Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)
simon.400d skrev:
Vet ngn när 450D, förväntas att börja säljas i affärer i USA? (OBS inte i sverige) Ska nu köpa denna lilla trevliga sak istället för 400D
I April ska dom börja levereras. När det gäller instegsmodellerna brukar dom också ha riktigt stora volymer redo och även i Sverige brukar det gå ganska snabbt att få fram dom.

Så min gissning är att dom börjar säljas även i Sverige i April.
 
mow skrev:
Jag har en 40d jag ska sälja och köpa objektiv och studioblixtar i stället.Så tycker ni jag ska nedgradera mig till 450d med då får jag bara detta:Canon EOS 450d,18-55 (kit),EF 50 f/8.1 och studioblixtar.Eller detta:Canon EOS 400d,BG,18-55 (kit),EF 70-200 F/4L,EF 50 f/8.1 och studioblixtar.Jag är ute efter en fin kvalité i bilderna,och de där 2mp:erna gör väl inte så mycket på samma sensor som 400d har?(400d och 450d har samma).Så är det verkligen värt att lägga 4000 extra på 450d för att få liewvive (kommer inte annvända) och de där mp:erna.Jag skriver max ut bilder i a3,och inte ens där kan det väl vara någon större skillnad i bildkvalité?Vad skulle ni gjort?(jag får trots allt ett 70-200 och ett BG om jag tar 400d)

Jag personligen skulle faktiskt överväga att skaffa 450D på grund av större sökare och spotmätning, om jag var i ditt läge.
Två extra megapixel kan dessutom vara guld värt om dina bilder ska publiceras i stort format i t ex ett magasin.
 
Du verkar kunna beställa den redan på Amazon.com. Verkar som den lanserats där tidigare? Där heter den ju Rebel XTi
 
En annan fråga...jag funderar på att uppgradera under våren. Har tittat mycket på 40D men nu blir jag osäker när 450 kommer - vad tror ni är bästa köpet?
 
Charlie. skrev:
En annan fråga...jag funderar på att uppgradera under våren. Har tittat mycket på 40D men nu blir jag osäker när 450 kommer - vad tror ni är bästa köpet?
Vad som är bästa köpet beror helt på vad du vill ha och behöver. Bildkvaliteten lär du knappast märka någon större skillnad på.

450D är lättare och mindre, vilket kan vara både bra och dåligt. Bra för att lättare kameror är bekvämare att bära runt på; dåligt för att den kan vara sämre att hantera än 40D (fast den verkar vara lite bättre än 400D/350D hanteringsmässigt).

40D har högst troligen bättre autofokus, åtminstone snabbare. 40D har snabbare serietagning (nästan det dubbla). 40D har större och ljusare sökare. 40D har det bakre inmatningshjulet.

Vad behöver du?
 
PMD skrev:
Vad som är bästa köpet beror helt på vad du vill ha och behöver. Bildkvaliteten lär du knappast märka någon större skillnad på.

450D är lättare och mindre, vilket kan vara både bra och dåligt. Bra för att lättare kameror är bekvämare att bära runt på; dåligt för att den kan vara sämre att hantera än 40D (fast den verkar vara lite bättre än 400D/350D hanteringsmässigt).

40D har högst troligen bättre autofokus, åtminstone snabbare. 40D har snabbare serietagning (nästan det dubbla). 40D har större och ljusare sökare. 40D har det bakre inmatningshjulet.

Vad behöver du?

Efter ett par år med 300D så vill jag ha en kamera som funkar fram till ett semiprofessionellt behov. Jag vill kunna göra utskrifter i hög kvalitet upp till minst A3. Jag behöver skärpa och en kamera som jag kan utvecklas med. Låg vikt är naturligtvis inte oviktigt men samtidigt tycker jag ju att 400 är för liten. Bättre med batterigrepp men fortfarande i minsta laget.

Köper man kameran i N.Y som jag tänkte göra så är prisskillnanden ett par tusen max... Frågan är bara om en ev. 50D kommer bli så oerhört mycket bättre att vänta på i så fall.
 
Det skulle förvåna mig om det kommer en EOS 50D snart. 40D har ju bara funnits på marknaden i cirka 3 månader. Det har hittills gått cirka 18 månader mellan lanseringarna i X0D-serien.
 
Robin Gyllander skrev:
Källa tack

Källan består nog i att det då är ungefär 1,5 år sedan 40D kom..... Alltså kvalificérad gissning.

Lär väl knappast ens finnas någon på Canon som med säkerhet vet vilken modell som kommer att lanseras exakt om 1 år.
 
StaffanW skrev:
Källan består nog i att det då är ungefär 1,5 år sedan 40D kom..... Alltså kvalificérad gissning.

Lär väl knappast ens finnas någon på Canon som med säkerhet vet vilken modell som kommer att lanseras exakt om 1 år.
Förlåt såg inte att det stod 2009 trodde 2008.
 
StaffanW skrev:
Källan består nog i att det då är ungefär 1,5 år sedan 40D kom..... Alltså kvalificérad gissning.

Lär väl knappast ens finnas någon på Canon som med säkerhet vet vilken modell som kommer att lanseras exakt om 1 år.

Helt riktigt! Jag jobbar på den reklambyrå som jobbar med Canon i Sverige och vi vet inte ett gram innan det släpps till pressen. Hörde om en ny EOS (450 skulle det visa sig) för nån vecka sedan men inga som helst detaljer. Det verkar konstigt om det finns någon info om 50D redan.
 
Nu ligger 450D ute med pris hos en av de största näthandlarna i Sverige.

6995:- för hus och med IS kitobj 7795:-

Lär väl inte bli dyrare sen när den finns ute i slutet av Mars / början April?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.