Nä Lars, jag går på det, varje gång... o e tösen på omslaget så vacker som på den senaste utgåvan av DIGITAL FOTO så är det nästan så jag tar två...
Nåja, nu har jag läst igenom det mesta i numret och tycker att den nye redaktörens inledning lovar hyfsat gott. Han lovar mer svenskt material, mer utrymme för läsarna och inte minst ett storartat löfte om att "Du ska få ännu mer praktisk nytta av varje nytt nummer av Allt om Digitalfoto".
Christels artikel om retusch är som väntat bra, jag e väl lite påverkad av att ha sett hennes exempel här på fotosidan tidigare. Kul att de valt svenskt material! Men ändå känns mycket igen, i nummer 3/2003 har man också tipsat om hur man gör hud felfri, tänder o ögonvitor vitare mm.
Än en gång o ännu en av digitalfototidningarna spinner på vintern som tema, vill minnas att just Allt om Digitalfoto hade vintern som tema i samma nummer som de testade A1 i, var jag nu har lagt det... nåt av de sista numren 2003 o nu i andra numret 2004... nåja vintern är lång.
Läsarnas bilder är alltid kul att kolla, jag upptäcker att numrets vinnare är en av Fotosidans medlemmar! Köp, titta o gratulera! Han har dessutom fått med en stor vinterbild i vinterbildstemat, vilket tyder på att det är en hel del originalmaterial med i det här numret, engelsmännen har väl ingen vinter att skryta med direkt...
En test av scanners kan vara av intresse för den som behöver en sån, även om det låter överflödigt när man är digitalkameraägare...
Så numrets besvikelse, där man testat program för att hålla ordning på sina bilder. Det är väl lovvärt. Såna program behövs verkligen när bildvolymerna ökar på hårddiskar och cd- och dvdskivor. MEN man har inte testat ett enda program som fungerar i en riktig dator. Samtliga testade program finns bara för PC... trist och ett faktum som inte ens nämns. Ett av programmen lanserades idag för Mac, Extensis Portofolio 7 (det är 6 som är testat i tidningen).
En belöning till dej som rycker ner tidningen från hökarens hylla är 25 dubbelkopior från Fuji. Logga in o ange den kampanjkod som finns i tidningen så får du kopiorna gratis. För oss som ändå nyttjar Fuji är det bara o tacka o ta emot. Tidningen blev plötsligt gratis! Har du inte provat förut så gör det, bilderna blir så bra så det inte är normalt!
Tyvärr kan jag inte bjussa på några rejäla rågarv den här gången. Jag har inte hittat nåt skäl till det. Kanske är det ett tecken på att tidningen har mognat. Detsamma gäller, som jag tidigare skrivit, för de andra tidningarna i gengren.
Hur länge kan tre nästan likadana tidningar överleva i Sverige? well, efter att ha sett Robinssonfinalen så väntar jag med spänning på vem som först får lämna plankan! Vad gäller omslagsbilder är "DIGITAL FOTO" etta på min lista fn men det står inte på förrän digitalfoto kommer o sen kommer snart DigitalFoto... kampen går vidare.
Nån som vill hålla vad om vilken av tidningarna som blir först med att INTE ha en blondin på omslaget?
/kg som snabbt bläddrade förbi kameratesterna tillsvidare