Annons

En fototidning till!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Märkte det just nu, inte lätt att hålla isär tidningarna.

Jag raderade inlägget eftersom det nu inte fyller nån funktion, står dock för den del du citerar ovan. Tack för upplysningen Mipert.
 
Och snart kommer nästa nummer av Digital Foto och DIGITAL FOTO ska komma med tio nummer per år numera medan digital foto kommer med nästa nummer 30 mars...

/kg som håller isär tidningarna med hjälp av namnen
 
Grejen är väl den, som flera redan varit inne på, att tidningarna vänder sig mot personer som just upptäckt sitt fotointresse.

Min bror till exempel, han köpte en digitalkamera i höstas och insåg för första gången vad mycket roligt man kan göra med en kamera. Och han totaldiggar dom här tidningarna eftersom de innhåller lite lagom lättsmält och inspirerande information som han kan förstå! :)

/Joakim
 
Senast ändrad:
Jodå, de har mognat en del, allihop, även om den avgjorda kampen digitalt-analogt var ett bottennapp. Och jag kan livligt förstå de som hellre läser jordnära instruktioner om hur man tar bort lyktstolpar, finnar och blixtblänk än ser på en del prisvinnande fotografier i FOTO.

Det var ett par giftiga insändare i senaste FOTO om deras Mästartävlan i Svartvit fotografi. Vinnaren får bl a motiveringen "Bilderna skapar oro, väcker frågor, bjuder motstånd. Styrkan ligger på det emotionella planet, och den oklarhet man kan känna har även den sitt värde." Lagom flummigt va?

Även om jag inte är så imponerad av Diane Arbus som presenterades i samma nummer som Mästartävlan så tycker jag att insändarskribenten tog i lite hårt när han skriver:

"I samma nummer ett reportage om Diane Arbus, som tog så trista bilder att hon till sist begick självmord"

Vi, som kan allt, däremot förstår vad FOTO menar och uppskattar inte alls alla konkreta tips om hur man hanterar kloningsverktyget i Photoshop (sånt frågar vi varandra om på Fotosidan.se istället)

/kg som tror att en "digital fototidning" är motiverad men knappast tre...
 
Liax skrev:
Och han totaldiggar dom här tidningarna eftersom de innhåller lite lagom lättsmält och inspirerande information som han kan förstå! :)

/Joakim

Inget fel i fototidningar för nybörjare, snarare tvärtom.

Vad jag reagerar på är grova sakfel samt i mina ögon oseriösa tester emellanåt, jag har haft provprenumeration på en av dem så jag har läst några nummer.

Detta blandas med nybörjartips som säkert många gånger kan vara till hjälp, så allt är inte dåligt...
 
skelett skrev:
göran... nej analoga kameror kollar jag in på tillverkarnas webbsidor... se det som fönstershopping :)

dessutom tycker jag inte det är någon mening att testa analoga kamerors bildkvalitet t.ex eftersom det ändå bara är filmen som bestämmer.

funderar på att uppgradera min eos 30 till eos 30V... ehe... fast egentligen rätt menlöst :)

Jag vet:) försökte bara skämta till det lite
ha de gott
Göran
 
Är det i det nummeret som finns i handelen som testet D100/F100 finns. Måste bara ha det så jag kan sätta upp det på föreningsrummet och för en sista gånga bevisa att digitalt faktiskt är bättre än annalogt... :)
 
yepp nummer 3/04 av digital foto (för alla) kolla även in (allt om) DIGITAL FOTO, där ett par av fotosidans medlemmar har bidragit med material... deras förstasida kan du också rama in, om du gillar blondiner ;-)
 
martinh skrev:
Är det i det nummeret som finns i handelen som testet D100/F100 finns. Måste bara ha det så jag kan sätta upp det på föreningsrummet och för en sista gånga bevisa att digitalt faktiskt är bättre än annalogt... :)

Ja, går det inte med sakliga skäl så... ;-)
 
Nytt nummer av Digital Foto

ja den som skriver Digital Foto versalgement alltså... ni e med va?

Tema svartvitt! lite kul o en tjej på omslaget, originellt, speciellt som det inte är nån blondin! En stor artikel handlar om hur man fixar till det ultimata porträttet. Var får de alla kreativa idéer ifrån?

