Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Första delen av din önskan finns här, men en massa raw-filer dessutom. Dock inte testat av vår egna Risedal tyvärr: http://www.artbyphil.com/phfx/photography/2008_5DII_Review/index.html

Jag har laddat ner dom där raw filerna och labbat lite i ACR och CS4.

Upp till 1600 finns det knappast något brus att reducera bort.

ACR

Vid 3200 finns en del brus men inte värre än att ACR tar hand om det med bibehållna detaljer om man drar på viss brusreducering och skärpning, kom ihåg att sätta detail lågt och masking ganska högt för att inte skärpa bruset.

Vid 6400 går det fortfarande att reducera bruset med ACR, man får dra på mer men resultatet blir bra.

Vid 12800 rår ACR inte riktigt på bruset om man inte drar reglagen i botten och tappar detaljer.

Sedan testade jag att ta in bilderna i CS4 och behandla dom med NeatImage pro.

Vid 3200 var det inte värre att rensa bilden än med en ISO 800 från gamla 5D, bruset det lilla som finns försvinner.

Vid 6400 gick det lätt att rensa bilden så pass att den kan användas för stora utskrifter.

Vid 12800 blev viss bandning kvar efter NeatImage men bara lite.

ACR och Lightroom har ju inga förprogrammerade defaults för olika kameror och ISO tal, dom får man spara ner själv. Kör man Canons eller Nikons egna råkonvererare är dom ju redan inställda.
Därför är det fel att bara ta in bilden med allt nollställt och sedan jämföra bruset med DPP i defaultinställninger. Dom som gnäller på dpreview förstår nog inte riktigt vad dom håller på med.

När jag har skapat mina ACR/Lightroom defaults för den nya kameran kommer jag att kunna köra ut godkända bilder ända upp till 6400 utan att behöva besöka NeatImage. Det förutsätter förstås att dessa bilder är representativa för det jag gör, men det verkar dom vara att döma av slutartiderna. Dom tycks vara tagna i glödlampsljus så dom verkar inte anpassade för att visa bra testvärden.

Å jag som har varit i domkyrkan enkom för dig och tagit 3200iso filer .
Jag har också några stycken 6400iso där du garanterat inte ser 6400iso som problemfria varken från 5dmk2 eller 5d utan att behöva rensas från färgbruset till en godtagbar nivå. (kollade även om jag fick svarta prickar i högdager från ljuskronorna vilket lyser med sin frånvaro i mitt ex)

Senast ändrad:
Å jag som har varit i domkyrkan enkom för dig och tagit 3200iso filer .
Jag har också några stycken 6400iso där du garanterat inte ser 6400iso som problemfria varken från 5dmk2 eller 5d utan att behöva rensas från färgbruset till en godtagbar nivå. (kollade även om jag fick svarta prickar i högdager från ljuskronorna vilket lyser med sin frånvaro i mitt ex)

Tack Mikael,

Jag vore mycket tacksam för att få ta del av dina 3200 bilder från Domkyrkan, en typisk miljö för mig. Jag är inte fullt lika intresserad av bilder på ISO 6400 då jag egentligen inte räknar med att använda det.

Senast ändrad:
Någon som har sett att 5DII har kommit upp på DxO-mark? D3 fortfarande herre på täppan, men 5DII får bra resultat ändå.

Nu ska jag bara dubbelposta detta i vanliga 5DII-tråden samt i "Många pixlar"-tråden.

Ove hade i den andra tråden en fråga om man kan lyfta 5dmk2 i skuggorna lika mycket som han kan göra med d700. Ove hade jämfört med sin gamla 5d.
Mitt svar blir , jag tror inte det, nu har jag inte jämfört med d700 men mot min 5d.
5d verkar kunna gå lite djupare än 5dmk2 med mer korrekt färginformation.(camera raw) skall kolla med DPP .
5dmk2 nersamplad till samma storlek som 5d för att det skall vara mer rättvist i 100% på skärmen,5dmk2 rullar av snyggare i högdager men återger inte samma djup i skuggorna som 5d, båda bilderna identiskt exponerade i 3200iso och samma förfarande i camera raw.
5d överst.

Bilagor

• DR.jpg
    DR.jpg
    24.3 KB · Visningar: 1,042
Senast ändrad:
hela bilden så man förstår var jag är inne och rotar någonstans i lågdager=till höger borta vid skylten

Bilagor

• dr2.jpg
    dr2.jpg
    29.3 KB · Visningar: 1,042
Med hjälp av Martin Agfors håller jag på att lägga upp bilder så att alla som är intresserade kan själv kolla.
Idag har jag kört 5d mot 5dmk2 mot varandra på stan och upplösningsskilnaden är i flertal fall klart synbart bättre hos 5 MK2.

