Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Rawfiler kommer.

S-raw 6400iso och detalj. sedan 6400iso RAW nersamplat till samma storlek.
Camera Raw.

s-raw
 

Bilagor

  • s-raw-6400iso.jpg
    s-raw-6400iso.jpg
    37.1 KB · Visningar: 1,249
Bra att ni är vakna, själv har jag inte ätit frukost än efter natten, ovan två bilder eller de två senare bilderna på förra sidan är nu rätt.
Det som är mest skrämmande är att jag tyckte att det var skillnad mellan bilderna!! Men till mitt försvar kan jag säga att den skärm jag har på jobbet är riktigt dålig och den är både känslig för betraktningsvinkel samt tappar ljusstyrka ovantill.

Eller så är det bara förväntningar som spelar ett spratt :).
 
Bra att ni är vakna, själv har jag inte ätit frukost än efter natten, ovan två bilder eller de två senare bilderna på förra sidan är nu rätt.

Är det någon som vill ha rawfilerna för egen utvärdering?

Skulle väldigt gärna ha en råfil på 3200 men 6400 känns inte så viktigt.
 
jag har kollat med yoursendit men det är inte som förra gången (50d 40d).
något annat förslag där man kan lägga bilder?
ps :drar till domkyrkan en stund
 
jag har kollat med yoursendit men det är inte som förra gången (50d 40d).
något annat förslag där man kan lägga bilder?
ps :drar till domkyrkan en stund


Skall du bara skicka enstaka filer vid enstaka tillfällen så finns tjänsten skickafilen.se men då måste du veta mottagarens e-post. Men den är gratis.
 
En bra site för dessa tjänster är http://drop.io
Gratistjänst, kan lagra upp till 100Mb, tidsbestämt och, om man vill, lösenordsskydda. Mycket enkel att använda.

(Eftersom det är tidsbestämt kan det ju vara bra att ange detta vid eventuell länk.)

/Arne
 
Jo, länkar har lagts upp ett par gånger här på fs.

Jag har dock inte följt diskussionerna så noga.

Mvh
Anders
 
Varför inte lägga dom som en torrent ????

Är ju ett bra system för lagligt matrial bara lite folk låter programet var igång så blir det ju bra fart på grejerna oxå *ler*

Anders
 
Vet att ja går OFF TOPIC men...

Det hade varit kul att se en jämförelse med Nikons D3/D700 mot 5DmkII vid dessa höga iso.

:)
 
Mycket intressant test Mikael!
Jag tycker att det ser ut att vara ganska liten skillnad i verklig upplösning mellan 5D och 5Dmk2. Hur stor utskrift måste man göra för att se skillnad?

Mvh Francis
 
Mycket intressant test Mikael!
Jag tycker att det ser ut att vara ganska liten skillnad i verklig upplösning mellan 5D och 5Dmk2. Hur stor utskrift måste man göra för att se skillnad?

Mvh Francis

det är svårt att säga, mer pixlar ger alltid högre upplösning om tillverkaren vet vad han gör . Men hur många fler måste till för att vi verkligen skall se en en stor skilnad.Kanske när vi har 48 miljoner pixlar och i jämförelse med 12 miljoner om bildfilerna omhändertages rätt .Storlek och betraktningsavstånd är då viktiga kriterier.
Än så länge har jag inte steppat av lycka pga ett så mycket bättre upplösningsresultat sedan jag köpte d2x för flera år sedan. När vi jämförde d3 med 1dsmk3 så ses en skilnad med bra optik och rätt omhändertagen bildfil och när bilden skrivs ut med en bra skrivare . Oftast är det så att när vi ser en bild från de flesta av "dagens kameror" så ses den som bra tills något bättre läggs brevid och i en direkt jämförelse ses som bättre . Det är därför intressant att göra blindtester, det är inte alltid att bilden som kommer från en kamera med flest pixlar som anses vara skarpast eller bäst.(omhändertagande, uppskärpning etc spelar stor roll, vissa kör jpg och låter kameran sköta det mesta, här skiljer det mellan kameror)

Jag har redan sett skilnad i upplösning till Mk2 fördel jämfört med 5d, jag har också sett att bruset är i jämförelse lika lågt, tom lägre sammantaget med upplösningen. Resultaten med Camera Raw och 5dMK2 glädjer mig mycket eftersom Camera Raw är en del i mitt arbetsflöde.
Jag återkommer med fler bildexempel när bla vädret tillåter.
Nu skall jag kolla Stefans länk.
 
Senast ändrad:
Länken Stefan gav tar upp en sak jag också har sett och det är att 5dmk2 rawfil räknas fram något ljusare än 1dsmk3 och även i mitt fall än vad 5d gör i jämförelse, det ser mer ut som om en annan kurva ligger i 5dmk2 där mellantonerna lyfts i jämförelse med 5d.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.