Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)
450 finns sedan tidigare i USA. Där heter den Rebel XSi tror jag minns inte, kolla mitt tidigare inlägg. Går för typ 5.000.- där...

Enligt en initierad källa på Canon Sverige så är 40D det självklara valet om det står medllan 450 och 40D.

Charlie. skrev:
450 finns sedan tidigare i USA. Där heter den Rebel XSi tror jag minns inte, kolla mitt tidigare inlägg. Går för typ 5.000.- där...

Enligt en initierad källa på Canon Sverige så är 40D det självklara valet om det står medllan 450 och 40D.

Det stämmer att den heter Rebel XSi i USA men jag tvivlar på att den har nått marknaden ännu.

Att 40D har bättre prestanda är väl klart, men att det är ett "självklart" val är fel tycker jag. Prioriterar man låg vikt, liten storlek och många pixlar är det 450D som gäller. Vill man ha snabbhet och vädertätning och ett större grepp är det 40D som är valet. Sedan måste man ju väga in budgeten innan man kan rekommendera något tvärsäkert.

AFJ skrev:
Det stämmer att den heter Rebel XSi i USA men jag tvivlar på att den har nått marknaden ännu.

Att 40D har bättre prestanda är väl klart, men att det är ett "självklart" val är fel tycker jag. Prioriterar man låg vikt, liten storlek och många pixlar är det 450D som gäller. Vill man ha snabbhet och vädertätning och ett större grepp är det 40D som är valet. Sedan måste man ju väga in budgeten innan man kan rekommendera något tvärsäkert.

XSI finns i alla fall tillgänglig för beställning på amazon.com...

Naturligtvis har båda kamerorna fördelar. Jag frågade min kontakt på Canon vilken jag skulle välja och hans rekommendation var 40D. Detta p g a av snabbhet, vt och just greppet. Men han var samtidigt mån om att poängtera att om man vill ha en lätt kamera att hänga runt halsen hela dan är 450 bekvämare. Jag har känt på 450 och den är större än 400 men fortfarande för liten för mina händer (obs normalstora), framför allt för stående bilder.

Charlie. skrev:
Det beror ju på vem man är, hur ekonomin ser ut och vad man ska ha kameran till. Personligen så tog valet bara några sekunder -- efter att ha hållit upp både 400D och 40D mot ögat så var det självklart att köpa 40D. Men andra personer kan säkert komma till ett helt annat beslut, på precis lika goda grunder.

noterar att vi inte fick varken ett extra inmatningshjul eller 5bps den här gången (de 2 saker jag saknar mest på min kamera). inget som gör att jag känner ett köpsug direkt. Men om någon verkligen vill skänka bort sin 350d tar jag gärna emot en ;)

PerKr skrev:
noterar att vi inte fick varken ett extra inmatningshjul eller 5bps den här gången (de 2 saker jag saknar mest på min kamera).

Något skall väl skilja xxxD husen mot xxD?

Räcker det inte med att 450D fått rätt mycket godis? 3" skärm (trodde jag inte), 14 A/D, Spotmätning mm.

/Daniel

Canon vill nog helst inte stoppa in för många finesser i sin instegskamera. De vill differentiera så att de som vill ha finesser tvingas köpa en dyrare kamera.

Konkurrensen har dock tvingat dem att förse instegskamerorna med många bra finesser. Så många och bra att jag vill påstå att de allra flesta fotografer skulle klara sig alldeles utmärkt med en EOS 450D. Ett fåtal behöver (till skillnad från "vill ha") en "bättre" kamera.

Notera hur fullständigt avskalad på finesser som EOS 300D var. Då fanns ingen konkurrens, och Canon kunde bestämma själva hur skillnaden skulle se ut mellan instegskameran och sina dyrare kamerorna.

dsa1979 skrev:
Något skall väl skilja xxxD husen mot xxD?

Räcker det inte med att 450D fått rätt mycket godis? 3" skärm (trodde jag inte), 14 A/D, Spotmätning mm.

/Daniel

visserligen, men i.o.m. att 40d nu har 6.5bps skulle man ju kunna tänka sig iaf 4bps på xxxd, men framförallt ett bakre inmatningshjul för ergonomins skull. och sen en xxxxd med samma spec som 400d. Men jag är ju iofs ändå inriktad på att nästa kamerahus är en 40d (eller dess uppföljare) nu :)

Re: hehe jadu

Yupiteru skrev:
Olympus då? Sony? Samsung?

ja precis - det är ett medvetet val av canikon, men kan fråga sig varför?

När det gäller bildstabiliseringen vet vi däremot varför de har den i objektiven - de tjänar för grova pengar på sitt arv från en tid då de inte hade något annat val än att ha stabiliseringen i gluggen

En liten (läs mindre) aktör på en i övrigt stor marknad med ett fåtal stora aktörer (Canon/Nikon) måste sticka ut på något sätt för att ta marknadsandelar. Är det då rimligt att tro att Canon/Nikon anser att de fn. inte behöver göra tilölverkningsprocessen dyrare än vad den är (dvs. bibehålla/öka marginalerna)?

En gissning är att Canon/Nikon helt enkelt vill tjäna så mycket pengar det bara går och några O-ringar mindre ökar marginalen!

(Sorry läste tråden från början tilöl slut och insåg att diskussionen vädertätning vs. andra tillverkare mycket korrekt är avslutad!)

Mvh!
// Niklas

Senast ändrad:
hailstorm skrev:
Ville bara göra eder uppmärksamma på att jag förbokat 450D...

Har också beställt en 450D +EF-S IS 18-55 med leveransdag 2008-02-18 får se om det håller, 7450kr fick jag pynta ut med, då med studentrabatt.

Inget är som väntans tider..........

Dan P skrev:
Har också beställt en 450D +EF-S IS 18-55 med leveransdag 2008-02-18 får se om det håller, 7450kr fick jag pynta ut med, då med studentrabatt.

Inget är som väntans tider..........
Vilka affärer ger studentrabbat?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar