrar om det är vanligt att en ankfamilj kan bestå av 9 ungar och 3 mammor?

På bilden är det ejderhonor och just ejdrarna slår ihop sina ungkullar och hjälps åt att sköta om dom tills de blir flygga, så din iaktagelse stämmer...

// Daniel
 
Birdman skrev:
På bilden är det ejderhonor och just ejdrarna slår ihop sina ungkullar och hjälps åt att sköta om dom tills de blir flygga, så din iaktagelse stämmer...

// Daniel

Såhär skriver Erik Rosenberg:

Flera kullar slå sig ofta samman, ibland ses en hona följd av ett 50-tal ungar i hamnar och vid fiskelägen.
 
boxen skrev:
Kanske en hybrid mellan mandarinand och gräsand...?

// Tobbe
Att det är en typ Mandarinand går jag för men om det är en hybrid vet jag dock ej. Får la kolla upp om någon vecka för att se hur utvecklingen fortgår.
Tack för svaret. Mvh Thomas
 
Någon som kan se på formen vad detta är för fågel?
 

Bilagor

  • img_1167-(klippt400x400).jpg
    img_1167-(klippt400x400).jpg
    73.8 KB · Visningar: 345
fick syn på denna idag..självklart 5min efter jag la unnan teleconvertern. Är det ngn form av örn eller vråk?
 

Bilagor

  • f1.jpg
    f1.jpg
    19.8 KB · Visningar: 330
Anden är en mandarinhane. Anledningen till att den ser så risig ut är att den verkar ha inlett sin ruggning (alltså byte av fjädrar).

Rovfågelsbilderna visar både havsörn och ormvråk.

// Daniel
 
Jag arbetar verkligen aktivt med att försöka lära mig att identifiera olika fåglar, och det här forumet och framförallt vissa skribenter är en helt ovärderlig hjälp, ni har bidragit till att öka mitt fågelintresse, bara så ni vet det!!

Dock har jag en art som jag verkligen inte blir klok på, och det är Törnsångare. Jag har fått tre bilder identifierade som Törnsångare här på sidan, och jag tycker inte de är lika ens. Är det för att de är hane/hona etc? Vad finns det i dessa tre bilder som gör att de kan identifieras som just törnsångare.

Jag är extremt tacksam för svar, det är frustrerande att inte förstå hur man känner igen en viss art.

Första bilden:
 

Bilagor

  • torn1.jpg
    torn1.jpg
    34.1 KB · Visningar: 285
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.