Test av bl a Sony 828, o det är den första test som inte sett nåt alls av de förvrängningar som alla andra test har nämnt. Har Sony fixat till "buggen" eller har de missat nåt? Tvärtom beskriver man 8 megasensorn som "ett genidrag som verkligen ger resultat". "Otroligt bra" "imponerande" och "man kan absolut inte klaga" är några av omdömena om bilderna. Man avslutar med att utnämna Sony F828 till "utan tvekan den nya stjärnan på semiproffsmarknaden" men man tillägger "just nu" efteråt.

Sedan tidningen trycktes har marknaden översvämmats av 8 megapixelkameror så tiden på toppen kan bli kort...

Artikeln (egentligen artiklarna) om svartvitt är riktigt bra o kul att läsa, de beskriver också ingående hur man ändrar en färgbild till svartvitt (även om jag bara nyttjar läge gråskala *s*).

En av månadens "heta bilder" är tagen av Fotosidanmedlemmen Anders Hoh och är en imponerande panoramabild över världens vackraste huvudstad.

För den som har en PC medföljer ett morphningsprogram i fullversion "Morphman". Jag har förstås inte en susning om det är värt nåt.

Man testar bärbara lagringsmedia, det kanske börjar bli aktuellt inför sommar o semester. Den lilla sexiga Flashtrax får mycket beröm för funktioner o design medan gamla hederliga X-drive anses duga bra som lagring. Halva priset dessutom. Men jag vill ha en med FireWire...

Photoshop CS går man igenom också...

Fortfarande återstår frågan vilken av Digital Foto, DIGITAL FOTO och digital foto blir först med att ha nåt annat än en tös på omslaget?

Om en vecka kommer nästa nummer av DIGITAL FOTO... de kommer inte att bli först ;-)

/kg som läser för mycket
 
Re: Nytt nummer av Digital Foto

KGS skrev:
Test av bl a Sony 828, o det är den första test som inte sett nåt alls av de förvrängningar som alla andra test har nämnt. Har Sony fixat till "buggen" eller har de missat nåt? Tvärtom beskriver man 8 megasensorn som "ett genidrag som verkligen ger resultat". "Otroligt bra" "imponerande" och "man kan absolut inte klaga" är några av omdömena om bilderna. Man avslutar med att utnämna Sony F828 till "utan tvekan den nya stjärnan på semiproffsmarknaden" men man tillägger "just nu" efteråt.

Det där testet sänkte tyvärr tidningens (i mina ögon) betyg ännu mer. Vid tryckningen var den nog den bästa 8 Mpixel-semiproffskameran av den enkla anledningen att den var ensam, men att kalla bilderna imponerande är nog att ta i.
 
tja var nyss på mug... eh ja... o då läste jag lite noggrannare o de nämner att ANDRA har sett färgfel men att de INTE sett några spår av sådant i sina tester... lite spännande. Å andra sidan kanske Sony är en stor annonsör. Man ska nog alltid vara skeptisk till tester i tidningar, speciellt sådana som lever på annonser.
 
Det är nog svårt att hitta en tidning som inte lever på annonser... Dock så brukar många vara opartiska trots allt.
 
KGS skrev:
Man ska nog alltid vara skeptisk till tester i tidningar, speciellt sådana som lever på annonser.

Tror nog mer att det beror på inkompetens från deras sida...

Har sagt upp min provprenumeration men fick detta nummer ändå? Blir man aldrig av med dem???
 
Dags igen för den största...

De olika digitaltidningarna gör allt för att skilja sej från varandra. Inte. digital foto som dök upp för nån vecka sedan har en payoff där det står "Störst i Sverige" den här veckans nya nummer av DIGITAL FOTO har banderollen "Sveriges Största Tidning om digitalfoto" på omslaget. Intressant. En av dem ljuger. Eller så är det bara statistik.

Nåja, jag vill inte förstöra spänningen genom att avslöja vad omslagsbilden på nya DIGITAL FOTO föreställer. Rusa till hökaren o titta. Tror inte du förväxlar den med Bimbos tidning, men den kan nog stå i samma hylla.

I tidningen har man helt vitsigt tagit med en insändare som klagar på att alla tidningar har ljuva töser på omslagen o önskar sej mer variation. Tänka sej. Svaret från redaktionen är en fråga till läsekretsen. Vad vill vi? Skriv o berätta!

Nåja, jag tar inte illa upp. Vackra töser e väl alltid trevligt men nog är det idétorka när tre tidningar med samma namn dessutom har likadana omslag varje månad!? Räknar med att nästa nummer av Digital Foto hävdar att de också är störst (kanske i Överkalix, vem vet?)

Annars fick jag lära mej ett nytt begrepp i det nya numret av DIGITAL FOTO, nämligen "Chimpning". Jag gör det. Alla jag känner som har digitalkameror gör det. Men jag visste inte att det hade ett särskilt namn. Men nu är jag upplyst. Vill du veta vad det betyder? Vänd uppochner på skärmen o läs! Har du stor o tung skärm, gack o tjuvläs tidningen i närmaste Pressbyrå.

Eller köp den. Den börjar bli mer o mer svensk. Förutom ännu en artikel om bildretusch av Christel Eldrim dyker Calle Slättengren upp o berättar hur han lärde sej slarva på Norrköpings Tidningar. Jo jo... fler o fler av Fotosidans medlemmar är med och skapar svenskt originalinnehåll. Det är kul. Tycker jag. Och precis i linje med vad Peter Wiklund lovade när han tillträdde som redaktör.

Att läsarbilderna studeras noga visas väl inte minst av att en uppmärksam läsare upptäckt att en av Cyberphotos bilder dykt upp som bidrag från en läsare i Skåne i förra numret. Killen som skickade in bilden hade bara blandat ihop sina bilder med Cybers... sånt händer... I nya numret får vi också veta namnet på omslagstösen till förra numret. Men inte telefonnumret ;-)

Månadens läsarbild(er) är svartvita. Vet inte om den Johan Pettersson som blev belönad är medlem här på fotosidan, vi har några stycken med det namnet.

Gissa ämnet för artikeln som presenteras med orden: "Även i perioden mellan soluppgång och -nedgång finns det vackra bilder att fånga..." nåja, en liten lapsus, inte alls i samma klass som tidigare grodor, artikeln handlar om fotografering i mörker...

Precis som Digital Foto testar DIGITAL FOTO den nya Sony 828, men den senare har hittat "färgavvikelser" av det slag som diskuterats i forum här på fotosidan. Men summa summarum av testen faller väl ut för Sonyn.

Tänker du köpa Photoshop 7 Bibeln? Tänker du betala mer än 299:-? gör inte det! via en speciell webadress kan du köpa den för just 299:- inklusive frakt... Kanske är PS7 inte det mest aktuella programmet, men om du har "slarvat bort" manualen är nog den här boken bra att ha.

Nåväl, intrycket att alla tre tidningarna har skärpt sej består. Liksom intrycket att de är väldigt lika.

/kg, som hoppas hinna läsa DIGITAL FOTO innan digital foto och Digital Foto kommer härnäst
 

Bilagor

  • chimp.jpg
    chimp.jpg
    9.7 KB · Visningar: 675
Tur att jag har en liten och lätt TFT-skärm, som är enkel att vända upp och ned.
Att stå på huvet och läsa är inte min starka sida:)

Olle
 
Hej

Jag arbetar som layoutare på First Publishing Group AB. Vi ger ut bland annat "Digital Foto". Jag har läst denna långa tråd och har ömsom dragit på munnen, ömsom skakat på huvudet. Jag håller med om att faktafel är otrevliga och att superlativen kanske är för många, men som någon sa tidigare - vår tidningen är inte riktad till Er som räknar Er som professionella. Det tror jag inte våra konkurrenter heller gör. Fotografisk Tidskrift är väl snarare Er tidning.

Att det är kvinnor på alla omslag kan väl diskuteras. Kom gärna med lite funderingar på varför det ser ut så. Jag vet inte. Tradition? Eller kanske finns det någon undersökning som visar att ansikten, kvinnliga då, säljer bättre?

MVH

MP
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.