Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII
- Trådstartare macrobild
- Start datum
matlep
Aktiv medlem
Rawfiler kommer.
S-raw 6400iso och detalj. sedan 6400iso RAW nersamplat till samma storlek.
Camera Raw.
s-raw
Oj, känns som att detaljerna är sämre på s-raw, eller ser jag fel?
t_mauritsen
Aktiv medlem
Oj, känns som att detaljerna är sämre på s-raw, eller ser jag fel?
Borde inte det bli så när nu upplösningen är sämre? 21 mpix mot 10 mpix. Färgbruset försvann i sRAW, men det är väl relativt enkelt att bli kvitt i efterhand.
Thorsten
StefanN
Aktiv medlem
Det som är mest skrämmande är att jag tyckte att det var skillnad mellan bilderna!! Men till mitt försvar kan jag säga att den skärm jag har på jobbet är riktigt dålig och den är både känslig för betraktningsvinkel samt tappar ljusstyrka ovantill.Bra att ni är vakna, själv har jag inte ätit frukost än efter natten, ovan två bilder eller de två senare bilderna på förra sidan är nu rätt.
Eller så är det bara förväntningar som spelar ett spratt .
BugEyes
Aktiv medlem
Bra att ni är vakna, själv har jag inte ätit frukost än efter natten, ovan två bilder eller de två senare bilderna på förra sidan är nu rätt.
Är det någon som vill ha rawfilerna för egen utvärdering?
Skulle väldigt gärna ha en råfil på 3200 men 6400 känns inte så viktigt.
matlep
Aktiv medlem
jag har kollat med yoursendit men det är inte som förra gången (50d 40d).
något annat förslag där man kan lägga bilder?
ps :drar till domkyrkan en stund
Skall du bara skicka enstaka filer vid enstaka tillfällen så finns tjänsten skickafilen.se men då måste du veta mottagarens e-post. Men den är gratis.
Arne S
Aktiv medlem
En bra site för dessa tjänster är http://drop.io
Gratistjänst, kan lagra upp till 100Mb, tidsbestämt och, om man vill, lösenordsskydda. Mycket enkel att använda.
(Eftersom det är tidsbestämt kan det ju vara bra att ange detta vid eventuell länk.)
/Arne
Gratistjänst, kan lagra upp till 100Mb, tidsbestämt och, om man vill, lösenordsskydda. Mycket enkel att använda.
(Eftersom det är tidsbestämt kan det ju vara bra att ange detta vid eventuell länk.)
/Arne
apersson850
Aktiv medlem
Har ni sett alla skriverier på utländska forum om svarta fläckar till höger om högdagrar i bilder tagna med 5D Mark II?
macrobild
Avslutat medlemskap
Har ni sett alla skriverier på utländska forum om svarta fläckar till höger om högdagrar i bilder tagna med 5D Mark II?
jag har försökt få fram dessa fläckar men har ej lyckats med det ex jag har oavsett iso.
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Och 1Dsmk3 samt nikon D3x
StefanN
Aktiv medlem
Första delen av din önskan finns här, men en massa raw-filer dessutom. Dock inte testat av vår egna Risedal tyvärr: http://www.artbyphil.com/phfx/photography/2008_5DII_Review/index.htmlOch 1Dsmk3 samt nikon D3x
macrobild
Avslutat medlemskap
Mycket intressant test Mikael!
Jag tycker att det ser ut att vara ganska liten skillnad i verklig upplösning mellan 5D och 5Dmk2. Hur stor utskrift måste man göra för att se skillnad?
Mvh Francis
det är svårt att säga, mer pixlar ger alltid högre upplösning om tillverkaren vet vad han gör . Men hur många fler måste till för att vi verkligen skall se en en stor skilnad.Kanske när vi har 48 miljoner pixlar och i jämförelse med 12 miljoner om bildfilerna omhändertages rätt .Storlek och betraktningsavstånd är då viktiga kriterier.
Än så länge har jag inte steppat av lycka pga ett så mycket bättre upplösningsresultat sedan jag köpte d2x för flera år sedan. När vi jämförde d3 med 1dsmk3 så ses en skilnad med bra optik och rätt omhändertagen bildfil och när bilden skrivs ut med en bra skrivare . Oftast är det så att när vi ser en bild från de flesta av "dagens kameror" så ses den som bra tills något bättre läggs brevid och i en direkt jämförelse ses som bättre . Det är därför intressant att göra blindtester, det är inte alltid att bilden som kommer från en kamera med flest pixlar som anses vara skarpast eller bäst.(omhändertagande, uppskärpning etc spelar stor roll, vissa kör jpg och låter kameran sköta det mesta, här skiljer det mellan kameror)
Jag har redan sett skilnad i upplösning till Mk2 fördel jämfört med 5d, jag har också sett att bruset är i jämförelse lika lågt, tom lägre sammantaget med upplösningen. Resultaten med Camera Raw och 5dMK2 glädjer mig mycket eftersom Camera Raw är en del i mitt arbetsflöde.
Jag återkommer med fler bildexempel när bla vädret tillåter.
Nu skall jag kolla Stefans länk.
Senast ändrad: