RÄTT SKA VARA RÄTT!!!!!
Kan inte alla som skriver i detta forum för att antingen risa eller rosa dessa digitalfototidningar vara så vänliga att skriva ut det rätta namnet..!!!?? Hur fasen ska man kunna skilja på Digitalfoto, DIGITALFOTO och DigitalFoto..? Tidningarna HETER ju faktiskt inte så... Det leder bara till en massa missförstånd samt att folk drar alla över en och samma kam.. Hur ska man tolka att "DIGITAL FOTO" har börjat satsa på svenskt originalmaterial?? Hur ska de som läser inläggen fatta vilken tidning det syftas på? Jag har själv läst alla dessa tidningar och har min uppfattning klar, men för de som fortfarande inte vet skillnaden går det inte att skilja på tidningarna då man försöker "skoja till det" och skriver enbart DIGITALFOTO. Att skriva vilket förlag som ger ut titeln hjälper nog inte heller de som inte är i tidningsbranschen.. Bättre att skilja dem åt med deras riktiga namn!
Nä rätt ska vara rätt!!!
Tidningarna heter:
Allt om Digitalfoto
Digitalfoto
Digitalfoto för Alla
Det är väl inte så svårt att skilja på? Jag klarar i alla fall det.. ;-)
Det är den förstnämnda som har börjat med mer och mer svenskt originalmaterial och som dessutom har fått tidningen Fotografi's gamla chefsredaktör som ny chefsredaktör för tidningen..
Förövrigt prenumererar och läser jag den tidningen jag har valt utan att bry mig om fleecejackor eller annat.. Jag som är relativt färsk på det här med fotografering finner en hel del bra tips i den tidningen..
Att tidningarna sen skriver att dom är störst i Sverige går lätt att ta reda på.. Jag jobbar själv med tidningar och det finns olika verktyg att mäta det hela.. Antingen så redovisar man hur många LÄSARE tidningen har.. Och då är det Sifos (Orvestos) officiella siffror som är det enda som gäller..
Eller så kan man ju redovisa hur många exemplar av tidningen som man trycker upp och skickar ut i butik (inte nödvändigtvis hur många som säljs).
Ni kan ju sen själva bedöma vad som är bäst.. Hur många exemplar tidningen TRYCKS upp i, eller hur många som LÄSER tidningen?
FAKTA:
http://www.ts.se/Home/pdf/upplagestatistik/upplagortidskrifter2003_mars.pdf
***Här ser man att Digitalfoto trycks i 16 000 ex (det står inte hur många som sen säljs) Men säg att SAMTLIGA exemplar säljs.. Om dom skall vara störst och ha flest läsare så bör då varenda tidning läsas av 4,4 läsare....
http://www.opinion.sifo.se/html/rackviddsrapporter/OK 2003_3Ut.pdf
***Här ser man att Allt om Digitalfoto har
69 000 läsare enligt Sifos oberoende undersökning av svenska tidningar..
Digitalfoto för Alla visar inga officiella siffror alls...
Som sagt, ni kan ju bilda er en egen uppfattning om vad som är mest "rätt".. Men då vi skriver om tidningarna här i forumet, kan vi väl försöka skilja dem åt på ett tydligare sätt eftersom det faktiskt skiljer en hel del på dem.. Både i innehåll och i namn!!
//Johan (som gillar statistik...)