Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En fototidning till!!

Produkter
(logga in för att koppla)
janm skrev:

Att få medverka som skribent är också acceptabelt ;)

det är skitlätt, "Månadens Tips" i digitalfoto (den lilla, bonniers) var att tejpa över blixten för att få mjukare blixtljus. Kan du bara lite bättre än så, så kommer de att publicera dej o belöna dej.

Lycka till!
 
Hejsan på Er alla "sega gubbar"!

Nu har den här tråden snart hållit på i ETT ÅR!
Bara svammel om sk.fototidningar!
Fotosidans erfarna fotografer, behöver väl inte läsa dessa nya digitala fototidningar?
Sånt läser man som nybörjare, den typen av fotografer finns väl inte bland Fotosidans medlemmar?

Höj ribban fotografer, vi kan diskutera på en betydligt högre nivå, eller hur?
 
ursäkta mej, men tycker du att det är svammel o bara svammel så läs en annan tråd... det finns några till

/kg, som inte heller är intresserad av alla trådar
 
Calle S skrev:
Den där "Fototidningen" skulle jag nog inte ens ha som dasspapper:)

Läste tråden från början o hittade det här citatet *s* lite elakt va? Vill minnas att du presenteras på ett helt uppslag i ett aktuellt nummer av just "den där "fototidningen""

Men å andra sidan har den ryckt upp sej rejält sen du skrev... men lite kul ere... tycker jag ;-)
 
KGS skrev:
Läste tråden från början o hittade det här citatet *s* lite elakt va? Vill minnas att du presenteras på ett helt uppslag i ett aktuellt nummer av just "den där "fototidningen""

Men å andra sidan har den ryckt upp sej rejält sen du skrev... men lite kul ere... tycker jag ;-)
Haha! Ja, nu har de ju börjat producera eget material. Och de (fortfarande engelska testerna) har ryckt upp sig en del. Jag hittade inga jättemissar i senaste tidningen och numret innan dess. Tror den ganska nytillträdda Peter Wiklund har en del med det att göra.
Men jag saknar fortfarande Fotografi....
 
Jorå, de har spottat upp sej allihop. Senaste digitalfoto (den lilla, bonnier) satsar på en stor porträttävling med priser för 60.000... kanske kan vara nåt för de som känner sej tävlingssugna. Här är det inte många tillfällen till sådant...

/kg som ska ta det ultimata porträttet
 
När jag av ren nyfikenhet köpte första utgåvan av "Allt om Digitalfoto" blev jag ordentligt besviken och lovade mig själv att aldrig någonsin i mitt liv köpa denna tidning igen. Men igår kunde jag inte låta bli då jag förstått att både Christel Eldrim Och Calle Slättergren var med i senaste numret.

Och jag måste erkänna att det skett en rejäl uppryckning. Trevligt svenskt material, utmärkta PS-tips av Christel och en rolig artikel (även om intervjun har vissa journalistiska brister enligt min mening) om Calle.

Däremot är det trist när nästan en tredjedel av tidningen innehåller kameratester och fakta om tidigare testade kameror. Speciellt när de innehåller rena faktafel. Sådant kunde man tryckt i en separat bilag som de intresserade kunnat köpa, eller rent av lagt ut på Intrenet istället.

Men men...man måste ge allt en chans, och jag tror att tidningen kan utvecklas till något mycket bra.

/Joakim
 
Senast ändrad:
Jag drar mig till minnes det glada åttiotalets början när persondatorn kom och gjorde entré ii hemmen. Det var datorer som Commandore Vic-20 och 64, Coloor Genie, Atari m fl I samma takt som datormarknaden svällde lanserades den ena specialtidningen efter den andra av de olika förlagen. Det var Mikrodatorn och specialpressen för radio- och tevepryttlar som först började skriva om datorer som en del av innehållet. Ganska snabbt började tidingar av mer populärt format dyka upp och med ungefär samma namn och innehåll, En del av tidningarna blev långlivade och andra dagsländor.

Det vi ser nu är att digitalkameran har nått massmarknaden och människor köar för att på nåder få köpa en kamera och köper gladeligen det ena påtvingade tillbehöret efter det andra, ungefär på samma sätt som bilförsäljningen gick till på 50-talet. Tidingarna säljer sina nummer och bevisligen finns det köpare som köper alla tre av de nämnda tidningarna i hungern över att lära sig mera eller bara förfasas över tidningarna.

Med den digitala kameran och marknadsföringen kan nu alla bli fotografer och kopister med ambitioner att bli en fullfjädrad yrkesman för att leva på fotograferingen, eller ser enkelheten i att fotografera digital och har ett behov av att kunna mera. I båda fallen löser dessa tidningar behovet. De ger en höjning av den nyblivne och blivande fotografens kunskap och förmåga att bättre utnyttja och förstå tekniken. En insikt som inte varit självklar tidigare med tanke på fotolabbens inblandning i processen. Det är roligt att fotografera digitalt och då är det roligt att läsa om det.

Som blivande kameraköpare är det viktigt att göra rätt köp. En digitalkamera kostar avsevärt mer än en traditionell filmbaserad kamera och därför är testerna viktiga. Det finns mer att testa på en digital jämfört med en filmbaserad. Den filmbaserade har en sensor som byts med varje ruta och kan väljas efter behov.

Jag tror att några av dessa tidningar kommer att slås ut och jag tror att de som blir kvar är de som matrial avpassat för den svanska marknaden med innehåll som hjälper kameraägaren och spekulanten på kameror att bli bättre på att fotografera och få ett resultat som fler blir nyfikna på.
 
larsborg skrev:
Hejsan på Er alla "sega gubbar"!

Nu har den här tråden snart hållit på i ETT ÅR!
Bara svammel om sk.fototidningar!
Fotosidans erfarna fotografer, behöver väl inte läsa dessa nya digitala fototidningar?
Sånt läser man som nybörjare, den typen av fotografer finns väl inte bland Fotosidans medlemmar?

Höj ribban fotografer, vi kan diskutera på en betydligt högre nivå, eller hur?


Som nybörjare och användare av digital kamerautrustning hittar i alla fall jag en hel del bra tips i den tidningen som jag läser regelbundet..

Fotosidan har idag 29/3 kl 09.30 - 27 573 medlemmar... Jag tror att det finns en hel hög med nybörjarfotografer bland medlemmarna, jag själv är en av dom.. Hör vi inte hemma här på Fotosidan då eller? =( Jag trodde faktiskt att den här sidan var till för alla som är intresserade av fotografering i någon form, vare sig man är nybörjare eller anser sig vara mycket mer erfaren..
 
Håller med dej Johan, många av de "enkla" tips som tas upp i de här tidningarna är såna som det finns långa trådar om här på fotosidan så det är nog mest ett utslag av snobbism att påstå att man inte läser tidningarna för att man redan kan allt.

Själv kör jag med franska Photo när jag åker tåg. Räknar med att tjejen med 10D´n på sätet bredvid inte fattar franska (heller) och blir mäkta impad.

/kg som brukar klara av franskan vid frukost
 
IDG räknar på digitalfototidning

I fjol fick den svenska marknaden i ett slag tre tidningar på ett snabbväxande område – digitalfoto. Allt om digitalfoto, Bonniers digitalfoto för alla, Digitalfoto och Allers klassiker Foto kommer eventuellt att få en ny konkurrent i år. IDG undersöker nu om det finns plats för ännu en tidning. Undersökningen görs under ledning av PC för allas chefredaktör, Fredrik Agrén. Det holländska systerförlaget ger redan ut en tidning om digitalfoto. Den har en sorts livsstilskaraktär, men IDG kan också tänka sig andra profiler, t ex en direkt nyttig tidning med massor av tips och produktnyheter.

Projektet går under namnet Zoom magazine in Scandinavia vilket antyder att kalkylerna avser inte enbart den svenska marknaden. – Mediatrender 20040331.
 
Äntligen!

och till allas glädje har även Elektronikvärlden börjat med en PS-skola. Så nu finns det oändligt många källor att lära sej klona bort finnar och reducera rödan ögon från! Ja de har t o m infört ett uppslag för läsarnas egna bilder.

För övrigt ger EV 3/2004 en test av Sony 828. Även de har hittat "störande färgkanter"
 
Med tanke på vad som tillåts lämna tryckerierna är det ett mysterium, eller möjligen en gudomlig orättvisa, att Aktuell Fotografi inte längre finns.

Nu ska jag leta upp min gamla Dan Hylander-platta med låten "Dumhet är inne i år"...

/jörn
 
xrvjorn skrev:
Med tanke på vad som tillåts lämna tryckerierna är det ett mysterium, eller möjligen en gudomlig orättvisa, att Aktuell Fotografi inte längre finns.


/jörn

Vad var det du gillade mest med Aktuell Fotografi?

/peter
 
Med en av de tunnaste fototidnigarna jag någonsin har bläddrat i. SIda upp och sidan ned med text som tillsynes var köpt reklamplats Ölen räckte längre en blaskan.... Miljön på bilden är inhämtad på Gamle port i Götet.
 

Bilagor

  • crw_6812.jpg
    crw_6812.jpg
    18.2 KB · Visningar: 511
Det är därför det behövs så många tidningar... får vi nu en fjärde så kanske man äntligen kan få i sej ett par öl!
 
Läser testen av Sigma SD10 i "A o Digitalfoto" och i betygsrutan på sidan 53 finns två minuspunkter i en os samma mening "Långsam arbetsprocess, fungerar bara med objektiv med Sigma-fattning". Det sista med Sigmafattning är givetvis ett klart minus och jag ser fram emot att få se samma skrivning när kameror från Nikon och Canon testas framöver.
 
RolandM skrev:
Med en av de tunnaste fototidnigarna jag någonsin har bläddrat i. SIda upp och sidan ned med text som tillsynes var köpt reklamplats Ölen räckte längre en blaskan.... Miljön på bilden är inhämtad på Gamle port i Götet.

Gu va orättvist!
Gamleport, då behöver man ingen tidning för att få tiden att gå.

Götet, min enda stad...
 
uge skrev:
Gu va orättvist!
Gamleport, då behöver man ingen tidning för att få tiden att gå.

Götet, min enda stad...
Fast det var väldans ont om Gaisare där.....det borde vart elt knökfullt, så det är nog inte så mycket med götet längre...
 
För att man säkert ska få i sej åtminstone en öl i helgen så landade både DIGITAL FOTO och Digital Foto idag. Gissa vad som pryder båda tidningarnas omslag?

1) En söt flicka
X) En söt flicka
2) Nikon D70

Bläddrade igenom DIGITAL FOTO medan jag sög i mej en bakelse på Elsa Andersons Konditori i Norberg idag och hittade en del kul läsning i den. Både Terje och Christel har bidragit till innehållet. Utan att ha lusläst Christels beskrivning av hur omslagsflickan kommit till känns det som att artikeln liknar de två tidigare ganska mycket. Tredje numret på raken där Christel beskriver hur man fixar en omslagsflicka. Vitare tänder. Retusch. Färgbalans.

Christel delar dessutom med sej goda råd om hur man fotar bröllop.

O så har man testat fotolab. Bäst blev... äh, tjuvläs tidningen hos hökaren på hörnet. Eller köp den. Månadens lockvara är en bok om Photoshop CS för 229:- inkl frakt. Plötsligt blev jag glad att jag inte hunnit nappa på förra numrets erbjudande om en bra bok om PS7...


Bland insändarna efterlyser flera lite större variation på omslagen, tänka sej... Fast Bosse är jättenöjd med alla söta flickor.

Digital Foto har jag inte brutit plasten på ännu men på omslaget lovar man temaspecial om närbilder OCH DESSUTOM "Upptäck Makrofoto"

/kg som ska läsa vidare o se vad som finns bakom flickorna

Rätt svar 1 (gardera med X)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.