Annons

Extremt bra kamera på dagens mobiler! Varför går det inte att bygga en kompaktkamera.....??

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har precis köpt en ny mobil Samsung A35 och kameran är ju på det hela taget rätt förvånande bra. Valde mellan A55 och A35 men valde den senare då jag hade svårt att se några avgörande fördelar med A55. Video tar jag sällan så de mindre översvallande videorecensionerna påverkade inte mitt val.

Huvudkameran är på 50 MP men default binnas den till 12,5 MP så det kan väl förklara att även nattbilder blir bättre än jag förväntat mig.

Min fru har en A53 som hon är väldigt nöjd med men när jag jämför min A35 med hennes så är det några saker som klart sticker ut:

- Först slås jag av att min "sökare" / skärm ger både en så klart ljusare och mer detaljerad bild än hennes gör. Det är förvånande för den är bara två år äldre än min. A35 är helt enkelt överraskande bra i dåligt ljus. Både äldre mobiler och inte minst systemkameror hade länge problem med brusiga EVF-sökarbilder i mörker men så är det inte längre ens med billigare modeller.
- Dessutom har min display en horisontindikator som saknas i hennes.

På 70- och 80-talen reste jag på många och långa resor främst i Asien, Mellan-Östern och Afrika och då hade jag en med dagens mått mätt (alla jämförelser) rätt begränsad utrustning i form av en Pentax ME med ett 40mm/2,8 Pentax SMC-M och ett 100mm/2,8 Pentax SMC-M även om många andra var än mer begränsade än så med sina 50mm kitobjektiv som oftast var standard på den tiden.

Jag kan ju bara säga att även dagens billiga telefoner som A35 och även de som är ett par tusen under den skulle åka cirklar kring min gamla analoga utrustning med dess usla fokushjälpmedel i form av snittbilder och mikroprisman. MEN, det finns ett undantag i det omdömet och det är att mobilskärmar i princip utan undantag är hopplösa i solrika sammanhang och sol det var det gott om både i Asien och Mellan-Östern inte minst.

Jag råkade ha ett tillgodokvitto på 1500:- sedan jag lade om våra abonnemang i somras då jag fick ett bra erbjudande. Så jag betalade 2800, det var allt. Jag vill inte ha dyra mobiler för jag skulle bli skitförbannad på mig själv om jag drällde bort en mobil för 15-20 000 spänn och jag ser faktiskt inga avgörande begränsningar med exv. en A55 eller en A35 idag, som jag använder den.

Jag är faktiskt uppriktigt förvånad för skälet till att jag ville ha en ny mobil var faktiskt att jag ville ha en ännu bättre kamera än den jag har i min gamla A42. Jag väntade mig inte att jag skulle finna det idag i skikted under A40-A50. Mycket billigare blir det ju faktiskt inte.

Senast ändrad:
Skillnaden mellan A35 och A55 är väl mest storleken, så det är väl en smaksak. Mina ungar har sådana också och kamerorna i den är helt ok, dom är dock något långsammare än S24. Det jag tycker sämst om på min S24 är att den är så liten, det stör mig faktiskt mer än att den har kasst RAW-format. På den tiden Samsung var på topp när det gäller mobilkameror så hade jag deras Note-varianter.
Men A35 har helt säkert bättre kameror än vad en 4-5år gammal toppmobil hade, utveckling går snabbt på mobilsidan.

Vet inte om A35 har så mycket mindre ljusstyrka i sin skärm än min, men min har fungerat uppe i snöklädda alper och ljusare än så får du leta efter. Har haft min Z50 med mig upp i snöklädda alper och då blir ofta dess minsta slutartid på 1/4000s ett problem, måste ner till f11 ibland. Med Z6 som har 1/8000s kommer jag ofta undan med f4.
Min S24 har fungerat hjälpligt under dom förhållandena, visst det blir inte perfekt men det är inga problem att se vad jag fotograferar och som sagt fotograferar jag RAW, så vitbalans och vissa exponeringskorrekturer kan jag fixa i efterbehandlingen för så bra ser jag inte på skärmen i det ljuset att jag kan fixa det vid fotograferingstillfället.

Skillnaden mellan A35 och A55 är väl mest storleken, så det är väl en smaksak. Mina ungar har sådana också och kamerorna i den är helt ok, dom är dock något långsammare än S24. Det jag tycker sämst om på min S24 är att den är så liten, det stör mig faktiskt mer än att den har kasst RAW-format. På den tiden Samsung var på topp när det gäller mobilkameror så hade jag deras Note-varianter.
Men A35 har helt säkert bättre kameror än vad en 4-5år gammal toppmobil hade, utveckling går snabbt på mobilsidan.

Vet inte om A35 har så mycket mindre ljusstyrka i sin skärm än min, men min har fungerat uppe i snöklädda alper och ljusare än så får du leta efter. Har haft min Z50 med mig upp i snöklädda alper och då blir ofta dess minsta slutartid på 1/4000s ett problem, måste ner till f11 ibland. Med Z6 som har 1/8000s kommer jag ofta undan med f4.
Min S24 har fungerat hjälpligt under dom förhållandena, visst det blir inte perfekt men det är inga problem att se vad jag fotograferar och som sagt fotograferar jag RAW, så vitbalans och vissa exponeringskorrekturer kan jag fixa i efterbehandlingen för så bra ser jag inte på skärmen i det ljuset att jag kan fixa det vid fotograferingstillfället.

Ja, jag har ju aldrig gillat mobilskärmar (utan undantag) i solljus. Stör mig svårt på allt jag någonsin sett både nu och tidigare. Därför har enbart telefon gått bort exv. på resor. Men det jag gjorde sist var att jag inte tog med någar zoomar utan bara mitt pyttelilla Sony Zeiss 35 och ett Sony Zeiss 55. Det var jättekul med lite back to basics. Annars har jag ju länge haft mitt Sony G 24-105 och mitt gamla Sony 70-200. med de senare har jag i princip aldrig känt att jag saknat något och varit - oklädd. Många naturfotografer har jag också förstått att de ofta har med sig så de täcker 24mm till 200mm förutsatt att man inte ska jaga fågel eller åka på safari, för då måste man ha tyngre grejor också.

För mig är det inte så viktigt att mobilen är blixtsnabb men visst om man mobilspelar så är det säkert av stor betydelse men jag spelar aldrig.

Är det något som varit märkligt med mobilerna i sig hittills så är är det ju att även den sketnaste smartphone (förutsatt att det är en Android) ju har tillgång till precis samma appar som premium telefoner - vilket i princip ger tillgång till exakt samma funktionalitet via dessa appar. I nästan alla andra sammanhang så existerar någon form av korrelation mellan vad man betalar och vad man faktiskt får rent funktionsmässig.

På mobilerna hittills har väl kamerorna varit det nästan enda som verkligen kunnat diffa samt skärmarnas kvalitet men inte ens detta gäller ju riktigt nu med tanke på hur bra skärmarna är på både A35 och A55.

Det finns dock tecken på att någon form av stratifiering är på gång och det är ju att de enklare modellerna nog inte kommer få samma AI-stöd som nu kommer i de vassaste modellerna.

Kollar jag på mina RAW-konverterare som DXO Photolab så är ju den sedan länge fragmenterad i Essential och Elite där bara den senare har den vassaste brusreduceringen t.ex. Dessutom får man heller inte samtliga funktioner utan att köpa både Filmpack (Photolab med allt har stöd för tre olika varianter av kontrastverktyg) och ViewPoint (för perspektiv korrigeringar m.m.). Utan filmpack får man inget Luma-mask verktyg.

Capture One finns i en simpel gratisversion ("Express"), Capture One "Pro" är för de flesta utan specifika arbetsflödesbehov. All in One innehåller bl.a. Mobil-variant också. Studio är en variant optimerad för studiofotografer och sedan finns dessutom en variant för de som har behov av särskilt effektiva arbetsflödesfunktioner där man kan dela bilder och dialog med sina kunder.

I många kameragenerationer har det heller inte varit så stor skillnad i vad man kan åstadkomma med en simplare instegsmodell som med en entusist eller proffsmodell. Tidigare under APS-C -perioden så fanns inte sällan samma sensor i både instegs- och entusiast-modellerna. Idag är de skillnaderna mer markanta. Förr var det mest definierande att de dyrare modellerna hade högre seriebildtagningsfrekvens.

Det enda jag skulle verkligen vilja ha vore ett allmänt accepterat RAW-format i mobilerna som skulle kunna funka i alla RAW-konverterare men det funkar ju inte i Photolab för den öppnar bara de filer vars RAW den har profiler för och det diskvalificerar ofta DNG som RAW-format.

Jo, man behövde inte vara Einstein för att förstå vilka problem det skulle bli med DNG när man läste igenom utkastet till det formatet. Adobe hade dock en stor marknadsföringstrumma som trollförde många.

Har du expert RAW till din A35? Jag trodde den appen bara var till S-serien.

Klart att du känner till S24+ eller hur, större skärm och samtidigt ännu bättre batteritid, har själv funderat på den, jag med lite stela fingrar önskar mig också större bokstäver när tangentbordet dyker upp, trycker ofta fel med mina fingrar och när jag håller i telefonen så kommer jag inte åt " a" utan slår in s, bara att flytta näven en aning och börja om. Annars är min S20 väldigt lätt och smidig 168 gram, köpte till plånboks fodralet men magneten var så dålig så mobilen låg inte still, så nu har jag bara själva botten plattan på telefonen som ger ett lite extra fallskydd, dessa plånboks tillbehör höjer också vikten, och jag vill inte eller ha visakort och grejer ihop med telefonen.

Jag har precis köpt en ny mobil Samsung A35 och kameran är ju på det hela taget rätt förvånande bra. Valde mellan A55 och A35 men valde den senare då jag hade svårt att se några avgörande fördelar med A55. Video tar jag sällan så de mindre översvallande videorecensionerna påverkade inte mitt val.

Huvudkameran är på 50 MP men default binnas den till 12,5 MP så det kan väl förklara att även nattbilder blir bättre än jag förväntat mig.

Min fru har en A53 som hon är väldigt nöjd med men när jag jämför min A35 med hennes så är det några saker som klart sticker ut:

- Först slås jag av att min "sökare" / skärm ger både en så klart ljusare och mer detaljerad bild än hennes gör. Det är förvånande för den är bara två år äldre än min. A35 är helt enkelt överraskande bra i dåligt ljus. Både äldre mobiler och inte minst systemkameror hade länge problem med brusiga EVF-sökarbilder i mörker men så är det inte längre ens med billigare modeller.
- Dessutom har min display en horisontindikator som saknas i hennes.

På 70- och 80-talen reste jag på många och långa resor främst i Asien, Mellan-Östern och Afrika och då hade jag en med dagens mått mätt (alla jämförelser) rätt begränsad utrustning i form av en Pentax ME med ett 40mm/2,8 Pentax SMC-M och ett 100mm/2,8 Pentax SMC-M även om många andra var än mer begränsade än så med sina 50mm kitobjektiv som oftast var standard på den tiden.

Jag kan ju bara säga att även dagens billiga telefoner som A35 och även de som är ett par tusen under den skulle åka cirklar kring min gamla analoga utrustning med dess usla fokushjälpmedel i form av snittbilder och mikroprisman. MEN, det finns ett undantag i det omdömet och det är att mobilskärmar i princip utan undantag är hopplösa i solrika sammanhang och sol det var det gott om både i Asien och Mellan-Östern inte minst.

Jag råkade ha ett tillgodokvitto på 1500:- sedan jag lade om våra abonnemang i somras då jag fick ett bra erbjudande. Så jag betalade 2800, det var allt. Jag vill inte ha dyra mobiler för jag skulle bli skitförbannad på mig själv om jag drällde bort en mobil för 15-20 000 spänn och jag ser faktiskt inga avgörande begränsningar med exv. en A55 eller en A35 idag, som jag använder den.

Jag är faktiskt uppriktigt förvånad för skälet till att jag ville ha en ny mobil var faktiskt att jag ville ha en ännu bättre kamera än den jag har i min gamla A42. Jag väntade mig inte att jag skulle finna det idag i skikted under A40-A50. Mycket billigare blir det ju faktiskt inte.

Jag fick besök av en Gråspett hemmavid, lyckades ta några bilder med mobilen en Samsung S20, gråspetten är snarlik Gröngölingen men svagare i det gröna, men S20 förstärkte gråspettens färger så det bidde en Gröngöling.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar