Annons

Extremt bra kamera på dagens mobiler! Varför går det inte att bygga en kompaktkamera.....??

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fick tillbaka både Fuji X10 och en X20 från dottern som hade långtidslånat dem. De låg i någon låda hos henne. X10 saknar avtrycket. Fast jag har provat att sticka ner en liten spik och den tar bilder och allt annat verkar fungera. Får se om Fuji kan ha kvar avtrycks komponenten som reservdel. Fuji X20 fungerar dock helt perfekt. I den här serien kom det också en X30 med EVF. De har motsvarande 28-110 i FF termer och ett otroligt bra objektiv med stabilisering. Sensorn är 2/3 tum och fungerar OK upp till ISO 1600 men kan pressas ytterligare med bra brusreducering i LR. Jag fotar bara raw. JPEG liknande kameraprofiler finns både i LR och C1PRO. C1PRO ger som så ofta lite bättre resultat. Denna snart 12 år gamla kamera har blivit min favorit att ta med när jag strövar runt med min Belgiska vallhund som behöver mängder av motion varje dag.
Kameran inklusive batteri väger 430 gram. För att få till en bra kamera som är lätt och med bra och ljusstark zoomoptik måste sensorn vara ganska liten.
Det kan nog vara dags för en sådan kamera från fler tillverkare. Leica har släppt sin Leica D-Lux 8 med micro 4/3 med inbyggd zoom. Fuji X-100VI är svår att få tag på på grund av efterfrågan. Jag själv skulle gärna ha en X-40 från Fuji med 1 tums sensor och en inbyggd zoom motsvarande gamla X-30. Tills dess får jag hålla tillgodo med min Fuji X-20. Den fungerar faktiskt så bra att jag sällan ångrar att jag inte tog med en mer avancerad kamera på promenaden. Skickar med ett bildexempel som är ganska mycket beskuren.

Bilagor

• _ALM4318.jpg
    _ALM4318.jpg
    10.8 MB · Visningar: 14
  • DSCF2238-Enhanced-NR.jpg
    DSCF2238-Enhanced-NR.jpg
    4.1 MB · Visningar: 14
Jag det hände en del när det digitala systemet kom, Yrkes fotografer gillade skarpt Canons kända G-serier som kom med nya modeller under flera år fast den hade den lilla sensorn och fast objektiv, lite tidigare så vimlade det av kompakter med samma film storlek som i dom stora Pro-kamerorna, vilket också köptes frekvent som andra kamera, Yashica hade T4 och T5 som var väldigt fina och populära. Min gamla RX100 som kom 2012 var en tidig 1 tummare som rörde om i grytan, den fungerar fint än i dag.

Jag tycker mig sett dom senaste åren att den yngre generationen skaffat systemkameror dessutom ofta med retrodesign.
Eller analoga kameror.

Skulle jag spekulera om framtiden skulle jag säga att mobiltelefonerna mer och mer kommer slå ut kompaktkamerorna. Försäljningen av digitala systemkameror kommer minska något, och vi kommer få en eller ett par nya analoga systemkameror på marknaden.

Kompaktkamerorna är redan utslagna enligt mig. Ingen producerar dom i någon större utsträckning längre. Det framkom klart under den tiktokhypen som uppstod tidigare i år.

Inte säker på det. Titta på försäljningen av Fuji X-100. De säljer som smör i solsken och är ofta svåra att få tag på. Själv tycker jag väl att även min X-PRO2 kan räknas dit. Om man jämför att släpa på en 5D MKIV med 24-105/4. Fast en Fuji X-30 är mycket mindre och numera något av en kultkamera. Den stora frågan är vad en modern variant på X-30 skulle kosta idag. Jag tror jag betalade cirka 6 tusen för min X-20 år 2013. Troligen skulle den kosta ungefär som en X-100 VI,

Jag tycker mig sett dom senaste åren att den yngre generationen skaffat systemkameror dessutom ofta med retrodesign.

Hållar helt med dig om kompakterna, deras roll är utspelad. Dom kommer dyka upp i hyper lite då och då. Det finns dessutom spegellösa APS-C-kameror från alla dom större tillverkarna som bara är marginellt större nu. Nikons Z30 med pannkaksobjektiv är inte mycket större, Canon och Sony har också kameror i den kategorin.

Nu kan väl google lens göra det just för att det gjordes manuellt på tiden de hittades och google kan använda den informationen för att göra det nu.

Orginalöversättningar av gamla skrifter tolkas i vilket fall ofta fel. Mycket pga att ords betydelse ändras med tiden och framför allt ändras ords laddning väldigt mycket.

Många toktolkningar av religiösa skrifter beror på dessa ting. Färger är en sådan sak, förr hade man inte namngett så många färger. Röd låg t.ex. i brun uppe hos oss väldigt länge.
Jag ska prova Google Lens på ett sjuttonhundratals-dokument jag har liggande hemma. Fattar ungefär vart tionde ord själv. Provade en AI-tjänst. Den var inte bättre. Kollade Jämtlands Fonskridtförening. De löste biffen på under en vecka.

Historisk svenska är nog inte smör och bröd för robotar att läsa. Än.

Jag det hände en del när det digitala systemet kom, Yrkes fotografer gillade skarpt Canons kända G-serier som kom med nya modeller under flera år fast den hade den lilla sensorn och fast objektiv, lite tidigare så vimlade det av kompakter med samma film
Inte säker på det. Titta på försäljningen av Fuji X-100. De säljer som smör i solsken och är ofta svåra att få tag på. Själv tycker jag väl att även min X-PRO2 kan räknas dit. Om man jämför att släpa på en 5D MKIV med 24-105/4. Fast en Fuji X-30 är mycket mindre och numera något av en kultkamera. Den stora frågan är vad en modern variant på X-30 skulle kosta idag. Jag tror jag betalade cirka 6 tusen för min X-20 år 2013. Troligen skulle den kosta ungefär som en X-100 VI,
storlek som i dom stora Pro-kamerorna, vilket också köptes frekvent som andra kamera, Yashica hade T4 och T5 som var väldigt fina och populära. Min gamla RX100 som kom 2012 var en tidig 1 tummare som rörde om i grytan, den fungerar fint än i dag.

Har inte Fuji haft sin egen särställning geom deras stora satsningar på just APS-C, dom andra började satsa stort på sina FF- kameror, Sony kämpar på med några APS-C senast A6700 Fuji valde lite större format sedermera, gamla kompakter ersattes snart av mobilen lite i gungning är nog systemkamerorna pågrund av mobilerna, men äldre kameror som många har kvar hemma fungerar ju fint som du skriver.

Jag. S
jag slänger in den här länken från en ryktessajt. Jag har svårt att bedöma värdet osv osv på det som sägs/kommer fram, men jag tror att marknaderna över världen varierar. (Just) den här ryktessajten uppfattar jag som överdrivet (MFT) positiv. Den kan dock vara lagom intressant då och då, nu när Lumix varit aktiva den tiden sista tiden, året.

https://www.43rumors.com/compact-ca...r-more-than-60-of-the-number-of-cameras-sold/

Annars kan jag rekommendera det här svt programmet, befriat från allt snicksnack om sensorers bakgrundsbrus, utläsningbrus och krökta fokusplan….;-)

MFT borde kunnat ha dragit mer nytta av utvecklingen på mobilsensorerna, men verkar ha stannat upp.
Till och med småbildssensorerna är nog snabbare nu.

Det är väl till och med så att det börjar släppas extra stora APS-C objektiv nu med MFT-fattning vilket känns lite som ett tecken på att det inte investeras jättemycket där.

Det är nog ett format som just nu är attackerat både från dom större och mobilerna.

Fördelar finns med alla format, men förmodligen är det för få som har MFT som den rätta kompromissen just nu.

MFT borde kunnat ha dragit mer nytta av utvecklingen på mobilsensorerna, men verkar ha stannat upp.
Till och med småbildssensorerna är nog snabbare nu.

Det är väl till och med så att det börjar släppas extra stora APS-C objektiv nu med MFT-fattning vilket känns lite som ett tecken på att det inte investeras jättemycket där.

Det är nog ett format som just nu är attackerat både från dom större och mobilerna.

Fördelar finns med alla format, men förmodligen är det för få som har MFT som den rätta kompromissen just nu.
Det är ganska många vilt och fågelfotografer som använder Olympus på grund av vikt och utmärkt optik. Deras 300/4 IS lär vara fantastisk.

Försa om försäljningen av billiga smart mobiler med enklare kameror som ser ut att öka kan gynna kamera marknaden, dom allra bästa mobilerna blir väldigt dyra för dom flesta. Så för några år sedan ett inslag från Afrika, med kommersen runt marknader, där billiga mobiler började säljas i stora antal vilket hjälpte hugade köpare/säljare.

Som SÅS skrev tidigare så måste du gå ner till verkligen billiga mobiler för att få en enklare kamera numera. Nu känner jag mest bara till Samsung men där har både deras A-serie och deras FE-serie ganska kompetenta kameror. Skulle säga i stil med en 2-3år gammal topmodell.

A-serien och FE-serien ligger på 30-50% av priset av deras topmodeller.

Som SÅS skrev tidigare så måste du gå ner till verkligen billiga mobiler för att få en enklare kamera numera. Nu känner jag mest bara till Samsung men där har både deras A-serie och deras FE-serie ganska kompetenta kameror. Skulle säga i stil med en 2-3år gammal topmodell.

A-serien och FE-serien ligger på 30-50% av priset av deras topmodeller.

Ja det är ju sant förstås, tror det finns väldigt enkla mobiler i många länder, mobiler som aldrig kommer till tester, dom första 2-3mp kamerorna i mobiler fungerade trots allt att snabbt kunna skicka bild information till någon inom jobb eller närstående, sedan har man läst om luttrade föräldrar där tonåringen ständigt har sönder sin mobil.

Precis, men jag är mest glad att slippa det korta skärpedjupet. Jag anser att det för det mesta förstör bilden. Vill jag få till kort skärpedjup kan jag använda en 25/1,7 eller 45/1,8 eller kanske bara gå lite närmare vilket för mina behov räcker mer än väl, som kanske framgår av det jag skrev överst.
Ja, du får anse precis vad du vill. Det jag menade (och skrev) var att en ofta synbar skillnad på bilder tagna med mobil kontra bilder tagna med större kamera är just skillnaden i skärpedjup. Andra egenskaper såsom skärpa, kontrast, färg, dynamisk omfång går att korrigera. Så att den som tittar på bilden i en mobil omöjligt kan veta vilken sorts kamera som användes för att ta den.
Tele-foto är också sådant som kan sticka ut - alltså det sammantryckta intrycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar