Annons

EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)
elbe skrev:
Den som köper en systemkamera i prosumerklassen 40D som första dslr i livet är nog sällsynt skulle jag tro och det är därför specen för 450D ser ut som den gör skulle jag oxå tro...

/Leif

Konstigt då att jag känner flera stycken...

Hmm, fyrfemman ser faktiskt riktigt trevlig ut. Gummiklätt grepp som dessutom ser avsevärt större ut än på 400D. Sen är det inte helt fel med spotmätningen heller. För mig lockar nog ändå det större antalet korsformiga AF-punkter och det bakre inmatningshjulet på 40D mer, men på pappret ser det ut som en mycket kompetent kamera, inte långt efter storebror.

Robin Gyllander skrev:
På af och liev view. Fast det kanske räcker med mjukvara för att bättra på 40d.
Live view-funktionen är väl samma (fast dpreview tycker att 450D har lite väl låg frame rate).

Det skulle inte förvånga mig ett dugg om EOS 40D automatfokuserar snabbare i live view, trots att den måste fippla med spegeln och slutaren, än vad EOS 450D gör med sin kontrast-AF. Kontrast-AF är ju notoriskt långsamt.

Har ni tänkt på att EOS 450D är mycket snyggare framifrån än vad EOS 400D/350D är? Det är nästan lite EOS-1-stuk på den övre linjen som går i en betydligt mjukare kurva än på de äldre modellerna.

Mycket viktigt detta.

Jag som såg fram emot att tanten ska få byta sin D40 mot efterföljaren till 400D när den kommer. Först blev jag glad, 12,2 MP, LiveView, CMOS osv.

Men 7700kr rek för bara huset??? 8700 med 18-55 IS??? Även om det går ner några hundringar till 8495kr i början för kitet, kanske 7990kr senare...så är det ju för dyrt!!! Man kan köpa EOS400D för 5490kr nu ju i kit? Så stor skillnad är det väl inte? Eller vad säger ni? LiveView har jag på min D300, men använder den alrig och tanten kommer aldrig använda det heller, så är det värt att ens tänka på en 450, tro?

8495kr, antingen sparar man pengar och går på EOS400D för 5490kr, det är ju 3000kr emellan, eller upp till D80 för 9595 och man får större grepp, display på toppen och 18-135mm från början...hmmm. Argument, tack!

nifo skrev:
Skulle ni gå från en Nikon D50 (med gluggar och blixt) till Canon istället? Vad sjutton händer på Nikonfronten? Heldött ju! =(

Fundersam Fredrik

?? Nikon har väl helt nyligen släppt 2 hus som fått ett fantastiskt mottagande.

Säkerligen kommer en uppdatering av D80 inom kort.

Jag tycker det är påtagligt att ALLA tillverkarna pumpar ut nya modeller i en strid ström.

mvh
Anders

hpz skrev:
Argument, tack!

Varför besviken på priset? Det är väl högst väntat, sedan kommer det att falla kontinuerligt i 18 månader tills nästa modell kommer. Precis som nu har skett med 400D.

Rent ekonomiskt är det väl perfekt att köpa en 400D nu. Min gissning är att skillnaden i bildkvalité kommer att vara liten.

MEN - om du själv har Nikon, varför köpa Canon till tanten? Måste väl vara mycket bättre att hålla sig till ett system så ni kan byta gluggar med varandra, hålla sig till samma mjukvara, etc, etc.

AFJ skrev:
?? Nikon har väl helt nyligen släppt 2 hus som fått ett fantastiskt mottagande.

Säkerligen kommer en uppdatering av D80 inom kort.

Jag tycker det är påtagligt att ALLA tillverkarna pumpar ut nya modeller i en strid ström.

mvh
Anders

Hej!

Ja...det var just detta: Vad kommer efter Nikon D80 - och när? Gillade speccarna (bl a CMOS) på den nya 450'n :)

/Fredrik

Jag tycker det är lite tråkigt med megapixelracet. 450D lär främst säljas till den stora massan som inte tänkt skriva ut förstoringar eller redigera bilderna (undantagen håller till här på Fotosidan).

De kommer antagligen endast visa bilderna på sin dator och platt-TV. De behöver alltså inte alla megapixlar, men det skulle nog inte klaga om de slapp utfrätta himlar och fick med lite detaljer i skuggorna (dvs större dynamiskt omfång).

Det skulle vara kul om Canon skulle släppa en variant av 450D med följande egenskaper.
* 16:9-sensor i 1920x1080 (ca 2 Mpixlar)
* ISO till ca 12800
* Mer än fyra gånger så hög dynamiskt omfång
* 15 bilder/s (om slutaren hinner med)
* Snabb överföring till datorn och snabb visning av bilderna om man vill stega igenom flera i snabb följd

Dessutom vore det intresant att se följande "funktioner" (i ett par av fallen så är det "icke-funktioner"):
* LED i stället för blixt (men uttag för extern blixt)
* Blinkande varning i sökaren om man håller kameran snett.
* Ingen optisk sökare
* Bildstabilisering i huset, eftersom Canon envisas med att inte uppgradera alla sina icke-IS-objektiv.

Syftet med ingen blixt och optisk sökare är att hålla nere priset och vikten (även här gäller det att de som föredrar en tung kamera oftare håller till här på Fotosidan). Det blir ofta bättre att fota med högt ISO än med inbyggd blixt.

Jag har sett många trådar av förvånade nybörjare som undrar hur man får igång displayen som sökare de senaste åren. Några skulle nog hellre vilja hålla nere priset och endast köra på LCD-sökaren nu när det börjar bli möjligt.

Jag tror vi kan vara överens om att det skulle bli en väldigt annorlunda kamera.

Vet ngn när 450D, förväntas att börja säljas i affärer i USA? (OBS inte i sverige) Ska nu köpa denna lilla trevliga sak istället för 400D

nifo skrev:
Skulle ni gå från en Nikon D50 (med gluggar och blixt) till Canon istället? Vad sjutton händer på Nikonfronten? Heldött ju! =(

Fundersam Fredrik

Vet inte hur du tänker, men det är ju så här.
Senast Canon släppte en DSLR i "instegssegmentet" var sommaren 2006, i augusti släppte Nikon sin D80, i november släppte Nikon sin D40 och i februari 07 släppte Nikon sin D40x. Hur jag än räknar så leder Nikon i lanseringar med 3-1.

Definitionen av dött halkar lite va?

Och med tanke på pixelracet... Kan inte någon som orkar räkna kolla hur hur mycket pixlar en APS-C sensor kan få in om man jämför med P&S kamerorna, där trycker de ju in 12mp på 1/2,33" ccd.
Då får vi svaret med vad Samsung kommer med om två år - blir det 45-50mp eller?

Hälsningar

Adam

Vi valde D40 till tanten då vi efter mycket testande fick den att ge bättre bilder. Men nya prylar lockar...

Jag valde D300 men hon håller sig på sitt hörn. Vi har e del gluggar till Canon så det finns material.

Men efter mycket om och men ska vi nog vänta, för det är nog föga bildkvalité skillnad mot 400D, och om något annat händer, hmmm, får man se då isf.

Angeånde du som skrev vad nikon håller på med? Hela året har väl bara handlat om Nikon känns det som??!?!? D40X, D80 under 10.000kr med 18-135 (tror jag?), lansering av D300 och D3, massa nya gluggar, och De brukar väl vänta till PMA och Photokina med sina nyheter, inte dagarna innan...det är väl Canon det varit tyst om isf?

hpz skrev:
Angeånde du som skrev vad nikon håller på med? Hela året har väl bara handlat om Nikon känns det som??!?!? D40X, D80 under 10.000kr med 18-135 (tror jag?), lansering av D300 och D3, massa nya gluggar, och De brukar väl vänta till PMA och Photokina med sina nyheter, inte dagarna innan...det är väl Canon det varit tyst om isf?

De beror nog på i vilket forum man hänger...

/Leif

nifo skrev:

Fundersam Fredrik
Ööööh, om du känner att du vuxit ur D50 så är det väl knappast en annan instegskamera du ska ha?? Det verkar ju helt vansinnigt. En vettig uppgradering är snarare att gå direkt på en D300 (eller 40D om du vill gå över till Canon).

Jag har en 40d jag ska sälja och köpa objektiv och studioblixtar i stället.Så tycker ni jag ska nedgradera mig till 450d med då får jag bara detta:Canon EOS 450d,18-55 (kit),EF 50 f/8.1 och studioblixtar.Eller detta:Canon EOS 400d,BG,18-55 (kit),EF 70-200 F/4L,EF 50 f/8.1 och studioblixtar.Jag är ute efter en fin kvalité i bilderna,och de där 2mp:erna gör väl inte så mycket på samma sensor som 400d har?(400d och 450d har samma).Så är det verkligen värt att lägga 4000 extra på 450d för att få liewvive (kommer inte annvända) och de där mp:erna.Jag skriver max ut bilder i a3,och inte ens där kan det väl vara någon större skillnad i bildkvalité?Vad skulle ni gjort?(jag får trots allt ett 70-200 och ett BG om jag tar 400d)

mow skrev:
Jag har en 40d jag ska sälja och köpa objektiv och studioblixtar i stället.Så tycker ni jag ska nedgradera mig till 450d med då får jag bara detta:Canon EOS 450d,18-55 (kit),EF 50 f/8.1 och studioblixtar.Eller detta:Canon EOS 400d,BG,18-55 (kit),EF 70-200 F/4L,EF 50 f/8.1 och studioblixtar.Jag är ute efter en fin kvalité i bilderna,och de där 2mp:erna gör väl inte så mycket på samma sensor som 400d har?(400d och 450d har samma).Så är det verkligen värt att lägga 4000 extra på 450d för att få liewvive (kommer inte annvända) och de där mp:erna.Jag skriver max ut bilder i a3,och inte ens där kan det väl vara någon större skillnad i bildkvalité?Vad skulle ni gjort?(jag får trots allt ett 70-200 och ett BG om jag tar 400d)

Tror jag inte, betydligt mer prisvärt med 400d då, skulle jag gissa :)
Iofs följer det nya kitobjektivet med 450d, och det är ju tydligen betydligt bättre än det gamla som kommer med 400d, men med tanke på mellanskillnaden i pris mellan kamerorna så kan du ju köpa 400d och komplettera med ett bra objektiv.

fridhamre skrev:
jo, men 25% skatt mot 7% gör lite skillnad med och 5100 är ju helt utan salestax skulle jag tro
Fotoutrustning är oerhört mycket billigare i USA än i Sverige. Av någon outgrundlig anledning. Troligen för att marknaden är beredd att betala.
Ta det amerikanska priset exkl.moms och lägg på dubbel svensk moms uppe på det. Då har du svenskt pris inkl.moms. Så det handlar om lite mer än bara skatten.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto