Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extremt bra kamera på dagens mobiler! Varför går det inte att bygga en kompaktkamera.....??

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fick tillbaka både Fuji X10 och en X20 från dottern som hade långtidslånat dem. De låg i någon låda hos henne. X10 saknar avtrycket. Fast jag har provat att sticka ner en liten spik och den tar bilder och allt annat verkar fungera. Får se om Fuji kan ha kvar avtrycks komponenten som reservdel. Fuji X20 fungerar dock helt perfekt. I den här serien kom det också en X30 med EVF. De har motsvarande 28-110 i FF termer och ett otroligt bra objektiv med stabilisering. Sensorn är 2/3 tum och fungerar OK upp till ISO 1600 men kan pressas ytterligare med bra brusreducering i LR. Jag fotar bara raw. JPEG liknande kameraprofiler finns både i LR och C1PRO. C1PRO ger som så ofta lite bättre resultat. Denna snart 12 år gamla kamera har blivit min favorit att ta med när jag strövar runt med min Belgiska vallhund som behöver mängder av motion varje dag.
Kameran inklusive batteri väger 430 gram. För att få till en bra kamera som är lätt och med bra och ljusstark zoomoptik måste sensorn vara ganska liten.
Det kan nog vara dags för en sådan kamera från fler tillverkare. Leica har släppt sin Leica D-Lux 8 med micro 4/3 med inbyggd zoom. Fuji X-100VI är svår att få tag på på grund av efterfrågan. Jag själv skulle gärna ha en X-40 från Fuji med 1 tums sensor och en inbyggd zoom motsvarande gamla X-30. Tills dess får jag hålla tillgodo med min Fuji X-20. Den fungerar faktiskt så bra att jag sällan ångrar att jag inte tog med en mer avancerad kamera på promenaden. Skickar med ett bildexempel som är ganska mycket beskuren.

Bilagor

• _ALM4318.jpg
    _ALM4318.jpg
    10.8 MB · Visningar: 1
  • DSCF2238-Enhanced-NR.jpg
    DSCF2238-Enhanced-NR.jpg
    4.1 MB · Visningar: 1
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar