Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla 5D eller Nikon D90?

Produkter
(logga in för att koppla)
Å andra sidan har man problemet med kantoskärpa och vinjettering, något jag läst hur mycket som helst om och även upplevt ibland med 5D och mina objektiv.

Är förresten Tamron 17-50 en direkt motsvarighet till 28-75 förutom brännvidden? 28-75 har ju fått pris och man läser sällan något negativt.
 
Å andra sidan har man problemet med kantoskärpa och vinjettering, något jag läst hur mycket som helst om och även upplevt ibland med 5D och mina objektiv.

Fast det problemet har du också med APS-C (crop) om du väljer anpassade objektiv (DX/EF-S), exempelvis Tamron 17-50 du själv nämnde. Det är bara om du använder objektiv anpassade för fullformat (35 mm) med APS-C (crop) kameror som du får en reell förbättring på dessa punkter.
 
Samtidigt som man får en reell försämring på de flesta andra punkter:)

Där håller jag med - numera. Och för att sy ihop tråden så här i efterhand:Jag körde verkligen med D90 ett tag men blev så förskräckt över hur usel kameran var bredvid min gamla 5D (läs gärna mina respektive recensioner!) att jag genast ändrade mig. Det blev till att hitta en annan 5D och nu förstår jag att uppskatta denna underbara kamera mer, bara att dra lärdom och inte försöka byta till liten sensor igen! :)
 
Jag har också slitits mellan två världar ett tag och letat efter den "perfekta" kameran. Trodde ett tag att 5D mk2 var just detta men ändrade mig i sista stund. Nu har jag köpt en 5D "classic" och planerar att byta min 30D mot en 7D framöver. Det blir till att ha två kamerahus för att få det bästa från två världar.

Kommer 5Dmk3 med blixtsnabb autofokus 6-8 bilder/sek, komplett filmfunktion och all annan modern teknik som 7D har + FF-sensor så är det kanske den "ultimata" kameran?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.