Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En fototidning till!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Foto Blondin

Tidningen FOTO damp nyss ner i brevlådan... noterar att de har en blondin på omslaget (fotograf Tora Mårtens). Men likväl har det en helt annan karaktär än de välretuscherade omslagstöserna i övriga magasin. Nån som håller med?

Månadens unga fotograf är Lina Solander, medlem här på Fotosidan, http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=2862.

Månadens Bild är också tagen av en medlem på fotosidan... den som inte vill förstöra spänningen bör inte klicka på länken
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=10020

Misstänker att månadens domare, Ulf Lundin, är fotosidans Ulf Lundin dessutom... men det är kanske inte så konstigt, alla är medlemmar här snart. Starkt jobbat av David & Co

Flera andra medlemmar på fotosidan har blivit premierade, gack o läs, det kan vara du!

Nästa etapps tema är "Compact Living" material till FOTO senast 3 maj... bara ett tips utifall du är tävlingssugen.
 
jimh skrev:
Bra initiativ! Skönt om någon vågar ta det steget.

Jag föreslår att du i själva recensionerna anger bildvinkel och sen någonstans i varje nummer har en översiktstabell med bildvinklar vid olika brännvidder för några vanliga sensorstorlekar. 24x36-sensorn bör ju finnas med som referens. Då tillfredsställs alla, även de som har lättast att tänka i småbildsekvivalenta brännvidder.

Men ange också den äkta brännvidden, den är ju viktig för skärpedjupet. En angivelse kanske kan se ut något i stil med "xx°-xx° (xx mm-xx mm)
Håller med.
 
Re: Foto Blondin

HDFS) (KGS skrev:
Tidningen FOTO damp nyss ner i brevlådan... noterar att de har en blondin på omslaget (fotograf Tora Mårtens). Men likväl har det en helt annan karaktär än de välretuscherade omslagstöserna i övriga magasin. Nån som håller med?
Ja, jag håller med. Fick också tidningen i lådan idag. Tror dock att den skulle må bra av lite konkurrens i Sverige, vilket knappast diverse digitaltidningar ger.
 
Äntligen!

"Så fotograferar du sommarflickan" står det på omslaget till senaste Foto, alltid med digitalfoto. Jag började genast fundera på vad en sommarflicka är och kom fram till att det är nog ungefär samma värdering i det ordet som det finns i ordet sommarkatt.
 
digitalfoto

damp ner i lådan (den gemena tidningen) den annonserar inte bara att den är störst på omslaget utan även att den är BÄST... skönt att veta. Omslaget pryds av?? näää ni får gissa själva. Undrar bara vilken tidning som blir först med att INTE ha en tös på omslaget... spänningen är ooooliiiiidliiiig.

Månadens tips är lysande! Plocka ur 4 GB hårddisken ur en MP3 spelare o använd i kameran. Steen Jensen prisades för den idén!

Som vanligt har medlemmar på fotosidan fått välförtjänt beröm för bra bilder, personligen gillar jag den här
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=184514&set=lp

Testar gör de. Och imponerade är de. Av Nikon D70. Läser. Dreglar o känner suget, trots att det inte är nån riktig digitalkamera... Dessutom testar man 8 bra och billiga digitalkameror samt presenterar "Världens bästa skrivare" det ni!

Porträttävlingen går vidare. Massor av bra priser, totalt värde 60.000:- som hjälp på vägen får man ovärderliga råd som att "Kom ihåg att torka av linsen, innan ni börjar"

Ett råd som illustreras med bilden nedan är
"beröm modellen så att hon slappnar av. Då är det lättare för henne att ge dej ett avslappnat, naturligt leende. Well...

/kg som lusläser vidare och VET att tipset om Muvon finns överallt på nätet ;-)
 

Bilagor

  • miniportrattdigfoto.jpg
    miniportrattdigfoto.jpg
    6.3 KB · Visningar: 431
Jessica_ skrev:
Apropå nya fototidningar. Någon av er som har spanat i den nya fototidskriften "Motiv"?
Har du hittat den?

Tryckt i 1500 ex läste jag (i tidningen F, med finfin ren framsida). Motiv verkar inte finnas i hålan jag bor iaf, men jag har mailat deras infoadress för att fråga vart den säljs. Eller är det bara prenumeration som gäller tro?
 
>>Lotta:

Nej, jag har inte hittat den ännu. Det var därför jag skrev en tråd om den för ngn vecka sedan (fick inget svar och antar att de flesta vet lika lite som jag). Jag har dock bara kollat på macken här hemma. Tror att den kanske säljs på mer utförliga ställen, bland andra tidskrifter och specialutgåvor. Jag är iaf grymt nyfiken, då jag inte har hittat ngn fototidning som jag känner passar mig. Tidningen F är dock en riktig goding, som dessutom är snygg rent grafiskt! :0)

Hör gärna av dig igen om du lyckas hitta den...
 
Jag tycker det är beklämmande med alla faktafel i dessa tidiningar. Oavsett om läsaren är proffs eller nybörjaren så ska innehållet vara korrekt. Att släta över faktafel med att tidningen riktar sig mot nybörjare gör mig mörkrädd rent ut sagt.

Dessutom verkar man tycka att man inte behöver bry sig om vad man tar bilder på, motivet är av underordnad betydelse och tekniska brister kan man ALLTID FIXA i datorn.
Det jag skulle se mer av i en tidining om digitalfoto är faktiskt hur man tar själva bilden. Hälften av namnet på tidskrifterna tyder ju på att det är fotografi det handlar om. Som det är idag kunde de lika gärna heta Digital bildbehandling... Skulle nämligen tro att de flesta läsarna är ganska gröna på den fotografiska biten såväl som den tekniska.
 
davidvpt skrev:
Jag tycker det är beklämmande med alla faktafel i dessa tidiningar. Oavsett om läsaren är proffs eller nybörjaren så ska innehållet vara korrekt. Att släta över faktafel med att tidningen riktar sig mot nybörjare gör mig mörkrädd rent ut sagt.


Är det någon av oss som har gjort det?

/peter
(chefred Allt om digitalfoto)
 
Inte du Peter, men det är en del andra här som inte tycker det är lönt att bli upprörd för att man riktar sig mot nybörjare, den målgruppen är den "svagaste" mot felaktigheter då de egentligen bara har att lita på tidningen man läser.

Ett exempel som jag kommer på nu är att man i senaste digitalfoto för alla tipsar om att man kan låta bli att försäkra sin kamera (visserligen hänvisas det till specialförsäkringar, men man nämner inte att man bör se över vad hemförsäkringen täcker) utan informerar lugnt om att man alltid har 2 års garanti. Vad man bör tänka på är att vi i sverige enbart har en lagstadgad garanti på 6 månader (och för inte så länge sedan var garanti fullständigt frivilligt att lämna som säljare). Man har ett ansvar som utbildare/informationsförmedlare men detta verkar tyvärr falla bort i den lite amatörmässiga entusiasm som en del av dessa tidningar "lider av". Det är bara att hoppas att man växer i sitt uppdrag.
 
Och så måste man ha plats på minneskortet och batterier så det räcker, att man ska vara i tid till olika evengemang som man vill avbilda har man ju redan förklarat...
 
Proboarder skrev:
Oså måste man ju ställa in "lägsta JPG" så man får in så många bilder som möjligt. =)
Gör inget att det blir lite taskig kvalitet, har man bara 4MP eller mer kan man använda digital zoom också. Och så kan man ju göra underverk i Photoshop såklart.
 
Jag har faktitskt beställt en prenumeration på både "digitalfoto för alla" och "allt om digitalfoto" Varför beställa prenumerationer på sånna skittidningar tänker ni kanske då? Men hos "allt om digitalfoto" får jag ett ministativ (och två nummer av tidningen) för 49kr, helt ok tycker jag :) och hos "digitalfoto för alla" får jag en minneskortläsare, 6i1, (och ett nummer av tidningen för 34 riksdaler, helt ok det med då jag behöver en minneskortläsare. Så dom kan vara till nån nytta dom här tidningarna iaf. Avbeställer troligen prnumerationerna efter att jag fått min premie.
 
såååå dåliga är de inte, längre, de är kryddade med en hel del bra tips, men det blir lite tjatigt eftersom samma tips återkommer rätt ofta o tidningarna har samma innehåll med en viss förskjutning.

Tecknade mej för de fyra närmaste numren av Digital Foto på fotomässan, 100 spänn för fyra nummer e rätt okej, jag hade ändå köpt dem...

Tidningar är billiga. Får man ett gott skratt eller ett bra tips så är det värt vad tidningen kostar. DIGITAL FOTO har haft erbjudanden på bra böcker till reducerat pris, jag ska försöka få tummen ur o beställa PhotoShop CS-boken för ett par hundra hem till brevlådan. Det betalar flera nummer av den tidningen...

/kg som tycker du gjort en bra affär
 
starnut skrev:
Jag har faktitskt beställt en prenumeration på både "digitalfoto för alla" och "allt om digitalfoto" Varför beställa prenumerationer på sånna skittidningar tänker ni kanske då? Men hos "allt om digitalfoto" får jag ett ministativ (och två nummer av tidningen) för 49kr, helt ok tycker jag :) och hos "digitalfoto för alla" får jag en minneskortläsare, 6i1, (och ett nummer av tidningen för 34 riksdaler, helt ok det med då jag behöver en minneskortläsare. Så dom kan vara till nån nytta dom här tidningarna iaf. Avbeställer troligen prnumerationerna efter att jag fått min premie.
Jag gjorde samma sak faktiskt, men nån förlängning av prenumerationen blir inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.