Annons

En fototidning till!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: PS!

KGS skrev:
FOTO har jag på annan plats... men det är den enda svenska fototidning som inte ALLTID har en tös på omslaget, men det händer, förstås.

Kolla in en Foto från tidigt 70-tal, då var det oftast avklätt också...
 
Jodå, bläcket hann inte mer än torka på skärmen förrän FOTO damp ner i brevlådan, prydd med en rejäl blondin... det värsta hårburr jag sett... nä burr e helt fel, det var allt annat än kn...rufs det där!
 
Saken är avgjord!

senaste numret av digital foto (ni hänger med va? det är den med bara små bokstäver) hävdar att de är störst i Sverige. Inte illa. Blev lite impad av Kaknästornet häromdagen, men det är alltså digital foto som är störst i Sverige... Nåväl i denna sanningssökande skrift har man funnit sanningen. Vad är bäst? Analogt eller Digitalt?

Nån som törs gissa vad digital foto kom fram till? De ställde en Nikon F100 mot en Nikon D100 o satte betyg...

Svaret får du om du vänder uppochner på skärmen

För övrigt hade de helt originellt valt att ha en ung tös på omslaget! Rödblond? kan man vara det? *S*

/kg som av tekniska skäl publicerar svaret lite senare i afton. Allt för att hålla spänningen vid liv!
 
KGS skrev:

Så numrets besvikelse, där man testat program för att hålla ordning på sina bilder. Det är väl lovvärt. Såna program behövs verkligen när bildvolymerna ökar på hårddiskar och cd- och dvdskivor. MEN man har inte testat ett enda program som fungerar i en riktig dator. Samtliga testade program finns bara för PC... trist och ett faktum som inte ens nämns. Ett av programmen lanserades idag för Mac, Extensis Portofolio 7 (det är 6 som är testat i tidningen).

Extensis Portofolio har funnits till mac sedan urminnes tider. Det är från början ett mac-program som sedan även lanserats för pc.

Ville bara påpeka det ;-)
 
Re: Saken är avgjord!

KGS skrev:

...

Nån som törs gissa vad digital foto kom fram till? De ställde en Nikon F100 mot en Nikon D100 o satte betyg...

...

/kg som av tekniska skäl publicerar svaret lite senare i afton. Allt för att hålla spänningen vid liv!

det blir väl knappast en objektiv bedömning, att döma av namnet på tidningen är nog svaret ganska givet!

sen kan man naturligtvis diskutera vad som är bäst av analog/digital fotografering, men det har nog redan argumenterats till leda om det ämnet här på FS!

/micke, som sitter klistrad vid skärmen ;)
 
Det ska tilläggas att han som gjorde testet mellan digitalt och analogt har fotat 100% digitalt sedan år 2000. Nu är inte jag negativ till digitalt, tvärtom men jag tyckte testen var till det digitalas fördel, t.ex bilden kan ses med detsamma och dåliga bilder kan raderas gratis, Detta tror jag dom flesta som står och väljer mellan en analog F100 och en digital D100 vet mycket väl. Men visst är många digitala bilder lika bra eller bättre än en bild från en analog kamera.
 
Och vinnaren blev...

I vänster ringhörna, Nikon F100, 865 gram, 18.990:- (kostar de verkligen så mycket??)
I höger ringhörna, Nikon D100, 780 gram, 17.990:-

Båda kamerorna med samma handskar, dvs Nikkor AF-S, 70-200 2,8G (25.990:)

Rond 1; Bildkvalitet:

F100: "Kan bli riktigt bra, men det beror på film, framkallning, kamera och förstås också vem det är som fotograferar. Betyg 6"

D100: "Här vinner den digitala kameran stort. Det är en myt, att den analoga tar bättre bilder än den digitala. Betyg 9"

Undrar vem som höll i respektive kamera...
Rond 2 följer snart. Sekonderna lämnar ringen. Spänningen är ooooliiiidlig!
 
Rond 2; Funktioner

F100 "Allt vad gäller automatik. Genom att byta film kan du ändra ISO och välja mellan färg, svartvitt, dia och delvis vitbalans.
Betyg 8"

Det här kan bli svårslaget...

D100 "All automatik finns. Man kan fritt byta ISO o vitbalans från bild till bild. Bildbehandlingen ger många möjligheter.
Betyg 10"

OOOOOj!! knockout nästan, men pugalisterna vacklar in i ringhörnorna, räddade av gong-gongen... D100 leder på poäng, men två ronder återstår... hur ska det gå??
 
Mer nostalgi...

Någon mer som minns Aktuell Fotografi? Bra material och gav ut bra böcker - gick tyvärr upp i FOTO....
 
Rond 3; Användning:
F100: "Det kräver stor erfarenhet att få en perfekt exponering och att kunna förutse hur allt kommer att bli. Betyg 7"

F100 vacklar, D100 tar sats och siktar mot blottan...

D100: "Du ser snabbt bilden och kan använda den på en gång. Tål större felexponering än film. Betyg 9"

Oj oj oj, utgången ser ut att vara klar, D100 leder med 3-0 i ronder, det enda som kan rädda F100 är en knockoutseger i rond 4, kvalitet och pris... publiken håller andan...
 
Matchen är slut. Vinnaren är korad!

Sista ronden; Kvalitet/Pris

F100: "Ju mer du använder den desto dyrare blir det. Priset på film och framkallelse kan snabbt gå upp." Betyg 6. Snittbetyg 6.9"

D100: "I det långa loppet blir det billigare. Många lär välja digitalt, eftersom det är roligare, lättare och bättre. Betyg 9. Snittbetyg 9,2"

D100 bärs ut av ivriga supporters, är det nån som tar hand om F100?? Saken är definitivt avgjord. Analogt är Förloraren, digitalt är Vinnaren. Någon däremot?

Svara inte ;-) jag bara skojar... men så seriöst kan ett test bli i en tidning som är Störst i Sverige. Fast den är faktiskt minst av de tre digitalfototidningarna, ja t o m något mindre än FOTO...
 
KG> Har tidningen specificerat vad de är störst i, förutom flosker?

/Roland - som vet att alla bilmodeller är bäst i sin klass.
 
jag har oxå lagt ner min prenumeration på FOTO. testerna suger, extremt mycket bättre på dpreview.com och andra siter.
och fotografer går oxå att kolla in på nätet.
 
ja det var ett mycket bra test...särskillt när man har bestämt innan vilken man vill ska vinna!

är det ingen som har tänkt på framkallning av utskrifter av de digitala bilderna?
är inte så kul att sitta med bilderna på skärmen hela tiden!

//micke, som är skeptiskt till testet ;)
 
Nu när ni ändå pratar mycket om tidningar .

Finns det någon FOTO tidning ute som har detta:

Ett exempel.
De flesta vet den tidningen teknikens värld släpper en gång per år som tar med en massa bilar tester. på ca 100 sidor eller nått.

Finns det någon sådan tidning som kommer ut en gång per år som går igenom alla(de flesta) tillverkare av objektiv?
 
m_emilsson skrev:
//micke, som är skeptiskt till testet ;)

skeptisk?? va!? varför det? det har grundligt gått igenom allt *asg* o för att kunna jämföra bilderna har de t o m scannat in de analoga bilderna med en fin scanner...

Jag kan inte undanhålla er följande citat ur texten kring "testet"

"När man tar bilder är det en enorm skillnad mellan kamerorna. Att fotografera med F100 känns som att spela fotboll med femkilos sandsäckar fastbundna vid benen. Det går att fotografera, men det blir långt mellan de eleganta dribblingarna och snygga passningarna.
Med digitalkameran kan man röra sig fritt och direkt kontrollera resultatet efteråt på skämren baktill på kameran."

Därmed är väl sista ordet sagt i debatten om digitalt/analogt, eller?? Professionella fotbollsspelare bör köra digitalt!

Svara inte! Jag bara skojar!

/kg som återigen garvar högt åt en digitalfototidning
 
skelett skrev:
jag har oxå lagt ner min prenumeration på FOTO. testerna suger, extremt mycket bättre på dpreview.com och andra siter.
och fotografer går oxå att kolla in på nätet.
Finns det någon test på F5 o F100 på dprewiew?????????

:) Göran
 
göran... nej analoga kameror kollar jag in på tillverkarnas webbsidor... se det som fönstershopping :)

dessutom tycker jag inte det är någon mening att testa analoga kamerors bildkvalitet t.ex eftersom det ändå bara är filmen som bestämmer.

funderar på att uppgradera min eos 30 till eos 30V... ehe... fast egentligen rätt menlöst :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.