Hade Canon varit ensamt i universum hade den inskränkningen varit relevant. Och onödig.
I just fallet ovan, där det i ett inlägg anses orimligt att ha vädertätning på en instegskamera, är det alldeles självklart att påpeka att det finns instegsmodeller som är vädertätade, även om de är av ett annat fabrikat.
Så länge det stannar vid det, förstås. Om det ska diskuteras vilket som är bäst ska det naturligtvis till ett annat forum.
Däremot begriper jag inte vad det är som är så speciellt med vädertätning på en kamera som 450D? Vad ska man med det till? Ja, jo, om man ska stå ute i regnet och fotografera, förstås. Men varför? Jag har haft Canon sedan 1975 och hittills inte funnit att jag har haft någon större längtan att stå i takdroppet och ta bilder. Visst har kamerorna blivit fuktiga ibland, men detta har inte på något vis påverkat funktionen. Den enda gången det gick åt h-e var när min EOS 10s råkade bada i läsk (en flaska gick sönder i samma väska som kameran låg i), något som kanske rentav hade tagit livet av en 1D Mark III också. Jag vet inte riktigt hur dyksäkra de är, men det är ju stor skillnad på att ligga i sörjan i två timmar eller få lite skvätt eller ett snabbdopp i en bäck.