Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tar därefter in 5dmk2 bildfil i DPP , i kameran är brusreduceringen avstängd, jag får dessa värden i DPP, alltså två helt olika värden och inte som i Camera Raw där brusreduceringen i default är lika oavsett det är 5d eller 5dmk2.

Jo de är nog så de fungerar även på min 40D. Men för att slippa dom där 5 och 9 måste du gå in i Tools - Preferences - Tool palette. Och i inställningarna för brusreduceringar längst ner välja "Set as defaults" och dra ner båda reglarna på 0. Då kan du ha kameran inställd på vilken brusreducering som helst för "Brusreducering för höga ISO" och de syns ändå inte i DPP.

Edit: Väljer du "Set as defaults" för brusreduceringen så blir de värde DU väljer (0-20 för luminans eller färgbrus) generellt för alla canonkameror som du använder.
 
Senast ändrad:
därför tar jag manuellt och ställer DPP och Camera Raw på 0 vad det gäller brusreducering

Först 5dmk2 6400iso i DPP. Nya bilder tagna idag och "dags"ljus. 1/15 sek bl 5.6
 

Bilagor

  • 5dmk2-DPP.jpg
    5dmk2-DPP.jpg
    59.4 KB · Visningar: 1,315
Därefter 5dmk2 med Camera Raw, samma bild med brusreducering noll ställd.
Resultatet tämligen lika vad det gäller brus (dvs innan någon brusreducering är lagd)
 

Bilagor

  • 5dmk2-CR.jpg
    5dmk2-CR.jpg
    61 KB · Visningar: 1,305
Återigen 5dmk2 och 5d. 5d bild interpolerad till samma storlek som 5dmk2.
Nu med Camera Raw och brusreducering 0 ställd i båda fallen.
6400iso

5dmk2
 

Bilagor

  • 5d-CR-brus-0-6400iso.jpg
    5d-CR-brus-0-6400iso.jpg
    56.5 KB · Visningar: 1,281
sedan 5d, interpolerad till samma storlek som 5dmk2
6400iso.
Vad jag kan se är brusbilden tämligen lika från de två.
 

Bilagor

  • 5d-CR-brus-0-6400iso.jpg
    5d-CR-brus-0-6400iso.jpg
    56.5 KB · Visningar: 1,280
Min egen fundering är nu, om jag nu gör en kopia 45cm stor kommer det att ses någon skilnad mellan de två bilderna ?
Vi är inne och ser på ett utsnitt i 100%
Vad säger ni?
 
Senast ändrad:
icke sa nicke, se ansiktet i dockan, två olika bilder.
jag kollar givetvis igen att ett sådant misstag ej har skett.
 
nu kollar jag noga att detta är 5d bilden jag sänder upp.
 

Bilagor

  • 5d-CR-brus-0-6400iso.jpg
    5d-CR-brus-0-6400iso.jpg
    56.5 KB · Visningar: 1,215
Bra att ni är vakna, själv har jag inte ätit frukost än efter natten, ovan två bilder eller de två senare bilderna på förra sidan är nu rätt.

Är det någon som vill ha rawfilerna för egen utvärdering?
 
Bra att ni är vakna, själv har jag inte ätit frukost än efter natten, ovan två bilder eller de två senare bilderna på förra sidan är nu rätt.

Nu stämmer det mycket bättre! Ja ibland är man vaken, fast jag måste erkänna att jag gillade resultatet bättre i jämförelse mellan de två första bilderna då det inte var någon skillnad alla!

Jonas
 
Problemet är att misstag sker med uppsändningen av de små utsnitten.
jag tänker försöka lägga upp rawfiler, det blir fler sedan när vädret tillåter dvs annan fotografering.Så ni själva kan kontrollera.
Nu skall jag äta frukost
 
Problemet är att misstag sker med uppsändningen av de små utsnitten.
jag tänker försöka lägga upp rawfiler, det blir fler sedan när vädret tillåter dvs annan fotografering.Så ni själva kan kontrollera.
Nu skall jag äta frukost

Ja nu blev det rätt! Ät nu en god nyttig frukost!
 
Problemet är att misstag sker med uppsändningen av de små utsnitten.
jag tänker försöka lägga upp rawfiler, det blir fler sedan när vädret tillåter dvs annan fotografering.Så ni själva kan kontrollera.
Nu skall jag äta frukost

Av egen erfrenhet så vet jag att de är väldigt lätt gjort när man håller på med en massa 100%-crops hit o dit.

Väldigt tacksam om du lägger ut ett par råfiler för lite egna experiment eftersom jag tänker köpa en 5DII.

De jag sett hittils i rå-filer (dina och IRs) från 5DII ser väldigt lovande ut :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.