Annons

En fototidning till!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast dom snärjer en ändå med diverse premier :) har redan haft en prenumeration på "digitalfoto för alla" den gången fick jag ett paket med tre programvaror, jättebra tänkte jag, men programmet har jag inte orkat installera än bara, lär ju knappast vara bättre än photoshop ändå :)
Nä, så kassa är dom väl inte, den som bara heter digitalfoto är min favorit, där kan man hitta lite trevlig läsning ibland faktiskt.
 
Jessica_ skrev:
>>Lotta:

Nej, jag har inte hittat den ännu. Det var därför jag skrev en tråd om den för ngn vecka sedan (fick inget svar och antar att de flesta vet lika lite som jag). Jag har dock bara kollat på macken här hemma. Tror att den kanske säljs på mer utförliga ställen, bland andra tidskrifter och specialutgåvor. Jag är iaf grymt nyfiken, då jag inte har hittat ngn fototidning som jag känner passar mig. Tidningen F är dock en riktig goding, som dessutom är snygg rent grafiskt! :0)

Hör gärna av dig igen om du lyckas hitta den...
jag skickade ju ett mail med fråga om vart jag kunde köpa den eller om jag kunde prenumerera och fick svar idag. De skickar en tidning och inbetalningskort för prenumeration. Skriv till [email protected] så får du också säkert tag i den om du inte redan fått det.
 
Låter spännande med en tidning som inte heter likadant som alla andra... lite kreativt så där... hoppas någon recenserar den så vi får veta om det är värt ansträngningen att jaga reda på den ;-)

/kg som skickar passningen till Lotta
 
HDFS) (KGS skrev:
Låter spännande med en tidning som inte heter likadant som alla andra... lite kreativt så där... hoppas någon recenserar den så vi får veta om det är värt ansträngningen att jaga reda på den ;-)

/kg som skickar passningen till Lotta
Ska bli när jag kommer hem efter helgen och får tid att läsa den;)

Tills vidare så kan jag tala om att och vad tidningen F skrev om den. Motiv kommer bara ut med tre nummer/år och upplagan är alltså 1500. Varje nummer är tematiskt och det första med "säkerhet" som röd tråd. Syftet är att göra en konsttidskrift med avstamp i en dokumentär fotografisk tradition. Tidningen F skriver också att det första numret lovar gott, det handlar om en bildtidskrift på 78 sidor, lite mindre än A4 och till 95% fyllda med fotografier av de fotograferna som är initiativtagare; Magnus Bergström, August Eriksson, Lena Granefelt, Helene Schmidz, Pål Sommelius och Susanne Walström. Bilderna i första numret är häkten, skyddsrum, poliser, ordningsvakter och hem, hemliga hem. Lena Granefelt har också pejlat invånarnas rädslor i Ydre som är sveriges säkraste kommun.

Detta ska bli intressant att kolla in och jag återkommer då jag läst/tittat i den.

Försökte förresten att läsa "Allt om DIGITALFOTO" första gången igår, men fy vilken jobbig design den tidningen har på vissa sidor. Det känns lite för rörigt för att snabbt få en överblick vid bl a sidorna om nyheter och "bättre bilder". Den får vänta tills man har några timmar på en buss eller något i stället..
 
lotelo skrev:

Försökte förresten att läsa "Allt om DIGITALFOTO" första gången igår, men fy vilken jobbig design den tidningen har på vissa sidor. Det känns lite för rörigt för att snabbt få en överblick vid bl a sidorna om nyheter och "bättre bilder". Den får vänta tills man har några timmar på en buss eller något i stället..

Ojdå!
Men bättring är på väg, jag lovar...

/peter
(chefred Allt om digitalfoto)
 
Hälsan tiger still säger man. Om det gäller för digitaltidningarna i den här tråden så mår de riktigt bra. Fortfarande läser jag dem alla, men de är väldigt lika. Det är samma tips, samma metoder, samma motiv som dyker upp hela tiden. Mindre ofta än tidigare kommer det rent nonsens.

Åtminstone en av tidningarna har försvenskats en hel del, DIGITAL FOTO, som använder både Terje Hellesø, Göran Segeholm och Christel Eldrim för att leverera artiklar och goda råd. Har skrivit det förut, men som aktiv på fotosidan känns det lite som att jag "känner" dem och det gör det intressantare att läsa.

Den tidningen har ersatt den CD-skiva som medföljer de båda andra med erbjudanden inne i tidningen och länkar till nyttiga sharewares och annat. De skivor som följer med de andra tidningarna... well... inte sååå ofta jag öppnar dem, fast det är ju smart att skicka med originalfiler från testade kameror.

I nummer fem gjorde man om "Köpguiden" en avdelning som tar rejält mycket utrymme i varje nummer. Den blev snyggare men alla faktafel (som jag känner till) kvarstår, så värdet som köpguide känns lågt. Informationen finns på nätet, korrektare o mer aktuell. Ersätt den avdelningen med bilder på läsarna istället... eller bilder från läsarna... stryk det som ej önskas.

Hittills har INGEN tidning avstått från den obligatoriska blondinen, med olika hårfärg, på omslaget. Djärvast hittills är Digital Foto som pryder sitt senaste nummer med en man och en kvinna...

För dej som gillar att tävla är tidningarna extra intressanta. Alla har olika tävlingar. digitalfoto (den gemena tidningen) avslutade nyss sin porträttävling, så nu sitter jag här o väntar på en ny datorutrustning som jag inte vill ha...

DIGITAL FOTO lockar med en Ixus i första pris i sin pågående tävling, fram till 9 juni, o en sån behöver jag i sommar så jag kommer skicka ett bidrag dit med. Adressen för all information är www.alltomdigitalfoto.se/tavling. Lycka till!

Tja... tidningarna lever o frodas. Men fortfarande har jag svårt att tro att tre ska överleva. Jag tippar på att en försvinner redan i år...

edit: tävlingsbidraget i ovan nämnda tävling är inte en bild... du behöver bara svara på en enkät...
 
Senast ändrad:
Så vitt jag vet heter tidningarna: Digitalfoto, Allt om digitalfoto samt Digitalfoto för alla.
Det vore lättare att hänga med om du använder rätt namn, som det är nu får man ju plocka fram tidningarna för att se vilken du avser.
 
Den diskussionen har vi haft några gånger ;-) det ÄR svårt att skilja dem åt, när de står i hyllan så ser du DIGITALFOTO, DigitalFoto och digitalfoto lysa mot dej... sen får de kalla sej vad de vill men fast jag läser dem alla kan jag bli osäker på vilken tidning det är jag har i handen ibland.

Fantasilöst. Vem törs byta namn? Inte blir det lättare av att alla har samma omslagsbild.

Öh brorsan kan du köpa DigitalFoto när du är i kiosken? den med en tjej på omslaget!
Chansen är en på tre att du får den tidning du avsåg. Å andra sidan spelar det inte så stor roll eftersom de är så lika...

digitalfoto skiljer sej med annorlunda format...
 
Sensmoralen?

KG - skicka aldrig brorsan för ett sånt hedersuppdrag som att köpa en fototidning!
;-)

/peter wiklund
chefredaktör för Allt om Digitalfoto, även kallad DIGITALFOTO...
 
Re: digitalfoto

HDFS) (KGS skrev:
damp ner i lådan (den gemena tidningen) den annonserar inte bara att den är störst på omslaget utan även att den är BÄST... skönt att veta. Omslaget pryds av?? näää ni får gissa själva. Undrar bara vilken tidning som blir först med att INTE ha en tös på omslaget... spänningen är ooooliiiiidliiiig.

Månadens tips är lysande! Plocka ur 4 GB hårddisken ur en MP3 spelare o använd i kameran. Steen Jensen prisades för den idén!

Som vanligt har medlemmar på fotosidan fått välförtjänt beröm för bra bilder, personligen gillar jag den här
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=184514&set=lp

Testar gör de. Och imponerade är de. Av Nikon D70. Läser. Dreglar o känner suget, trots att det inte är nån riktig digitalkamera... Dessutom testar man 8 bra och billiga digitalkameror samt presenterar "Världens bästa skrivare" det ni!

Porträttävlingen går vidare. Massor av bra priser, totalt värde 60.000:- som hjälp på vägen får man ovärderliga råd som att "Kom ihåg att torka av linsen, innan ni börjar"

Ett råd som illustreras med bilden nedan är
"beröm modellen så att hon slappnar av. Då är det lättare för henne att ge dej ett avslappnat, naturligt leende. Well...

/kg som lusläser vidare och VET att tipset om Muvon finns överallt på nätet ;-)

"En digitalkamera är en kamera som producerar digitala bilder i form av ett fält av bildpunkter (pixlar). Den aktiva komponenten i en digitalkamera är en mängd fotoceller som känner av det infallande ljuset och återger det i form av en elektrisk signal, som digitaliseras och sparas i ett datorminne, varifrån det kan återges, överföras eller manipuleras på olika sätt"

nog är det en riktig digitalkamera ;)
 
Då blir du nöjd med nya DIGITALFOTO som damp ner idag... välretuscherad omslagsflicka till höger på omslaget... och en rejäl artikel om Sufyan Hussein som är porträttfotograf!

Flera läsvärda artiklar om hantering av rawfiler, reducering av brus och panoramateknik mm finns att läsa. Det känns mer o mer som om det här är tidningen jag hoppas ska överleva... men snart kommer väl digitalfoto o är likvärdig *S*

Intressant är att man testar och sågar Ixus 500!! Kameran som var förstapris i förra månadens tävling. Kameran som jag hoppas vinna! Vad menas!? Jag som trodde att allt Canon gör är rätt.

Den som vinner den här månadens tävling(ar) kan lägga vantarna på en Epsonskrivare och en Optio S4i (om man vinner båda tävlingarna). Det ena är en fototävling o det andra en tyckartävling...
 
KG> Skulle du ge bort det finaste och bästa du har?

/Roland - som suttit i timslånga bilköer idag...Åker snart till Norrland igen.
 
om jag vann den skulle den knappast vara det finaste o bästa jag har... men ge bort den skulle jag nog göra, efter sommarens resa...
 
Kan ingen byta namn på den här tråden? Jag tror att det kommit en ny fototidning varje gång den puttas upp bland de senaste foruminläggen på framsidan av fotosidan, och jag blir lika besviken varje gång det bara är Digital foto det handlar om ;oD.

mvh
En något skämtsam Richard
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.