Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En dags arbete - frilans

Produkter
(logga in för att koppla)
jon skrev:
Momsen är bara pengar som skickas fram och tillbaka. De är inte ens egna pengar.

Jag betalar dessutom gärna mycket pengar till staten så att våra sociala skyddsnät fungerar. Har inte varit i något annat land där det fungerar bättre.

Jag har inte lagt in några värderingar i om vi betalar för lite eller för mycket i skatt. Momspengar räknas varken som intäkt eller kostnad utan ligger på ett skuldkonto för väntan på betalning en gång per månad om man visar att man för sålt mer än vad man köpt för. Denna hantering kostar svenska företag miljardbelopp varje år - observera att jag säger hantering - och det vore enklare om momsen enbart togs ut av slutkunden. Men nu börjar denna tråd att spåra ur helt, så jag stannar här. Nästan. Kom ihåg att det är enbart 30% av alla skatteintäkter som går till vård, skola och omsorg. Resten vet vi inte var de hamnar... I Bryssel kanske... Eller i ett stort svart hål... Nu är jag klar

Jag skrev i ett tidigare inlägg om hur jag undrade över ekonomisk ersättning för en plåtning pressbilder för fri nedladdning åt ett band. Fick uträknat av kontakt att jag gott kunde lägga fram ett förslag om 3000kr + sociala avgifter för ett dagsjobb inkluderande efterbehandling och köp av rättigheterna till bilderna.
Nu precis dagarna innan har de dragit sig ur efter att jag rest 80 mil och lagt ut 2000kr på resan, efter att jag lagt fram det prisförslaget. Först lät det på dem som att det var ett ok pris och det var därför jag åkte, informerade dem sedan om att de endast kunde nå mig per telefon och ändå får jag ett mail senare den dagen om att de dragit sig ur för att prissumman var för stor för bilder de inte ens visste om de skulle komma att vilja ha sedan.
Visst kan jag förstå deras ängslan över att lägga ut mkt pengar innan ha sett det färdiga resultatet men inte kan jag väl heller gå med på att göra arbetet helt gratis åt dem?
Nu sitter jag ju här med ett stort hål i plånboken.

Låter inte alls roligt. Hade ni muntligt avtal? Är du i närheten av deras "plats" nu? Kanske försöka förmå dem att du rest så långt och gärna vill göra detta uppdrag när du ändå är på plats!!

Re: Lägg sedan till sådant som du ånjuter som lagerarbetare - Sjukskrivning, A-kassa, för

solvargen skrev:
Jojo.....men det finns många förmåner ochså om man är duktig fotograf och kan arbeta heltid. 50% arbetsgivar-avgifter .ja,ja....har man inte rätt att dra av kameror, objektiv, tillbehör, studio,kontorsrummet i lägenheten, bilen, bensinen, mobilen, datan, program, med en j...a massa annat med mera ochså innan dessa arbetsgivar-avgifter dras bort????

Nej tyvärr så enkelt är det inte.. På det arvode du drar in, skall du täcka alla dessa kostnader du räknar upp. där din lön är en av kostnaderna i företaget och på den lön du tar ut också skall betala 50% i soc.kostnad.

Betänk också om du blir sjuk, bryter benet, får en ögonskada, ja vad som helst och inte kan arbeta på säg 2-3 månader. Du har fortfarande kostnader för studion, för mobilen, för bilen, kanske lån på utrustning osv..

Kan i sammanhanget berätta att en egenföretagare jag känner var sjuk i 1,5 vecka och där rök den månadens överskott.

Det finns många fördelar med att vara egenföretagare, det är jag den förste att skriva under på.. men, det finns också många nackdelar.. bla är det bara du och ingen annan som skall dra in pengar till företaget.

och som sagt, inga pengar, ingen lön ingen mat på bordet

Skivbolag är absolut värsta sortens kunder som gör sitt absoluta yttersta för att aldrig betala för bilder. Enda tillfället då de kan betala lite är om de använder en fotograf vars namn i sig bidrar till försäljningen. Om Bingo plåtat så är det större marknadsvärde på bilderna än om okända och tokduktige Pelle Jöns som plåtat. Fullständigt oavhängigt hur bilderna ser ut.

Promotionbilder till nya band brukar låta "Det är ju ett nytt band och vi kan ju inte betala något innan vi vet om bandet kommer sälja!?" (ja, världsledande megaskivbolag låter såhär) men däremot kan det vara möjligt att deala till sig en royalty på skivförsäljningen.

Lena W skrev:
Jag har inte lagt in några värderingar i om vi betalar för lite eller för mycket i skatt. Momspengar räknas varken som intäkt eller kostnad utan ligger på ett skuldkonto för väntan på betalning en gång per månad om man visar att man för sålt mer än vad man köpt för. Denna hantering kostar svenska företag miljardbelopp varje år - observera att jag säger hantering - och det vore enklare om momsen enbart togs ut av slutkunden.

Jag tror du har missuppfattat en hel del vad moms är och innebär.

Det är _bara_ slutkunden, konsumenten som betalar moms.

Företagaren agerar bara som "fogde" åt staten.
Tar ut moms och levererar in till statskassan.

Lena W skrev:

Men nu börjar denna tråd att spåra ur helt, så jag stannar här. Nästan. Kom ihåg att det är enbart 30% av alla skatteintäkter som går till vård, skola och omsorg. Resten vet vi inte var de hamnar... I Bryssel kanske... Eller i ett stort svart hål... Nu är jag klar

Så du menar att 70% (sjuttio procent) av Sveriges skatteintäkter inte går att spåra?

Jag tycker du skall kontakta Aftonbladet, jag tror du är på spåret till en mycket stor nyhet, Lena. ;-)

/Michael

Mikael - kontakta skattebetalarnas förening - det är ingen hemlighet om skatteintäkterna.

Vad avser momsen - jag vet inte om du missförstår mig, men så här går det till i företag:

Jag säljer min tjänst för 100 kronor, moms lägges på och kunden betalar 125 kronor till mig. Samma månad har jag köpt något för 80 kronor + 20 kronor i moms = 100:-

Varje månad måste jag redovisa till skattemyndigheten att dessa transaktioner förekommit. Jag redovisar att jag sålt för 100 kronor och har 25 kronor på konto 2611. Jag har handlat också och har rätt att dra av den utgående momsen som ligger på konto 2641, 20:-. 25 kronor minus 20 kronor är 5 kronor. Jag skall alltså då betala till skattemyndigheten 5 kronor i moms.

Jag är redovisningsekonom. Menar du att jag gjort fel i momshanteringen för olika företag sedan 1986 utan att någon har märkt det?

Som egen företagare...har man oftast mer att betala in eller väntar man för det mesta att få tillbaks moms-penga? Är det varje månad så eller annat??

solvargen skrev:
Som egen företagare...har man oftast mer att betala in eller väntar man för det mesta att få tillbaks moms-penga? Är det varje månad så eller annat??

Om affärerna går bra så har du alltid moms du ska betala in.
Får du däremot tillbaka momspengar från staten har du haft större utgifter än intäkter, och det låter väl inte så bra.

Lena W skrev:
Mikael - kontakta skattebetalarnas förening - det är ingen hemlighet om skatteintäkterna.

Nä, just det. Det är ingen hemlighet att inga pengar är öronmärkta i statens finanser. Så man (eller Skattebetalarnas förening) kan lika gärna säga att 0 (noll) procent av skatteintäkterna går till vård, skola och omsorg.

Lena har nog rätt! 70% av skatten är nog inte alls öronmärkta i förväg utan kanaliseras till där pengarna behövs bäst just för tillfället.Sedan när de använts är det officiellt var de hamnade inom de olika instanserna som stat kommun och landsting. Bilskatten kan till ex gå till fiskerinäringen o.s.v. Så fungerar det.

Bertil Lindgren skrev:
varje månad runt den 12 ska du lämna momsdeklaration och betala in momsen.... även under semestertider...

/b

Detta gäller endast om du har en omsättning över 1 miljon per år....har du under, redovisas momsen i självdeklarationen, och ingår som en del i F-skatten.

Henric86 skrev:
BLF har tydligen en "vit" lista som många går efter, den har jag hakat på. 775 kr för de två första timmarna, därefter 520/timmen. Helt okej för mig. Minideb, 2 timmar. moms på allt.
Många dagstidningar använder den.

Den vita listan är ingen rekomendation, utan ett ingånget avtal mellan BLF och TU (Tidningsutgivarna, inom dagspress). Många dagstidningar tillämpar denna även mot fotografer utanför BLF.

solvargen skrev:
Agnetha: Finns det inga sjukförsäkringar för egna företagare??

Jag heter inte Agnetha.....men visst är egna företagare anslutna till försäkringkassan. Ersättningen täcker dock endast bortfall av egen inkomst enligt gängse regler. Den täcker alltså inte de fasta och rörliga kostnader som finns i rörelsen, såsom hyror, leasingavgifter, fasta kostnader för telefon, bredband etc.... Denna situation måste man som företagare försäkra sig emot!!

Senast ändrad:
Ingår inte den försäkringen i de sociala avgifterna? Eller är det ytterligare en försäkring? Har hört att man har rätt till sjukpenning genom försäkringskassan. Enligt en vän har man oftast låg inkomst per år som egen företagare...för att att hålla skatten låg antar jag....är det inte en risk man tar då samtidigt??

solvargen skrev:
Ingår inte den försäkringen i de sociala avgifterna? Eller är det ytterligare en försäkring? Har hört att man har rätt till sjukpenning genom försäkringskassan. Enligt en vän har man oftast låg inkomst per år som egen företagare...för att att hålla skatten låg antar jag....är det inte en risk man tar då samtidigt??

Nix, den ingår inte i sociala avgifterna! Ersättningen från försäkringskassan grundar sig på din taxerade inkomst. Du får alltså ut den din beskärda procent av din genomsnittliga lön under den tid som du är sjuk, karensdagar borträknade (1, 3 eller 30 dagar kan väljas av egenföretagare).

Om du har en hyra på ateljé på t ex 10000:-/månad får du skaka fram dom själv genom att ta från en buffert du skapat inom företaget...eller skaffa en försäkring som täcker upp för kostnaderna under sjuktiden.

Att hålla ner inkomsten för att minska skatten är en gammal myt........Vad skulle man vinna på det??

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar