Annons

EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)
Robin Gyllander skrev:
450D skulle ju ha 0,87X i sökaren vad innebär det?
Sökarförstoringen anger förhållandet mellan bildens i sökaren storlek och "bilden" i verkligheten med ett 50mm-objektiv monterat på kameran.

I 450D-fallet blir alltså bilden i sökaren 0.87 gånger så stor (dvs mindre) än vad man ser om man tar bort kameran från ögat och tittar direkt.

Den uppmärksamme noterar förstås att ovanstående definition av sökarförstoring är lite fuskig när det gäller våra vanligaste digitala ESR:er eftersom ett normalobjektiv på en sådan inte är 50mm, utan snarare cirka 30mm.
 
PMD skrev:
Den uppmärksamme noterar förstås att ovanstående definition av sökarförstoring är lite fuskig när det gäller våra vanligaste digitala ESR:er eftersom ett normalobjektiv på en sådan inte är 50mm, utan snarare cirka 30mm.
Ja, men det går utmärkt att med siffror jämföra sökarstorleken på ett hum även mellan sensorformaten om man delar med 1,6 för Canons APS-C-kameror och 1,5 för Nikons dito. 0,87x förstoring är en förbättring mot 400D:s 0,8x förstoring (förutsatt att båda visar 95%).
 
Visst. Om man jämför "crop"-kameror är det inget problem, men man ska inte tro att en EOS 400D har "bättre" eller större sökare än en EOS 5D bara för att den förra har specifikationen 0.8X förstoring i sökaren medan den senare har 0.71X. T.ex.
 
PMD skrev:
Visst. Om man jämför "crop"-kameror är det inget problem, men man ska inte tro att en EOS 400D har "bättre" eller större sökare än en EOS 5D bara för att den förra har specifikationen 0.8X förstoring i sökaren medan den senare har 0.71X. T.ex.
Nä, men det var precis det jag menade. Man kan göra ett "jämförelsetal":

5D: 0,96*0,71/1,0 = 0,682
400D : 0,95*0,8/1,6 = 0,475

Detta visar på ett ungefär hur breda och höga sökarna är i jämförelse.
 
hmm

Det är lustigt att Canon vågar släppa en ny kamera utan vädertätning ;)

Riktig vädertätning då, inte delvis som 40D
 
Här en jämförelse av sökarstorlekarna på Canons kameror.
450D:s är större än 400D, men fortfarande mindre än 40D.
 

Bilagor

  • sökare.jpg
    sökare.jpg
    29 KB · Visningar: 1,228
Re: hmm

Yupiteru skrev:
Det är lustigt att Canon vågar släppa en ny kamera utan vädertätning ;)

Riktig vädertätning då, inte delvis som 40D
Så länge kamerorna säljer bra kommer de nog fortsätta våga. Men visst, om K200D (enda kameran i denna prisklass med vädertätning) kommer ta mycket marknadsandelar så kommer nog Canon ändra sig.
 
Vädertätning

Denna tråd handlar väl om 450D. Att den inte har vädertätning kan väl knappast vara överraskande eller konstigt. Det handlar trots allt om Canons billigast instegsmodell. Den kan ju omöjligt få alla finesser.
 
Re: Vädertätning

AFJ skrev:
Denna tråd handlar väl om 450D. Att den inte har vädertätning kan väl knappast vara överraskande eller konstigt. Det handlar trots allt om Canons billigast instegsmodell. Den kan ju omöjligt få alla finesser.

Nä, just för att det är en - Canon

K200D är Pentax billigaste integsmnodell... Och den har som sagt vädertätning
 
Re: Re: Vädertätning

Yupiteru skrev:
Nä, just för att det är en - Canon

K200D är Pentax billigaste integsmnodell... Och den har som sagt vädertätning

Björn,

Utmärkt att Pentax har vädertätning.

För alla som följt Canons modellutbud är det dock knappast konstigt att 450D saknar detta.

Nåväl, låt oss hålla oss till ämnet, jag vill citera forumreglerna.


Vill ni diskutera ett märkes förträfflighet över ett annat, använd forumet "vs". Det är ej tillåtet att framhäva ett annat märke i Teknikfrågor per tillverkare-forumen, hur skämtsamt det än kan tyckas vara. De forumen är till för de som har respektive märke, vänligen respektera detta.


Mvh
Anders
 
Senast ändrad:
Hade Canon varit ensamt i universum hade den inskränkningen varit relevant. Och onödig.

I just fallet ovan, där det i ett inlägg anses orimligt att ha vädertätning på en instegskamera, är det alldeles självklart att påpeka att det finns instegsmodeller som är vädertätade, även om de är av ett annat fabrikat.

Så länge det stannar vid det, förstås. Om det ska diskuteras vilket som är bäst ska det naturligtvis till ett annat forum.

Däremot begriper jag inte vad det är som är så speciellt med vädertätning på en kamera som 450D? Vad ska man med det till? Ja, jo, om man ska stå ute i regnet och fotografera, förstås. Men varför? Jag har haft Canon sedan 1975 och hittills inte funnit att jag har haft någon större längtan att stå i takdroppet och ta bilder. Visst har kamerorna blivit fuktiga ibland, men detta har inte på något vis påverkat funktionen. Den enda gången det gick åt h-e var när min EOS 10s råkade bada i läsk (en flaska gick sönder i samma väska som kameran låg i), något som kanske rentav hade tagit livet av en 1D Mark III också. Jag vet inte riktigt hur dyksäkra de är, men det är ju stor skillnad på att ligga i sörjan i två timmar eller få lite skvätt eller ett snabbdopp i en bäck.
 
apersson850 skrev:
Hade Canon varit ensamt i universum hade den inskränkningen varit relevant. Och onödig.
Om du med "inskränkningen" menar det jag skrev ovan så är det ett direkt citat från reglerna för detta forum.

I just fallet ovan, där det i ett inlägg anses orimligt att ha vädertätning på en instegskamera, är det alldeles självklart att påpeka att det finns instegsmodeller som är vädertätade, även om de är av ett annat fabrikat.
Jag kan inte se att någon ansett det orimligt med vädertätning på en instegskamera rent generellt. Min kommentar gällde Canon. Visst kunde man rent hypotetiskt slängt in vädertätning typ 40D även i 450D men det hade varit mycket oväntat.

Så länge det stannar vid det, förstås. Om det ska diskuteras vilket som är bäst ska det naturligtvis till ett annat forum.

Björns första inlägg ironiserade över att Canon "vågade" släppa en kamera utan vädertätning. Jag svarade att det inte var konstigt eller förvånande att 450D inte har detta.

Sedan följde inlägg som jag uppfattade som att tråden var på väg att bli just en vs-tråd. Därför citerade jag forumregleran. Jag ber om ursäkt för om det uppfattades som för stingsligt.

Däremot begriper jag inte vad det är som är så speciellt med vädertätning på en kamera som 450D? Vad ska man med det till? Ja, jo, om man ska stå ute i regnet och fotografera, förstås. Men varför?

Jag håller med. Jag tror inte att vädertätning är något stort argument för köpare av den här typen av kameror. Canon tycks dela den synen medans Pentax ser det annorlunda. Inte mer med det.

Mvh
Anders
 
hm

Jag tror inte att vädertätning är något stort argument för köpare av den här typen av kameror. Canon tycks dela den synen medans Pentax ser det annorlunda. Inte mer med det.

Eller för att vara mer korrekt: Alla aktörer på DSLR-marknade tycks inse att vädertätning kan vara praktiskt - utom Canon och Nikon då
 
Med risk för att töja på forumreglerna:

Nej, du har fel. Det är bara Pentax som tycker att vädertätning är nödvändigt i lägsta prissegmentet.

Om denna vädertätning gör någon nytta eller om det mest bara är reklam återstår att se.
 
Re: hm

Yupiteru skrev:
Eller för att vara mer korrekt: Alla aktörer på DSLR-marknade tycks inse att vädertätning kan vara praktiskt - utom Canon och Nikon då

Varför skulle det vara mer korrekt? Varför skulle inte Canon och Nikon inse det praktiska i vädertätning? Tror du Canon och Nikons tekniker är idioter? Säkerligen vet de mycket väl vilka fördelar det innebär med vädertätning. Varför skulle de annars ha valt att ha vädertätning på sina proffsmodeller?

Canon och Nikon har givietvis medvetet valt att inte ha det på alla sina hus. Min gissnig är att det är såväl kostnads- som marknadsmässiga avvägningar som ligger bakom. Kanske kommer beslutet visa sig felaktigt - vem vet - men det är säkerligen inte baserat på brist på "insikt" eller "mod" som du tycks tro.

Mvh
Anders
 
hehe jadu

Olympus då? Sony? Samsung?

ja precis - det är ett medvetet val av canikon, men kan fråga sig varför?

När det gäller bildstabiliseringen vet vi däremot varför de har den i objektiven - de tjänar för grova pengar på sitt arv från en tid då de inte hade något annat val än att ha stabiliseringen i gluggen
 
LinaRonnquist skrev:
Men Pentax satsar väl mer på vädertätningen och Canon/nikon på bildkvalitén.
eller har jag helt fel?

MVH
Lina Rönnquist
Lina,

du är väl införstådd med att pentaxfolket redan satt ett pris på ditt huvud efter inlägget du gjorde?
 
Jag bara garvar när jag läser sånt, allvarligt. Tror faktiskt alla tillverkarna satsar på bilkvalit´e. Sen är det bara så att eftersom Pentax är små så får de kämpa lite mer och ett sätt att skapa sig en nisch och värva kunder är ju att ge kunden mer eller nåt annat än de andra, och vädertätningen är väl en markant skillnad gentemot övriga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.