Annons

En fototidning till!!

Produkter
(logga in för att koppla)
KGS skrev:
"När man tar bilder är det en enorm skillnad mellan kamerorna. Att fotografera med F100 känns som att spela fotboll med femkilos sandsäckar fastbundna vid benen. Det går att fotografera, men det blir långt mellan de eleganta dribblingarna och snygga passningarna.
Med digitalkameran kan man röra sig fritt och direkt kontrollera resultatet efteråt på skämren baktill på kameran."

Det tragiska med detta är ju att det är oerhört många som dessutom tror att detta är sant samt att denna tidnings skribenter är experter, det kvittar väl förresten. Finns ju inget som är sant i kvällstidningarna heller så vi får väl vänja oss, enklare då att ge fan i att läsa skiten.

/Larsa, som tyckte att det var roande ett par nummer...
 
He he, måste erkänna att jag på biblioteket brukar tjuvläsa pryltidningen M3. Dom testade 300D & tyckte bla att budgetzoomen var ett underbart objektiv, *han som testade måste ha lång erfarenhet av kvalitetsoptik...*
 
Jag har än längre tid grubblat över för vem dessa tester är skrivna och kommit fram till två möjliga svar alternativt en kombination av dessa.


- För den presumtive köparen

- För den som redan köpt en kamera och behöver en bekräftelse på att den allt för dyra och allt för dåliga kameran var ett bra köp eftersom en test av en expert bekräftar detta.

- En kombination av ovanstående.

/Roland - är inne på sin tredje digitalkamera och läser alla tester om dessa, samt läser det negativa om alla kameror som inte köptes.
 
larsaz skrev:
många som dessutom tror att detta är sant samt att denna tidnings skribenter är experter

De e ytterst kompetenta måste jag säga, hur många känner du som vet hur det är att spela fotboll med sandsäckar runt benen??
 
RolandM skrev:
- är inne på sin tredje digitalkamera och läser alla tester om dessa, samt läser det negativa om alla kameror som inte köptes.

Det där tror jag är väldigt vanligt, oavsett vad man köpt för nåt så vill man övertyga sej om att man gjort ett bra val o gärna en bra affär... jag försöker fortfarande övertyga mej själv om att det var värt att vara nästan först med A1 för bara 100 spänn om dagen i 30 dagar... *s*

Experter som skriver det man vill läsa är bra. De andra är klåpare ;-)

/kg som tror att den första serien A1 är lite bättre...
 
om jag hoppar in här utan att ha läst alla inlägg och frågar: Vilken av alla dessa är den tidning man ska prenumerera på som ger mest???
 
Det är ju faktiskt bedrövligt att man som tidning i syfte att testa produkter med mera kan sjunka ner till denna låga nivå. Snart kommer man nog med en test på alla digitalkameror inbyggda i mobiltelefoner och påstår att de är bätre än de analoga kamerorna för att de är mindre och smidigare att ha att göra med. Dessutom ska jag passa på att låta FOTO ta del av kritiken. Deras tester har blivit avsevärt sämre. Numera jämför man inte kamerorna utan sätte upp plus och minus som säger väldigt lite om själva kamerorna jämfört med andra märken. Det var bättre förr. Man behöver bara gå tillbaka några år för att hitta bättre tester i tidningen FOTO. Om jag inte missminner mig så har man bytt testredaktör. Nu när jag änd klagar så tycker jag att FOTO är väldigt dåligt tryckt för att vara en fototidning.
 
mnorrback skrev:
Snart kommer man nog med en test på alla digitalkameror inbyggda i mobiltelefoner och påstår att de är bätre än de analoga kamerorna för att de är mindre och smidigare att ha att göra med.

Ljudkvaliteten kommer att bli en viktig parameter i dessa tester!
 
KGS skrev:
*asg* du kan bli en av deras välbetalda floskelskrivare! Eh, reportrar menar jag!

Nu har han absolut chansen också. En av digitalfototidningarna söker folk, frilansare i stort antal.
Frilansarna kan ju också ses som en förklaring till varför man inte hittar någon information om redaktionen.
 
mnorrback skrev:
...Snart kommer man nog med en test på alla digitalkameror inbyggda i mobiltelefoner och påstår att de är bätre än de analoga kamerorna för att de är mindre och smidigare att ha att göra med...

Och de kommer jämföra mobilkameror (kameramobiler) med D2H och anmärka på att bildöverföringen från kamera till redaktion går mycket smidigare med mobilen. Därför får D2H bara 4,6 i poäng mot mobilens 8,9.
 
Kijana skrev:
Nu har han absolut chansen också. En av digitalfototidningarna söker folk, frilansare i stort antal.
Frilansarna kan ju också ses som en förklaring till varför man inte hittar någon information om redaktionen.

Japp, det är min.
Betalar bra per ord - så länge det inte är floskler (de skickar JAG faktura på).
;-)

Fast nog om det, jag får inte ragga folk här, det är ju ett kommersiellt syfte med det.

Ang. redaktionen: den är liten, för att inte säga minimal, eftersom tidningen inledningsvis byggde på material som köptes från engelska förlaget Paragon.
Fortfarande har jag en hel del från dem (bland annat testerna).
Men det ska alltså fasas ut.
Och in kommer då fler namn i redaktionsrutan...

/peter wiklund
chefred Allt om digitalfoto
 
larsaz skrev:
enklare då att ge fan i att läsa skiten.

Inte lätt, den kommer ju hem i brevlådan tillsammans med en ny figur i samlingen kinesiska porslinsvaser i plast. Bara 366 utgåvor kvar, sen har jag en helt unik samling för bara 199:- i månaden...

Och i nästa nummer ska de bedöma "allt det nya" och nämner bl a Minolta DIMAGE A1!! när nästa nummer utkommer har den modellen redan utgått... inte lätt att hänga med i en papperstidning idag inte!
 
Liax skrev:
Jag undrar när det kommer kameror med inbyggda telefoner?

/Joakim

Det e väl mest en fråga om hur man ser på saken... det lär finnas mobiler med 2 megapixelkameror inbyggda... o både blixt o zoom har de, så var går gränsen?
 
KGS skrev:
Det e väl mest en fråga om hur man ser på saken... det lär finnas mobiler med 2 megapixelkameror inbyggda... o både blixt o zoom har de, så var går gränsen?

Mitt inlägg var mest ett skämt...men jag glömde tyvärr följande symbol ;-)

Fast egentligen borde det komma, digitalkameror som kan överföra bilderna trådlöst till en stor hårddisk (bärbara dator), eller kanske direkt till redaktionens server (om man jobbar för en tidning).

/Joakim
 
Smajly skrev:
om jag hoppar in här utan att ha läst alla inlägg och frågar: Vilken av alla dessa är den tidning man ska prenumerera på som ger mest???

Trots den kritik Foto fått här för sina tester så tycker jag ändock att den ger mig en stunds intressant läsning. Testerna ögnar jag igenom eftersom jag läser tillräckligt av sådana på nätet, däremot så brukar jag läsa deras reportage om fotografer mm som emellanåt brukar vara ganska så intressanta.

Jag har intill min säng ett mycket stort antal Foto & Aktuell fotografi från -79 till 90, dessutom en mindre mängd från 90-talet. Jag plockar ofta en av dom på måfå & läser innan jag somnar, dom är ganska så växlande i kvalitet genom åren & jag kan inte direkt, som många andra, säga att dom var så förbaskat mycket bättre än Foto idag.

Jag tror mer det beror på att vi blivit lite mättade med allt vi kan insupa genom nätet.

Jag har svårt för att tro att dom nya digitaltidningarna har stulit så många läsare från foto, jag ser på jobbet hur intresset för dessa nya tidningar är klart större än det är för foto. Detta då hos folk som förrut aldrig köpt en fototidning, dvs nyblivna digitalägare...
 
Nä, mej har de inte stulit i varje fall, å andra sidan har jag köpt alla nummer av alla tidningar hittills... men känner på mej att det kommer att bli en utgallring snart... pappershögen växer fort o jag gillar inte att slänga tidskrifter. Vem vet när man vill läsa om Canon Ion nästa gång? Utförligt test i FOTO nr 12, 1989... fast då kallades det inte digitalkamera utan stillvideo!

Då blev de "förbluffade över hur bra resultatet blir med denna lilla kamera"

Försökte använda en sån till ett seriöst projekt. Åkte runt hela länet o fotade 30 bilder som rymdes på skivan... när jag fick upp bilderna på skärmen var inte en enda en användbar. Det blev till att ladda Konica TC´n o åka ett varv till.

Undrar om nån kan läsa en sån skiva idag... tror jag har den liggande nånstans med bilderna kvar (kanske!?)
 
larsaz skrev:
...Vad tycker du om denna test (D100/F100)?

För mig framstår citaten som rent trams som skrivits av en, i mina ögon, nybörjare som borde syssla med nåt annat...

KG citerar ett test ur digital foto.
Peter är chefredaktör för Allt om DIGITALFOTO.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.