5d verkar kunna gå lite djupare än 5dmk2 med mer korrekt färginformation.(camera raw) skall kolla med DPP .
5dmk2 nersamplad till samma storlek som 5d för att det skall vara mer rättvist i 100% på skärmen,5dmk2 rullar av snyggare i högdager men återger inte samma djup i skuggorna som 5d, båda bilderna identiskt exponerade i 3200iso och samma förfarande i camera raw.
5d överst.
Kan detta ha att göra med att 5DII är mindre känslig än 5D (enl. DxO), ~2100 mot ~2700 vid ISO3200?

Ok, hur är det nu. Kan alla kasta sina 5D till förmån för denna? Eller är inte kameran bättre än D700:an? (kanske man kan hitta prisvärda Canongluggar bland annonserna...) ;o)

Ja, alla med gamla versionen av 5D bör göra sig av med dem. Man får dock inte kasta dem hur som helst. Miljön vet ni.

Jag kan dock tänka mig att ta hand om era 5D på ett korrekt sätt, mot en smärra administrativ avgift. 200 spänn per kamera, så tar jag hand om dem åt er ;-)

Skämt åsido, gamla 5D blir ju inte sämre bara för att den nya är bättre. Har man inte behovet ska man inte byta.

Med hjälp av Martin Agfors håller jag på att lägga upp bilder så att alla som är intresserade kan själv kolla.
Idag har jag kört 5d mot 5dmk2 mot varandra på stan och upplösningsskilnaden är i flertal fall klart synbart bättre hos 5 MK2.

Du som har koll på så mycket, visste du inte att Nikon har ett gratis web hotell som heter mypicturetown.com där det är gratis att lagra upp till 2gb bilder? Busenkelt att dela med sig av bilderna.

Ja - jag vet, även solen har fläckar:)

//adam

Tack Martin Agfors för hjälpen.

gå till http://users.grevture.com/~mrisedal/
där kan du nu ladda ner 6400iso bildfil från de två och motivet med dockan och qp-kort för att se skilnad i upplösning och brus.
du kan även ladda ner 3200iso filer från dagens koll med dynamiskt omfång från de två där jag kollade hur lågdagern såg ut med camera raw.Gatumotivet med upplyst skyltfönster.
Jag kommer att ladda upp fler bilder så fort jag ser något som kan vara av intresse.
Än så länge är jag mycket nöjd med bildresultatet från 5dmk2 och för mig är det en klar förbättring jämfört med 5d vad det gäller upplösning.
Något utökat dynamiskt omfång har jag svårt att se tillsammans med camera raw.Vad det gäller brus så är de tämligen lika, men beaktande av att 5dmk2 har högre upplösning är 5dmk2 bättre.

använder jag DPP för att kontrollera lägre nivåer i de båda bilderna (samma bild som högst upp) blir resultatet mer likvärdigt och tom något bättre från 5dmk2 jämfört med 5d. 5dmk2 bilden nersamplad till 5d storlek och default brusreducering i DPP. 5dmk2 till höger.

Bilagor

• dpp-skugga.jpg
    dpp-skugga.jpg
    34.4 KB · Visningar: 848
Med Camera raw kan jag med exponering och recovery reglagen få ett bättre resultat att återinföra högdager tillsammans med 5dmk2 än med 5d .Detta är maximalt läge med båda verktygen
Högdageråtergivningen kan därmed sägas ha förbättrats i 5dMK2 jämfört med 5d och tillsammans med camera raw.

5dmk2 till vänster

Bilagor

• högdager.jpg
    högdager.jpg
    14.4 KB · Visningar: 844
Senast ändrad:
Mikael, skulle vara intressant att höra hur mycket tyngre MarkII filerna är att jobba med i ex. photoshop.

T.ex köra några tunga filter/beräkningar och jämföra tiderna. Det är ju "dödens" att vänta på datorn, även om det rör sig om sekunder.

Eller upplever du ingen större skillnad? Beror såklart vad man har under huven med...

Tack Martin Agfors för hjälpen.

gå till http://users.grevture.com/~mrisedal/
där kan du nu ladda ner 6400iso bildfil från de två och motivet med dockan och qp-kort för att se skilnad i upplösning och brus.
du kan även ladda ner 3200iso filer från dagens koll med dynamiskt omfång från de två där jag kollade hur lågdagern såg ut med camera raw.Gatumotivet med upplyst skyltfönster.
Jag kommer att ladda upp fler bilder så fort jag ser något som kan vara av intresse.
Än så länge är jag mycket nöjd med bildresultatet från 5dmk2 och för mig är det en klar förbättring jämfört med 5d vad det gäller upplösning.
Något utökat dynamiskt omfång har jag svårt att se tillsammans med camera raw.Vad det gäller brus så är de tämligen lika, men beaktande av att 5dmk2 har högre upplösning är 5dmk2 bättre.

Vilket dpp behövs för att kunna öppna filerna?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar