Annons

Extremt bra kamera på dagens mobiler! Varför går det inte att bygga en kompaktkamera.....??

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har precis köpt en ny mobil Samsung A35 och kameran är ju på det hela taget rätt förvånande bra. Valde mellan A55 och A35 men valde den senare då jag hade svårt att se några avgörande fördelar med A55. Video tar jag sällan så de mindre översvallande videorecensionerna påverkade inte mitt val.

Huvudkameran är på 50 MP men default binnas den till 12,5 MP så det kan väl förklara att även nattbilder blir bättre än jag förväntat mig.

Min fru har en A53 som hon är väldigt nöjd med men när jag jämför min A35 med hennes så är det några saker som klart sticker ut:

- Först slås jag av att min "sökare" / skärm ger både en så klart ljusare och mer detaljerad bild än hennes gör. Det är förvånande för den är bara två år äldre än min. A35 är helt enkelt överraskande bra i dåligt ljus. Både äldre mobiler och inte minst systemkameror hade länge problem med brusiga EVF-sökarbilder i mörker men så är det inte längre ens med billigare modeller.
- Dessutom har min display en horisontindikator som saknas i hennes.

På 70- och 80-talen reste jag på många och långa resor främst i Asien, Mellan-Östern och Afrika och då hade jag en med dagens mått mätt (alla jämförelser) rätt begränsad utrustning i form av en Pentax ME med ett 40mm/2,8 Pentax SMC-M och ett 100mm/2,8 Pentax SMC-M även om många andra var än mer begränsade än så med sina 50mm kitobjektiv som oftast var standard på den tiden.

Jag kan ju bara säga att även dagens billiga telefoner som A35 och även de som är ett par tusen under den skulle åka cirklar kring min gamla analoga utrustning med dess usla fokushjälpmedel i form av snittbilder och mikroprisman. MEN, det finns ett undantag i det omdömet och det är att mobilskärmar i princip utan undantag är hopplösa i solrika sammanhang och sol det var det gott om både i Asien och Mellan-Östern inte minst.

Jag råkade ha ett tillgodokvitto på 1500:- sedan jag lade om våra abonnemang i somras då jag fick ett bra erbjudande. Så jag betalade 2800, det var allt. Jag vill inte ha dyra mobiler för jag skulle bli skitförbannad på mig själv om jag drällde bort en mobil för 15-20 000 spänn och jag ser faktiskt inga avgörande begränsningar med exv. en A55 eller en A35 idag, som jag använder den.

Jag är faktiskt uppriktigt förvånad för skälet till att jag ville ha en ny mobil var faktiskt att jag ville ha en ännu bättre kamera än den jag har i min gamla A42. Jag väntade mig inte att jag skulle finna det idag i skikted under A40-A50. Mycket billigare blir det ju faktiskt inte.

Senast ändrad:
Skillnaden mellan A35 och A55 är väl mest storleken, så det är väl en smaksak. Mina ungar har sådana också och kamerorna i den är helt ok, dom är dock något långsammare än S24. Det jag tycker sämst om på min S24 är att den är så liten, det stör mig faktiskt mer än att den har kasst RAW-format. På den tiden Samsung var på topp när det gäller mobilkameror så hade jag deras Note-varianter.
Men A35 har helt säkert bättre kameror än vad en 4-5år gammal toppmobil hade, utveckling går snabbt på mobilsidan.

Vet inte om A35 har så mycket mindre ljusstyrka i sin skärm än min, men min har fungerat uppe i snöklädda alper och ljusare än så får du leta efter. Har haft min Z50 med mig upp i snöklädda alper och då blir ofta dess minsta slutartid på 1/4000s ett problem, måste ner till f11 ibland. Med Z6 som har 1/8000s kommer jag ofta undan med f4.
Min S24 har fungerat hjälpligt under dom förhållandena, visst det blir inte perfekt men det är inga problem att se vad jag fotograferar och som sagt fotograferar jag RAW, så vitbalans och vissa exponeringskorrekturer kan jag fixa i efterbehandlingen för så bra ser jag inte på skärmen i det ljuset att jag kan fixa det vid fotograferingstillfället.

Skillnaden mellan A35 och A55 är väl mest storleken, så det är väl en smaksak. Mina ungar har sådana också och kamerorna i den är helt ok, dom är dock något långsammare än S24. Det jag tycker sämst om på min S24 är att den är så liten, det stör mig faktiskt mer än att den har kasst RAW-format. På den tiden Samsung var på topp när det gäller mobilkameror så hade jag deras Note-varianter.
Men A35 har helt säkert bättre kameror än vad en 4-5år gammal toppmobil hade, utveckling går snabbt på mobilsidan.

Vet inte om A35 har så mycket mindre ljusstyrka i sin skärm än min, men min har fungerat uppe i snöklädda alper och ljusare än så får du leta efter. Har haft min Z50 med mig upp i snöklädda alper och då blir ofta dess minsta slutartid på 1/4000s ett problem, måste ner till f11 ibland. Med Z6 som har 1/8000s kommer jag ofta undan med f4.
Min S24 har fungerat hjälpligt under dom förhållandena, visst det blir inte perfekt men det är inga problem att se vad jag fotograferar och som sagt fotograferar jag RAW, så vitbalans och vissa exponeringskorrekturer kan jag fixa i efterbehandlingen för så bra ser jag inte på skärmen i det ljuset att jag kan fixa det vid fotograferingstillfället.

Ja, jag har ju aldrig gillat mobilskärmar (utan undantag) i solljus. Stör mig svårt på allt jag någonsin sett både nu och tidigare. Därför har enbart telefon gått bort exv. på resor. Men det jag gjorde sist var att jag inte tog med någar zoomar utan bara mitt pyttelilla Sony Zeiss 35 och ett Sony Zeiss 55. Det var jättekul med lite back to basics. Annars har jag ju länge haft mitt Sony G 24-105 och mitt gamla Sony 70-200. med de senare har jag i princip aldrig känt att jag saknat något och varit - oklädd. Många naturfotografer har jag också förstått att de ofta har med sig så de täcker 24mm till 200mm förutsatt att man inte ska jaga fågel eller åka på safari, för då måste man ha tyngre grejor också.

För mig är det inte så viktigt att mobilen är blixtsnabb men visst om man mobilspelar så är det säkert av stor betydelse men jag spelar aldrig.

Är det något som varit märkligt med mobilerna i sig hittills så är är det ju att även den sketnaste smartphone (förutsatt att det är en Android) ju har tillgång till precis samma appar som premium telefoner - vilket i princip ger tillgång till exakt samma funktionalitet via dessa appar. I nästan alla andra sammanhang så existerar någon form av korrelation mellan vad man betalar och vad man faktiskt får rent funktionsmässig.

På mobilerna hittills har väl kamerorna varit det nästan enda som verkligen kunnat diffa samt skärmarnas kvalitet men inte ens detta gäller ju riktigt nu med tanke på hur bra skärmarna är på både A35 och A55.

Det finns dock tecken på att någon form av stratifiering är på gång och det är ju att de enklare modellerna nog inte kommer få samma AI-stöd som nu kommer i de vassaste modellerna.

Kollar jag på mina RAW-konverterare som DXO Photolab så är ju den sedan länge fragmenterad i Essential och Elite där bara den senare har den vassaste brusreduceringen t.ex. Dessutom får man heller inte samtliga funktioner utan att köpa både Filmpack (Photolab med allt har stöd för tre olika varianter av kontrastverktyg) och ViewPoint (för perspektiv korrigeringar m.m.). Utan filmpack får man inget Luma-mask verktyg.

Capture One finns i en simpel gratisversion ("Express"), Capture One "Pro" är för de flesta utan specifika arbetsflödesbehov. All in One innehåller bl.a. Mobil-variant också. Studio är en variant optimerad för studiofotografer och sedan finns dessutom en variant för de som har behov av särskilt effektiva arbetsflödesfunktioner där man kan dela bilder och dialog med sina kunder.

I många kameragenerationer har det heller inte varit så stor skillnad i vad man kan åstadkomma med en simplare instegsmodell som med en entusist eller proffsmodell. Tidigare under APS-C -perioden så fanns inte sällan samma sensor i både instegs- och entusiast-modellerna. Idag är de skillnaderna mer markanta. Förr var det mest definierande att de dyrare modellerna hade högre seriebildtagningsfrekvens.

Det enda jag skulle verkligen vilja ha vore ett allmänt accepterat RAW-format i mobilerna som skulle kunna funka i alla RAW-konverterare men det funkar ju inte i Photolab för den öppnar bara de filer vars RAW den har profiler för och det diskvalificerar ofta DNG som RAW-format.

Jo, man behövde inte vara Einstein för att förstå vilka problem det skulle bli med DNG när man läste igenom utkastet till det formatet. Adobe hade dock en stor marknadsföringstrumma som trollförde många.

Har du expert RAW till din A35? Jag trodde den appen bara var till S-serien.

Klart att du känner till S24+ eller hur, större skärm och samtidigt ännu bättre batteritid, har själv funderat på den, jag med lite stela fingrar önskar mig också större bokstäver när tangentbordet dyker upp, trycker ofta fel med mina fingrar och när jag håller i telefonen så kommer jag inte åt " a" utan slår in s, bara att flytta näven en aning och börja om. Annars är min S20 väldigt lätt och smidig 168 gram, köpte till plånboks fodralet men magneten var så dålig så mobilen låg inte still, så nu har jag bara själva botten plattan på telefonen som ger ett lite extra fallskydd, dessa plånboks tillbehör höjer också vikten, och jag vill inte eller ha visakort och grejer ihop med telefonen.

Jag har precis köpt en ny mobil Samsung A35 och kameran är ju på det hela taget rätt förvånande bra. Valde mellan A55 och A35 men valde den senare då jag hade svårt att se några avgörande fördelar med A55. Video tar jag sällan så de mindre översvallande videorecensionerna påverkade inte mitt val.

Huvudkameran är på 50 MP men default binnas den till 12,5 MP så det kan väl förklara att även nattbilder blir bättre än jag förväntat mig.

Min fru har en A53 som hon är väldigt nöjd med men när jag jämför min A35 med hennes så är det några saker som klart sticker ut:

- Först slås jag av att min "sökare" / skärm ger både en så klart ljusare och mer detaljerad bild än hennes gör. Det är förvånande för den är bara två år äldre än min. A35 är helt enkelt överraskande bra i dåligt ljus. Både äldre mobiler och inte minst systemkameror hade länge problem med brusiga EVF-sökarbilder i mörker men så är det inte längre ens med billigare modeller.
- Dessutom har min display en horisontindikator som saknas i hennes.

På 70- och 80-talen reste jag på många och långa resor främst i Asien, Mellan-Östern och Afrika och då hade jag en med dagens mått mätt (alla jämförelser) rätt begränsad utrustning i form av en Pentax ME med ett 40mm/2,8 Pentax SMC-M och ett 100mm/2,8 Pentax SMC-M även om många andra var än mer begränsade än så med sina 50mm kitobjektiv som oftast var standard på den tiden.

Jag kan ju bara säga att även dagens billiga telefoner som A35 och även de som är ett par tusen under den skulle åka cirklar kring min gamla analoga utrustning med dess usla fokushjälpmedel i form av snittbilder och mikroprisman. MEN, det finns ett undantag i det omdömet och det är att mobilskärmar i princip utan undantag är hopplösa i solrika sammanhang och sol det var det gott om både i Asien och Mellan-Östern inte minst.

Jag råkade ha ett tillgodokvitto på 1500:- sedan jag lade om våra abonnemang i somras då jag fick ett bra erbjudande. Så jag betalade 2800, det var allt. Jag vill inte ha dyra mobiler för jag skulle bli skitförbannad på mig själv om jag drällde bort en mobil för 15-20 000 spänn och jag ser faktiskt inga avgörande begränsningar med exv. en A55 eller en A35 idag, som jag använder den.

Jag är faktiskt uppriktigt förvånad för skälet till att jag ville ha en ny mobil var faktiskt att jag ville ha en ännu bättre kamera än den jag har i min gamla A42. Jag väntade mig inte att jag skulle finna det idag i skikted under A40-A50. Mycket billigare blir det ju faktiskt inte.

Jag fick besök av en Gråspett hemmavid, lyckades ta några bilder med mobilen en Samsung S20, gråspetten är snarlik Gröngölingen men svagare i det gröna, men S20 förstärkte gråspettens färger så det bidde en Gröngöling.

En ofta synbar skillnad är det kortare skärpedjupet, som ju ger en helt annorlunda upplevelse av bilden. Det går visserligen hjälpligt att simulera med mobilen, men visst ser man skillnad
Precis, men jag är mest glad att slippa det korta skärpedjupet. Jag anser att det för det mesta förstör bilden. Vill jag få till kort skärpedjup kan jag använda en 25/1,7 eller 45/1,8 eller kanske bara gå lite närmare vilket för mina behov räcker mer än väl, som kanske framgår av det jag skrev överst.

Klart att du känner till S24+ eller hur, större skärm och samtidigt ännu bättre batteritid, har själv funderat på den, jag med lite stela fingrar önskar mig också större bokstäver när tangentbordet dyker upp, trycker ofta fel med mina fingrar och när jag håller i telefonen så kommer jag inte åt " a" utan slår in s, bara att flytta näven en aning och börja om. Annars är min S20 väldigt lätt och smidig 168 gram, köpte till plånboks fodralet men magneten var så dålig så mobilen låg inte still, så nu har jag bara själva botten plattan på telefonen som ger ett lite extra fallskydd, dessa plånboks tillbehör höjer också vikten, och jag vill inte eller ha visakort och grejer ihop med telefonen.
Jo, hade jag köpt den själv hade det helt klart blivit en + eller en ultra. Nu var dock inte så fallet.

Trodde dock först att jag skulle vänja mig vid den lilla skärmen på S24. Nu har jag dock givit det ett år och har inte vant mig. Så nu köper jag en själv och efter lite research så skulle jag idag köpa en Google Pixel 8 Pro. Men väntar några veckor och ser vad som dyker upp på black Friday.

Jag upplever inte att jag har stela fingrar, men jag har också problem med det lilla tangentbordet. Swyping fungerar men det är pilligt när man skall knappa på lilla tangentbordet. Har tidigare haft 6.7" telefoner och där fungerar det mycket bättre.

Jo, man behövde inte vara Einstein för att förstå vilka problem det skulle bli med DNG när man läste igenom utkastet till det formatet. Adobe hade dock en stor marknadsföringstrumma som trollförde många.

Har du expert RAW till din A35? Jag trodde den appen bara var till S-serien.
Nej det tro jag inte. A35 är för grundskole kids med prismedvetna föräldrar och pensionärer antar jag. Tror inte de är målgruppen någon av dem.

Rätt använt är DNG jättebra och stora delar av kulturarvssektorn ha standardiserat på det över hela världen.

... och det finns väl några kameratillverkare som kör DNG som RAW, men du har ju rätt att en del har sett i kors som exv. den annars eminente tillverkaren av skanner programmet Vuescan. Det är inte oserialiserad DNG som kommer ur det programmet men han vidhåller ju ändå att det är han som gör rätt och andra fel. Sedan verkar ju tillverkarna av RAW-konverterare ha stirrat sig blinda helt på kamerabilder och det är ju en annan del av det problemet som faktiskt inte är formatets fel i sig utan hur det används och hanteras.

Varför kan inte alla bara använda DNGConverter som en del faktiskt gör och varför envisas en del tillverkare av konverterare att spärra ut alla DNG som de inte har RAW-profiler för ursprungs-RAW för? Om det stoppet skulle försvinna ur konverterararna så skulle mycket vara vunnet. Då skulle man kunna hantera filerna även från mobilerna med samma utgångspunkt en del av användarna ändå kan välja om de vill - d.v.s. utgå helt utan default previews och automatiska korrigeringar av bilderna. Är det verkligen svårare än så - jag betvivlar det?

Men jag tror det är en politisk fråga för oss som kör Photolab för DXO speciellt är så jättestolta över sina kamera- och objektiv-profiler att de närmst verkar se det som en djup förolämpning om en del användare skulle föredra att inte använda dem utan börja helt från scratch själva istället. Lightroom är ju faktiskt mycket mer förlåtande i det avseendet än Photolab. Lightroom verkar ju öppet för många fler filtyper av Photolab.

Senast ändrad:
Jo, hade jag köpt den själv hade det helt klart blivit en + eller en ultra. Nu var dock inte så fallet.

Trodde dock först att jag skulle vänja mig vid den lilla skärmen på S24. Nu har jag dock givit det ett år och har inte vant mig. Så nu köper jag en själv och efter lite research så skulle jag idag köpa en Google Pixel 8 Pro. Men väntar några veckor och ser vad som dyker upp på black Friday.

Jag upplever inte att jag har stela fingrar, men jag har också problem med det lilla tangentbordet. Swyping fungerar men det är pilligt när man skall knappa på lilla tangentbordet. Har tidigare haft 6.7" telefoner och där fungerar det mycket bättre.

A35 har hyfsat stor skärm 78mm x 160mm. Jag gillar det. Jag hatar verkligen dessa små skärmtangentbord och skriver väldigt ofta fel i farten och det blir fel även med min nya telefon.

Lycka till med Black Friday. Hoppas du hittar vad du söker. Livet är för kort för att störa sig på grejer man inte gillar.

Precis, men jag är mest glad att slippa det korta skärpedjupet. Jag anser att det för det mesta förstör bilden. Vill jag få till kort skärpedjup kan jag använda en 25/1,7 eller 45/1,8 eller kanske bara gå lite närmare vilket för mina behov räcker mer än väl, som kanske framgår av det jag skrev överst.

Det där tror jag är vanligt förekommande när det gäller rent dokumentära bilder. Jag kommer ihåg en diskussion för rätt längesedan på en site som då var rätt populär och där man kunde jämföra bilder som tagits av samma motiv fast med olika kameror där dessa bilder kunde jämföras med varandra och där någon jämförde typ en 5D MK III med en kompakt och där ett antal människor faktiskt tyckte kompaktbilden var bättre eftersom bilden från systemkameran upplevdes som "mer oskarp".

Det finns ju många sådana trådar historiskt på FS där folk som kommit från "kompaktkameror" och gått till systemkameror blivit väldigt besvikna på bildkvaliteten för att de inte har haft koll på skärpedjupet. jag kommer ihåg en kille som kommit hem från en resa till Grekland och var väldigt besviken på att hans nya fina dyra DSLR visat sig ge skitbilder. I det fallet kan det ju också ha varit så att kameran faktiskt varit uselt kalibrerad.

Senast ändrad:
Jag kommenterar och citerar "mig själv:

"Är det något som varit märkligt med mobilerna i sig hittills så är är det ju att även den sketnaste smartphone (förutsatt att det är en Android) ju har tillgång till precis samma appar som premium telefoner - vilket i princip ger tillgång till exakt samma funktionalitet via dessa appar. I nästan alla andra sammanhang så existerar någon form av korrelation mellan vad man betalar och vad man faktiskt får rent funktionsmässig.

På mobilerna hittills har väl kamerorna varit det nästan enda som verkligen kunnat diffa samt skärmarnas kvalitet men inte ens detta gäller ju riktigt nu med tanke på hur bra skärmarna är på både A35 och A55.

Det finns dock tecken på att någon form av stratifiering är på gång och det är ju att de enklare modellerna nog inte kommer få samma AI-stöd som nu kommer i de vassaste modellerna."

Jag kan väl dock inte ens förstå hur den där skillnaden i differentiering skulle se ut idag när det gäller AI när det nu finns applikationer som Google Lens, både för Android-telefoner och Windows PC via vanliga Google-gränssnittet som ju bara fått en liten oansenlig ikon till. Den app som finns till telefonerna är ju bara helt otrolig och mycket efffektivare att använda än PC-varianten, så där har man lite att jobba på :) fortfarande.

Använder den nu som hjälp när jag metadata-sätter mina bilder i mitt bildarkiv och den är ju helt fantastisk. Om man har någon gammal resebild som man inte alls vet var den är tagen och detta exempel är på riktigt. Bilden är från Tel Aviv men jag visste på riktigt inte vad den föreställde förrän jag kollat med Google Lens:

1731712807553.png

Det här är ju helt fantastiskt inte bara när det gäller bilder utan även när det gäller exv. skrift som finns på bilderna på främmande språk. Jag har använt den för att exv. se vad det stod på soldatgravarna och krigsmonument på begravningsplatsen i Kiryat Anavim utanför Jeusalem och på dari/persiska från Afghanistan och arabiska på andra bilder från Mellan-Östern och Nord-Afrika.

När jag kollade på bilder jag tog från en fiskmarknad i Malaga i våras så slog jag en båge rund ett gäng upplagda fiskar och då svarade appen att det var "Sea-Bream". En bild jag tog av en sällsynt vacker häst här på Baldersgården på Rindö fick jag reda på föreställde en en Haflinger-häst som härstammar från Sydtyrolen i Italien och har fått namnet från byn Haflingen - man får upp både bilder och Wiki-text blixtsnabbt.

En annan användbar funktion är ju att jag kan kolla källan för min egen bild om jag nu vill det och då kommer både jag och andra att kunna hitta till mina idag över 40 bildberättelser jag har på Fotosidans Blog och det är ju ett väldigt bra komplement till de som hittar dit genom all den metadata som finns på mina bilder.

Man kan dessutom hitta de som "lånat bilderna" till andra sammanhang än mina egna om man nu tycker det är kul eller vill göra sig upprörd på den som snott ens bilder som yrkesfotograf

1731714280281.png

1731714492417.png

Samtliga dessa fem bilder har jag tagit och de är upplåtna med BY-SA - man ska alltså uppge vem som tagit bilden och den ska delas på med samma villkor som man själv delat dem med. Nu har ju inte jag något principiellt emot att dessa bilder sprids så det är OK men för er som inte tycker det så kan ju detta vara ett användbart verktyg.

I huvudsak så är jag Ok med att jag hjälper Google med att lära deras algoritmer när jag använder deras tjänst för det är ju i mina ögon Win-Win men det finns nog väldigt mycket mer att gå igång för för en del kring en del av de verktyg som nu släppts lös i Capture One 16.5 som kom för några veckor sedan.

Den funktion ni ska kolla efter här heter Match Look. Här räcker det inte med att man snor en eller ett antal bilder av en fotograf för här kan man sno looken av självaste Ansel Adams med så liten insats som en "drag and drop" av en "master-bild" som man sedan kan överföra denna look till valfritt antal bilder på nolltid. Jag gissar att detta kommer göra yrkesfotografer mycket mer upprörda eftersom man i princip snor det som är unikt med en fotografs bilder och uttryck - ja det gränsar till att man gör ett personligt övergrepp.

Hur som helst så är Google Lens en fullständigt formidabel AI app idag redan som redan ändrat helt på hur jag jobbar med bildmetadata och mina historiska bilder. Till och med en så billig telefon som en A35 är tillsammans med AI-appar som Google Lens en rent formidabel kombo.

Senast ändrad:
Jag orkade inte läsa hela nu Sten-Å. Det som skiljer mer än kameran är skärmens storlek, upplösning och färger, samt mängden minne och sprutten i processorn.

Men, ja Appar och operativsystem kan vara lika. En iPhone 4 kan köra senaste operativet och senaste apparna än idag. Om de får plats att ladda in.

Inte heller skärmens storlek idag när det gäller en del Android-telefoner i alla fall. Arbetsminne ja men det begränsar inte mig att det är 6 Gb i en A35 i förhållande till en A55 exv. Som har 8. Jag gillade skärmen på A35 bättre än den på dyrare A55 eller våra 2-3 år äldre telefoner så skärmen är OK ser inget jag stör mig på där -tvärtom. Hittills har jag inte heller upplevt att den segat men den är säkert långsammare än premium telefoner - och det är helt OK för något måste man väl ändå få med premiumköp.. Däremot har jag haft problem med lagring i min platta. Jag tyckte t.o.m att den var snygg innan jag monterade den i sitt fodral.

Som sagt funktionaliteten är ju med appar som Google Lens är ju rent förbluffande och kameran med min nya horisontindikator jag saknat förr är även den förvånane bra. Det enda klart negativa har väl varit kring video och det har jag inte ens hunnit testa ordentligt men för oss äldre som historiskt sett så mycket taskig videokvalitet, kommer säkert äveen det vara ok.

Det där tror jag är vanligt förekommande när det gäller rent dokumentära bilder. Jag kommer ihåg en diskussion för rätt längesedan på en site som då var rätt populär och där man kunde jämföra bilder som tagits av samma motiv fast med olika kameror där dessa bilder kunde jämföras med varandra och där någon jämförde typ en 5D MK III med en kompakt och där ett antal människor faktiskt tyckte kompaktbilden var bättre eftersom bilden från systemkameran upplevdes som "mer oskarp".

Det finns ju många sådana trådar historiskt på FS där folk som kommit från "kompaktkameror" och gått till systemkameror blivit väldigt besvikna på bildkvaliteten för att de inte har haft koll på skärpedjupet. jag kommer ihåg en kille som kommit hem från en resa till Grekland och var väldigt besviken på att hans nya fina dyra DSLR visat sig ge skitbilder. I det fallet kan det ju också ha varit så att kameran faktiskt varit uselt kalibrerad.
Precis, för mig blev allt mer ologiskt att släpa omkring på ett bojsänke som ständigt kräver nedbländning medan exempelvis en nätt MFT på full glugg ger en i mitt tycke en bättre avbildning av det jag ser eller vill åstadkomma. Exempelvis barn sitter sällan (eller aldrig) stilla.
Kort skärpedjup och ”creamy bokeh” är ett mode och kommer när det lagt sig, som allt annat, bara lämna ett i bilden inbäddat avtryck (jämför daguerreotype eller 135 film som båda osvikligt avslöjar ungefärligen när bilden togs) som underlättar dateringen av bilderna för de efterlevande… ;-) När det gäller upplevd skärpa tror jag kort skärpedjup kan stärka en illusion av verklig skärpa då så mkt av motivet annars är i oskärpa.

Jag orkade inte läsa hela nu Sten-Å. Det som skiljer mer än kameran är skärmens storlek, upplösning och färger, samt mängden minne och sprutten i processorn.

Men, ja Appar och operativsystem kan vara lika. En iPhone 4 kan köra senaste operativet och senaste apparna än idag. Om de får plats att ladda in.
Samsung skickar bara med sin bästa kamera app med sina S-telefoner. Den heter expert RAW och är riktigt bra för s21-s23 serien. Rent handhavandemässigt är den också bra till s24-serien, men där spottar den ur sig kassa RAW-filer. Huruvida dom egentligen är bra vet jag inte eftersom jag inte kan öppna dom i något av dom 5 bildbehandlingsprogram som jag har på min dator. Jag kan bara behandla dom på telefonen vilket inte är något jag är intresserad av.

Inte heller skärmens storlek idag när det gäller en del Android-telefoner i alla fall. Arbetsminne ja men det begränsar inte mig att det är 6 Gb i en A35 i förhållande till en A55 exv. Som har 8. Jag gillade skärmen på A35 bättre än den på dyrare A55 eller våra 2-3 år äldre telefoner så skärmen är OK ser inget jag stör mig på där -tvärtom. Hittills har jag inte heller upplevt att den segat men den är säkert långsammare än premium telefoner - och det är helt OK för något måste man väl ändå få med premiumköp.. Däremot har jag haft problem med lagring i min platta. Jag tyckte t.o.m att den var snygg innan jag monterade den i sitt fodral.

Som sagt funktionaliteten är ju med appar som Google Lens är ju rent förbluffande och kameran med min nya horisontindikator jag saknat förr är även den förvånane bra. Det enda klart negativa har väl varit kring video och det har jag inte ens hunnit testa ordentligt men för oss äldre som historiskt sett så mycket taskig videokvalitet, kommer säkert äveen det vara ok.
Skärmens ljusstyrka skiljer sig mycket mellan A och S, så där kan skillnaden vara att du har problem redan i mellanöstern medans jag klarar mig uppe i snöklädda alper.

Jo, men det är många saker som en mobil kan som den inte kan.

Mobilerna har små snabba sensorer och kraftfulla processor. Så dom kan bryta ner en 1/10s exponering till 10st 1/100s exponeringar och sedan slå ihop dom till en exponering.

Är det bäckmörkt ute och inget rör sig kan jag fotografera handhållet med upp till 5s slutartid med min mobil. I samma ljusförhållanden klarar jag inte att ta den bilden handhållet med min Nikon Z6 med ett f1.8-objektiv som är en av dom bästa ISO-kamerorna.

Nja....RX100 har ett autoplus läge och om man väljer bort blixt, så börjar den långsamt ta flera bilder som läggs ihop, bilden blir något lite sämre än med blixt, ett läge om man inte vill störa omgivningen med blixtljus. Men inte provat i beckmörker där motiv inte är synligt.

Nja....RX100 har ett autoplus läge och om man väljer bort blixt, så börjar den långsamt ta flera bilder som läggs ihop, bilden blir något lite sämre än med blixt, ett läge om man inte vill störa omgivningen med blixtljus. Men inte provat i beckmörker där motiv inte är synligt.
Som du säger långsamt. Mobilerna gör det snabbt.

Som du säger långsamt. Mobilerna gör det snabbt.

Ja nu är min RX100 från 2012, första modellen som kom, nyare är troligen betydligt snabbare och bättre blev objektiven också.

S24 får siffran 100 i lågljus belysning hos DX0, Iphone 15 samma årsmodell får där 112 tror det stod att det var 100 lux i testet. Pro modellerna får bättre värden dom är ju dyrare också.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar