Annons

En fototidning till!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det borde väl du/ni veta, eftersom ni använder er av söta flickansikten på alla omslag... alla!

Andra tekniktidningar har inte alls samma profilering, titta på HiFi o Musik och High Fidelity, de har sköna "utvikningsbilder" på snygga produkter... FOTO varierar sej rätt friskt... Biltidningar har oftare bilar på omslaget än brudar...

Det är absolut inte fel med ett sött ansikte eller en vacker modell på omslaget, men det blir lite humor när ALLA tidningarna både heter likadant och ser likadana ut.

Köper du med Digital Foto åt mej? den med tjejen på omslaget... en chans på tre att få "rätt" tidning... *s*

/kg som lärt sej skilja dem åt
 
Svar till Mats

Det finns tre huvudsakliga problem med att ständigt ha tjejer på omslagen enligt min mening.

1. Det blir löjligt när en modern tidning om foto ser ut som en herrtidning från 70-talet. Dessutom blir det ofattbart uttjatat och visar ju inga tecken på någon större fantasi hos tidningsmakarna.

2. Som kille/man blir man nästan förolämpad eftersom det underförstått betyder att jag inte skulle köpa en tidning som handlar om mitt största intresse så tillvida det inte är en snygg brud på omslaget (killar tänker med kuken). Pinsamt är ordet.

3. Idag är det lika många tjejer/kvinnor som fotograferar och är intresserade av foto. Och jag tror ärligt talat att de flesta av dessa tycker det är oerhört trist att inte ens slippa bimbofieringen när de köper en fototidning.

Kontenta: Så ta och visa era manliga och framförallt kvinnliga läsare lite respekt, och så får ni möjligheten att vara kreativa på köpet.


Joakim
 
Ännu pinsammare blir det när man hittar sin fototidning på hyllan mellan Bimbos blad och Fibban ;-) den där hyllan som man aldrig tittar på... du vet... uppe till vänster...
 
Håller helt med Liax.

edit:
KGS, jag tycker det är värre när alla porrfototidningarna har omringat National Geographic i tidningshyllan. Skandal. Står de uppe till vänster kan man iaf totalt strunta i dem.
 
Senast ändrad:
Jag håller i mångt och mycket med. Det är inte jag som bestämmer omslagsbilden ... :)

Var nere på lokala tidningshandlaren på lunchen och letade fram senaste numret av franska Photo, som hyllades tidigare i denna tråden. På omslaget har de en helbild på en blondin iklädd endast ett par skor. Så, våra glatt leedne donnor är ganska oskyldiga.
 
Gör inte det misstaget Mats, att jämföra er med Franska, Tyska eller Engelska tidningar. De har en helt annan kultur än vad vi har i Sverige.

/Joakim
 
massebasse skrev:
På omslaget har de en helbild på en blondin iklädd endast ett par skor. Så, våra glatt leedne donnor är ganska oskyldiga.

Ja franska PHOTO är konsekvent, de har alltid töser på omslaget och de är bra mycket mer lättklädda än de som de svenska tidningarna har haft hittills.

Vi bangar inte för nakna/lättklädda blondiner, men det som blir fånigt är när alla tidningar ser likadana ut... lite idétorka...

/kg som inte läser alla nummer av franska PHOTO
 

Bilagor

  • frenchphoto.jpg
    frenchphoto.jpg
    13 KB · Visningar: 648
digital foto för alla

störst och först skriver de på förstasidan... fast det är den minsta tidningen, till formatet. Men de är först med nummer 4/2004 så helt fel har de inte.

Däremot har de, liksom FOTO, helt fel när de presenterar Canon Pro 1 som den första kameran med bildstabilisering, det är inte ens den första Canonkameran med 10x zoom o stabilisering. För flera år sedan kom Pro 90 IS, en riktigt bra kamera, även om den nog inte fick nåt designpris...

På sidan 4 skriver man att "det är första gången denna avancerade funktion fått plats i en billig kompaktkamera".
På sidan 7 presenterar man KonicaMinolta A2, som har en unik funktion, bildstabilisering! och på sidan 10 meddelar man att Panasonic har utökat sitt sortiment med flera modeller som har... bildstabilisering!

Nåväl... gissa vad de har på omslaget :)

/kg som nu ska läsa A1 testet
 
Re: digital foto för alla

KGS skrev:

Däremot har de, liksom FOTO, helt fel när de presenterar Canon Pro 1 som den första kameran med bildstabilisering, det är inte ens den första Canonkameran med 10x zoom o stabilisering. För flera år sedan kom Pro 90 IS, en riktigt bra kamera, även om den nog inte fick nåt designpris...

Jag hittar inte ovanstående påstående i tidningen.
Såvitt jag vet har inte Canon pro 1 denna funktion.
Rätta mig om jag har fel.
 
okej då, de skriver om PowerShot S1, den som har tio ggr zoom o stabilisering, inte lätt att hålla isär alla modeller, men kollar du på sidan fyra så ser du att citatet stämmer "Det är första gången denna avancerade funktion fått plats i en billig kompaktkamera"

Ser du?
 
Håller delvis med Liax

Jag håller med dig om att det kan kännas tjatigt med snarlika motiv på alla omslag. Att orsaken skulle vara att anspela på den sexuella dragningskraften tror jag dock är mycket långsökt. Det är nog inte någon som köper de foto-tidningar vi talar om, i tron om att kommer att vara en otömlig källa för erotiska fantasier. Skälet är betydligt enklare än så: Undersökningar visar att kvinnor på omslagen generellt sett är positiv för försäljningen. Dessutom bör porträttet monteras på omslaget på ett sådant sätt att man möts av blicken direkt när man står vid tidningshyllan. Detta är något som med framgång praktiseras även av tidningar med kvinnlig målgrupp.
 

Bilagor

  • omslag.jpg
    omslag.jpg
    29.3 KB · Visningar: 482
Jo, herr- och damtidningar har alltid kört med modeller på omslaget, mestadels kvinnliga. Men övriga tekniktidningar som bilsport, teknikens värld, hifi & musik, High Fidelity, Elektronikvärlden osv, som borde ligga närmare digitalfototidningarna, trots allt, har inte alls samma profil. Bara undantagsvis... oftast har de pryttlar på omslaget. Har de missat nåt eller har de hajat nåt?

Men det viktigaste nu för den digitalfototidning som vill överleva, för tre lär inte göra det i lilla Sverige, är väl att hitta en EGEN profil och kanske ett eget namn...

/kg som återgår till att kolla innehållet
 
Håller med dig helt och hållet när det gäller namnen på tidningarna. Det går ju inte att skilja dom åt. Ta Bonnier som exempel där dom i sina prenkampanjer visar ett omslag med tidningen "Bonniers Digitalfoto för alla" men i själva erbjudandet kallar tidningen för enbart "Digitalfoto". Snacka om förvirrande.

Vilken av tidningarna som ansökte om namn först är inte svårt att räkna ut eftersom alla tydligen ville heta Digitalfoto.

Att det inte finns utrymme för tre digitalfototidningar i Sverige tror jag inte på, åtminstone inte så länge Bonniers är en av dom. Deras tidning tror jag inte påverkar dom andra två det minsta. Merparten av deras prenumeranter får ju tidningen hem i brevlådan för att dom vet att dom får en fleecejacka eller något annat spännande som gåva. Bra affärsidé så länge läsarna fortsätter glömma säga upp sin löpande prenumeration. Man kan dock fråga sig hur högt läsvärdet är på en sådan tidning och om det verkligen är samma målgrupp som beställer deras tidning och köper dom andra två tidningarna- tveksamt.

Två finns det plats för och det är i mina ögon - som provat alla tre - endast Digitalfoto och Allt om Digitalfot som konkurrerar om den intressanta läsarmålgruppen.

PS. Varför tjatar ni om hur omslagen ser ut? Dom är till för att sälja massor av tidningar och dom potentiella köparna som inte begriper innehållet pga en bild är nog inte tillräckligt smarta för att läsa den typen av tidning ändå.DS.
 
Glenn123 skrev:

Varför tjatar ni om hur omslagen ser ut?

för att de blivit lite tjatiga ;-)

f ö så är Bonniertidningen inte sämre än de andra... innehållet i alla tre är i stort sett identiskt. Den tidning som börjat skilja sej lite är DIGITAL FOTO. De har satsat lite mer på svenskt originalmaterial.
 
RÄTT SKA VARA RÄTT!!!!!

Kan inte alla som skriver i detta forum för att antingen risa eller rosa dessa digitalfototidningar vara så vänliga att skriva ut det rätta namnet..!!!?? Hur fasen ska man kunna skilja på Digitalfoto, DIGITALFOTO och DigitalFoto..? Tidningarna HETER ju faktiskt inte så... Det leder bara till en massa missförstånd samt att folk drar alla över en och samma kam.. Hur ska man tolka att "DIGITAL FOTO" har börjat satsa på svenskt originalmaterial?? Hur ska de som läser inläggen fatta vilken tidning det syftas på? Jag har själv läst alla dessa tidningar och har min uppfattning klar, men för de som fortfarande inte vet skillnaden går det inte att skilja på tidningarna då man försöker "skoja till det" och skriver enbart DIGITALFOTO. Att skriva vilket förlag som ger ut titeln hjälper nog inte heller de som inte är i tidningsbranschen.. Bättre att skilja dem åt med deras riktiga namn!

Nä rätt ska vara rätt!!!

Tidningarna heter:

Allt om Digitalfoto
Digitalfoto
Digitalfoto för Alla

Det är väl inte så svårt att skilja på? Jag klarar i alla fall det.. ;-)

Det är den förstnämnda som har börjat med mer och mer svenskt originalmaterial och som dessutom har fått tidningen Fotografi's gamla chefsredaktör som ny chefsredaktör för tidningen..

Förövrigt prenumererar och läser jag den tidningen jag har valt utan att bry mig om fleecejackor eller annat.. Jag som är relativt färsk på det här med fotografering finner en hel del bra tips i den tidningen..

Att tidningarna sen skriver att dom är störst i Sverige går lätt att ta reda på.. Jag jobbar själv med tidningar och det finns olika verktyg att mäta det hela.. Antingen så redovisar man hur många LÄSARE tidningen har.. Och då är det Sifos (Orvestos) officiella siffror som är det enda som gäller..
Eller så kan man ju redovisa hur många exemplar av tidningen som man trycker upp och skickar ut i butik (inte nödvändigtvis hur många som säljs).

Ni kan ju sen själva bedöma vad som är bäst.. Hur många exemplar tidningen TRYCKS upp i, eller hur många som LÄSER tidningen?


FAKTA:

http://www.ts.se/Home/pdf/upplagestatistik/upplagortidskrifter2003_mars.pdf

***Här ser man att Digitalfoto trycks i 16 000 ex (det står inte hur många som sen säljs) Men säg att SAMTLIGA exemplar säljs.. Om dom skall vara störst och ha flest läsare så bör då varenda tidning läsas av 4,4 läsare....


http://www.opinion.sifo.se/html/rackviddsrapporter/OK 2003_3Ut.pdf

***Här ser man att Allt om Digitalfoto har
69 000 läsare enligt Sifos oberoende undersökning av svenska tidningar..

Digitalfoto för Alla visar inga officiella siffror alls...

Som sagt, ni kan ju bilda er en egen uppfattning om vad som är mest "rätt".. Men då vi skriver om tidningarna här i forumet, kan vi väl försöka skilja dem åt på ett tydligare sätt eftersom det faktiskt skiljer en hel del på dem.. Både i innehåll och i namn!!

//Johan (som gillar statistik...)
 
Senast ändrad:
Det är ju just det det inte gör... de heter lika, ser likadana ut och har samma innehåll, med något nummers förskjutning... idag spelar det faktiskt ingen roll vilken av tidningarna du plockar ner från hyllan, du får en lika bra eller dålig tidning oavsett.

Men för mej som är aktiv på fotosidan finns en viss grad av igenkänning när jag ser namn som Christel Eldrim och Calle Slättengren mfl i tidningen (Allt om DIGITAL FOTO). Precis som jag reagerar positivt på Terjes artiklar i FOTO t ex... lustigt egentligen för jag har inte träffat nån av dem... än.

När jag har citerat tidningarna har jag, hoppas jag, alltid namngett tidningarna så noga som möjligt. Men faktum kvarstår. När de står i hyllan lyser det DIGITALFOTO DigitalFoto och digitalfoto mot den ev köparen... Allt om, för alla och " " syns inte lika bra.

/kg som också kan skilja dem åt när jag vill
 

Bilagor

  • digitalfoto.jpg
    digitalfoto.jpg
    9.6 KB · Visningar: 465
KGS skrev:
Men för mej som är aktiv på fotosidan finns en viss grad av igenkänning när jag ser namn som Christel Eldrim och Calle Slättengren mfl i tidningen (Allt om DIGITAL FOTO). Precis som jag reagerar positivt på Terjes artiklar i FOTO t ex... lustigt egentligen för jag har inte träffat nån av dem... än.

Kul!

I nästa nummer av min tidning medverkar både Christel och Terje...

/peter wiklund
chefred Allt om digitalfoto (eller vilken var det nu ;-))
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.