Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon EOS 1000D lanserad
- Trådstartare dagr
- Start datum
apersson850
Aktiv medlem
Lugna dig lite. De måste ju ha ut lite extra kosing av hetsporrarna, som bara måste köpa innan färgen torkat i broschyrerna.
StaffanW
Aktiv medlem
Här är några jämförelser med 450D.
1000D har:
- mindre sökarbild
- lägre upplösning
- 12 bitars upplösning mot 450D:s 14
- ingen spotmätning
- 2,5" skärm mot 450D:s 3"
- 3 resp 1,5 b/s (jpg resp RAW) mot 450D:s 3,5 b/s
Sen vet jag inte om nya 1000D möjligtvis har bättre brusegenskaper vid leverans av JPG tack vare "High ISO speed noise reduction". Vad det nu kan vara.
1000D har:
- mindre sökarbild
- lägre upplösning
- 12 bitars upplösning mot 450D:s 14
- ingen spotmätning
- 2,5" skärm mot 450D:s 3"
- 3 resp 1,5 b/s (jpg resp RAW) mot 450D:s 3,5 b/s
Sen vet jag inte om nya 1000D möjligtvis har bättre brusegenskaper vid leverans av JPG tack vare "High ISO speed noise reduction". Vad det nu kan vara.
tettimul
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Tyvärr får jag inte publicera länken till en artikel som jag precis skrivit om skillnaderna mot Eos 450D.
Får du chefsredaktörn på dig då?
RG
Avslutat medlemskap
Skälvdestruktiv.tettimul skrev:
tettimul skrev:
Det är fotosidans regler. Men jag har iaf provat kameran nu.
F.G. skrev:
Vad är poängen med 1000D, 450D light?
Priset. Listpriset är 1400 kr lägre.
F.G.
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Priset. Listpriset är 1400 kr lägre.
Är det inte ett tecken på desperation att spotta ur sig så många modeller av Canon? Är det inte typ 5 kameratillverkare som har liknande instegsmodeller nu på toppen av högkonjunkturen. Man funderar ju på hur detta ska se ut om 2-3 år.
Per
Aktiv medlem
F.G. skrev:
Är det inte ett tecken på desperation att spotta ur sig så många modeller av Canon? Är det inte typ 5 kameratillverkare som har liknande instegsmodeller nu på toppen av högkonjunkturen. Man funderar ju på hur detta ska se ut om 2-3 år.
Jag antar att det är det segmentet man tjänar pengar på; ingen blir rik på att utveckla och kränga proffshus och 600mm-teleobjektiv, även om highendprylarna är ett självklart dragplåster för tillverkarna.
Per
tobbenix
Aktiv medlem
Per Folkesson (Per) skrev:[/i]
Jag antar att det är det segmentet man tjänar pengar på; ingen blir rik på att utveckla och kränga proffshus och 600mm-teleobjektiv, även om highendprylarna är ett självklart dragplåster för tillverkarna.
Per
Precis. Huvudet på spiken eller vad de heter..
Per
Precis. Huvudet på spiken eller vad de heter..
F.G.
Aktiv medlem
Per skrev:
Per
Det är ju givet, men har inte mycket med min fundering att göra.
Olle
Aktiv medlem
Indirekt har nog Canon blivit rikt på just 600mm-telen och proffshus. Det är nog inte så få amatörer som valt kameramärke efter att ha sett yrkesfotografer med Canons proffshus och vita supertelen på diverse idrottstävlingar.Per skrev:
Per
Olle
janolof
Aktiv medlem
Och just därför behöver även Canon en sådan, så att inte fler lockas till andra system för att de har billiga instegskameror.F.G. skrev:
F.G.
Aktiv medlem
janolof skrev:
Och just därför behöver även Canon en sådan, så att inte fler lockas till andra system för att de har billiga instegskameror.
Jo, det är ju klart som korvspad. Frågan är hur mycket dom tjänar om listpriset är 1400 SEK mindre än 450D, som är en instegskamera den också plus att 350D och 400D finns kvar i butikerna(?). Sänker dom marginalerna för att hänga med i kriget? Därav funderingen på desperation hos Canon och vad det leder till om 2-3 år när konjunkturen är i botten.
Men jag köper gärna en billig 400D eller annan instegskamera om min 350D skulle gå sönder. Jag kommer nog alltid ha en lätt och billig instegskamera som andrahus.
Senast ändrad:
janolof
Aktiv medlem
Just det! För att tjäna pengar på annat sedan; objektiv, blixtar, ny bättre kamera, etc...F.G. skrev:
Sänker dom marginalerna för att hänga med i kriget?
RG
Avslutat medlemskap
Japp sammaLeonard91 skrev:
Har 1000D samma LiveView som 450D, konstrast-någonting ? Eller har Canon uppdaterat den så att den ska fungerar lika bra som i Sony's nya kameror? (har ingen erfarenhet av någon av dem, men undrar)
Men vilket af system som är bäst är subjektivt.