Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1000D lanserad

Produkter
(logga in för att koppla)
F.G. skrev:
Är det inte ett tecken på desperation att spotta ur sig så många modeller av Canon? Är det inte typ 5 kameratillverkare som har liknande instegsmodeller nu på toppen av högkonjunkturen. Man funderar ju på hur detta ska se ut om 2-3 år.

Idag finns det väl hundratals tillverkare som smäller ihop kanske inte systemkameror men andra kameror och annan elektronik och det mesta är väl ungefär likadant egentligen. Många många företag vill ha dina pengar.
Canon kanske inte tjänar så många hundralappar på varje kamera men det är en jä..a massa kameror dom skeppar iväg från fabrikerna
 
F.G. skrev:
Jag förstör tråden lite till :)
När kommer första digitala systemkameran utan sökare och spegelreflex? Måste ju bli ännu billigare instegskamera.
Om jag skulle göra systemkameran billigare skulle jag ta bort den mekaniska slutaren och bara köra live-view ála point-n-shoot.
Naturligtvis ska möjligheten att byta objektiv och använda extern blixt finnas kvar. Det blir ju inte en bra systemkamera, men en flexibel, billig, instegskamera.
 
Åtminstone dages CMOS-sensor i en Canon EOS fungerar inte bra med enbart elektronisk slutare. Det kanske kommer, men än så länge behövs mekaniken.

Dessutom är det ju just spegelreflexprincipen som är den stora finessen, när man gör en kamera med utbytbara objektiv. Då kan man titta i sökaren och se hur det verkligen kommer att se ut. Att stå med en kamera med optik från EF(-S) serierna hållen på raka armar för att kunna titta på displayen när man ska ta bilder, det tror inte jag på.
 
apersson850 skrev:

Dessutom är det ju just spegelreflexprincipen som är den stora finessen, när man gör en kamera med utbytbara objektiv. Då kan man titta i sökaren och se hur det verkligen kommer att se ut. Att stå med en kamera med optik från EF(-S) serierna hållen på raka armar för att kunna titta på displayen när man ska ta bilder, det tror inte jag på.

Så du tror inte på min idé om hur en spegelhuslös kamera skulle kunna se ut (4000D till vänster med 3,2" display jämförd med 400D till höger).

Själv skulle jag kunna tänka mig en liknande som 2:a kamera. Om sen Canon kunde göra några slimmade fasta objektiv (likt Pentax 15mm "långa" som väger under 100g) skulle man ha en riktigt kompakt resekamera.
 

Bilagor

  • 4000d.jpg
    4000d.jpg
    55.3 KB · Visningar: 536
StaffanW skrev:
Så du tror inte på min idé om hur en spegelhuslös kamera skulle kunna se ut (4000D till vänster med 3,2" display jämförd med 400D till höger).

Själv skulle jag kunna tänka mig en liknande som 2:a kamera. Om sen Canon kunde göra några slimmade fasta objektiv (likt Pentax 15mm "långa" som väger under 100g) skulle man ha en riktigt kompakt resekamera.

Me like!

Hade troligen köpt en sådan som andrakamera ganska omgående.
 
StaffanW skrev:
Så du tror inte på min idé om hur en spegelhuslös kamera skulle kunna se ut (4000D till vänster med 3,2" display jämförd med 400D till höger).
Har kameran ingen popup blixt? Det ökar risk för röda ögon. ;-)

I övrigt håller jag med Anders att hålla en kamera med lite tyngre/längre objektiv på raka armar är ingen höjdare.

Alltså tror jag inte på din idé heller. Snarare att det kommer att släppas flera kompakter med större sensorer (a la DP1) som har funktionalitet du beskriver (liten kamera med litet objektiv) men då behöver det inte vara en systemkamera, ett objektiv räcker.
 
Jodå Staffan, visst skulle man kunna göra en kamera så. Men jag tror inte att den blir bättre än spegelreflexen.

Om du ska ha objektiv som är "pluttiga", varför har du blixtskon kvar ovanpå? Jag testade en Powershot G9 igår (det visade sig att min svåger köpt en sån, som ersättning för en havererad Sony). Den har ju ett objektiv som sticker ut en bit, men inte något som är något att hålla i. Kameran blev helt ohanterlig med extern blixt ovanpå. Det finns helt enkelt ingenting att ta i, som ger tillräcklig stabilitet.

Annars är G9 inte så långt från vad du fixat ihop på bilden. Fast G9 har en "riktig" sökare också, vilket är en förutsättning så fort tyngden ökar på kameran. Nu kunde vi ju inte testa med ett EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM, exempelvis, för det är svårt att sätta fast på den. Men 580 EX II gick ju, så det fick duga som barlast, för att se hur den blev när det hängdes på lite grejor. Att titta på displayen blev näst intill omöjligt. Sökaren fungerade hjälpligt, för då får man stöd från pannan också. Men det behövs större grepp på kameran (något som jag för övrigt tror finns som tillbehör?).

Däremot blev bilderna naturligtvis flera dimensioner bättre, med en blixt studsad i taket, istället för den inbyggda lysmasken rakt på.

Nä, ska din idé fungera krävs en riktig sökare, på bekostnad av mindre skärm. Men då faller det på att sökaren lik förbaskat inte visar exakt vad man fotograferar, vilket leder oss tillbaka till ruta ett igen. Eller till en 1000D, alternativt en G9 som den redan är idag.
 
apersson850 skrev:
Nä, ska din idé fungera krävs en riktig sökare, på bekostnad av mindre skärm. Men då faller det på att sökaren lik förbaskat inte visar exakt vad man fotograferar, vilket leder oss tillbaka till ruta ett igen. Eller till en 1000D, alternativt en G9 som den redan är idag.

varför skulle inte sökaren kunna visa exakt det man fotograferar? Det kan ju vara en evf av bättre kvalisort?

och grepp, det har man ju åtminstone i objektivet. kameran lär inte tynga ner bakänden så mycket, och då bör det "räcka längre" med att hålla i optiken.
 
Är det möjligen en kamera av typen Leica M8 ni håller på att hitta på? I så fall kan jag skvallra om att det redan är påhittat... :)

Per.
 
apersson850 skrev:
Dessutom är det ju just spegelreflexprincipen som är den stora finessen, när man gör en kamera med utbytbara objektiv. Då kan man titta i sökaren och se hur det verkligen kommer att se ut. Att stå med en kamera med optik från EF(-S) serierna hållen på raka armar för att kunna titta på displayen när man ska ta bilder, det tror inte jag på.
Nej, men man kan ha en elektronisk sökare så att man slipper spegeln.

KonicaMinolta A2 hade en riktigt bra elektronisk sökare, och det går förstås att göra ännu bättre. Att slippa spegeln är värt en del.
 
Jag vågade inte föreslå en sådan, för alla jag har tittat i har bara förtjänat epitetet "skräp".
Men finns det något vettigt att göra där, så för all del.

En Leica M8, eller liknande, har passerat förbi min inre syn under denna diskussion, men jag ville inte föreslå det heller, för jag var rädd att det skulle låsa en principdiskussion kring en viss konstruktionslösning.

Utan pop-up blixt, men ändå med inbyggd blixt (á la G9) är röda ögon inte en risk, utan ett faktum.
 
Canon visade 2005 en prototyp på en Eos-kamera med elektronisk sökare, men tiden är nog inte mogen.

Det är både ett sätt att få kameran tystare och billigare. Mekanik som spegeln och slutaren är relativt dyra saker.
 
mrelbe skrev:
Hur tänker du nu? Utan pop up-blixt är väl risken för röda ögon lika med noll?
Kameran på Staffans skiss kan mycket väl ha en vanlig blixt (inte popup), ungefär som på de flesta kompaktkameror på marknaden. Nära placering av sådana blixter till objektivet ökar risk för röda ögon. Popup-blixtar har mindre risk och externa blixtar eliminerar den nästan helt (om du inte använder tele).

Jag tror (precis som KG Stolt) att kamerorna i framtiden kommer att ha elektronisk sökare allihopa. Det gäller bara att utveckla EVF tillräckligt för den ska matcha den optiska motsvarigheten. Det kommer att revolutionera kamerornas utformning då man inte kommer att behöva ta hänsyn till spegehuset. Även objektivdesign kan påverkas då man kan sänka ner backlinsen hur nära sensorn som helst. Däremot tror jag inte att sökaren försvinner helt som på Staffans skiss.
 
timofej skrev:
Kameran på Staffans skiss kan mycket väl ha en vanlig blixt (inte popup), ungefär som på de flesta kompaktkameror på marknaden.
Jag förstod nästan att det var så du menade. För min del är alternativen ingen blixt eller endast extern blixt, jag var därför lite väl snabb med min fråga ovan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.