BugEyes
Aktiv medlem
Första delen av din önskan finns här, men en massa raw-filer dessutom. Dock inte testat av vår egna Risedal tyvärr: http://www.artbyphil.com/phfx/photography/2008_5DII_Review/index.html
Jag har laddat ner dom där raw filerna och labbat lite i ACR och CS4.
Upp till 1600 finns det knappast något brus att reducera bort.
ACR
Vid 3200 finns en del brus men inte värre än att ACR tar hand om det med bibehållna detaljer om man drar på viss brusreducering och skärpning, kom ihåg att sätta detail lågt och masking ganska högt för att inte skärpa bruset.
Vid 6400 går det fortfarande att reducera bruset med ACR, man får dra på mer men resultatet blir bra.
Vid 12800 rår ACR inte riktigt på bruset om man inte drar reglagen i botten och tappar detaljer.
Sedan testade jag att ta in bilderna i CS4 och behandla dom med NeatImage pro.
Vid 3200 var det inte värre att rensa bilden än med en ISO 800 från gamla 5D, bruset det lilla som finns försvinner.
Vid 6400 gick det lätt att rensa bilden så pass att den kan användas för stora utskrifter.
Vid 12800 blev viss bandning kvar efter NeatImage men bara lite.
ACR och Lightroom har ju inga förprogrammerade defaults för olika kameror och ISO tal, dom får man spara ner själv. Kör man Canons eller Nikons egna råkonvererare är dom ju redan inställda.
Därför är det fel att bara ta in bilden med allt nollställt och sedan jämföra bruset med DPP i defaultinställninger. Dom som gnäller på dpreview förstår nog inte riktigt vad dom håller på med.
När jag har skapat mina ACR/Lightroom defaults för den nya kameran kommer jag att kunna köra ut godkända bilder ända upp till 6400 utan att behöva besöka NeatImage. Det förutsätter förstås att dessa bilder är representativa för det jag gör, men det verkar dom vara att döma av slutartiderna. Dom tycks vara tagna i glödlampsljus så dom verkar inte anpassade för att visa bra testvärden.